Lang geleden heb ik ooit een Lazy Bee gebouwd in een soort van klein clubproject. Hij was bedoeld om te vliegen met een Speed 600 motor met 8x4 prop en 7 NiCad cellen. En dat deed ie dan ook. (bij anderen) Ben blijven steken bij de bouw, maar zonder motorisering en heb 'm op de plank gelegd. Daar heeft ie jaren gelegen en was helemaal ondergestoft. Omdat er veel veranderd is en het gewicht drastisch omlaag kan met BL en LiPo wilde ik de Lazy Bee een nieuwe kans geven. Het is een lelijk kistje en misschien wel het lelijkste kistje van Nederland maar ik wilde jullie even mee laten genieten. Ik ben op zoek naar een leuke motorisering voor dit kistje. De spanwijdte is 120 cm en het gewicht zoals ie hier staat (zonder spullen) 490 gram. Groeten, JH
Ik vlieg de Lazy Bee met een Typhoon 15/10 en een prop 10x6. Maak gebruik van Lipo 3p-2200 Mah. Door het gebruik van de Lipo heb ik wel wat lood voor aan moeten brengen om een goed zwaarte punt te verkrijgen.Vliegt eigenlijk te snel voor dit model. Ook ik heb hem gebouwd via een club project bij de HLC in Hoofddorp
Ik zou hem ook niet te zwaar motoriseren. Dit hoeft zeker niet vertikaal de lucht in of met Mach3 voorbij te komen. 2 cel lipo moet meer dan genoeg zijn.
Je hebt gelijk. Waar je echter mee zit is het zwaartepunt. Je moet het gewicht van een Speed600 en een 7cel NC vervangen. Bij mijn motorisering vliegt hij inderdaad sneller bij max knuppel. Dus met half gas vliegen. Je kunt ook een kleinere prop toepassen.
Bedankt voor het meedenken. De oorspronkelijke handel er nog eens ingelegd en dan komt het zwp toch erg ver naar voren en moet het cellenpakket ver naar achteren worden gelegd. De Speed 600 weegt iets van 230 gr en da's teveel van het goede. Ik weet trouwens niet waar precies het zwp ligt. Heb maar gerekend op ongeveer 33%. Ik heb eens in de doos met motoren gekeken en daar lag nog de originele motor van de EASYGLIDER in. Da's een speed 400 met 3:1 vertraging Dat eens geprobeerd en met de 7,4 V LiPo flink naar voren komt het aardig in de richting. Dan snijdt het mes aan 2 kanten: hoef niks nieuws aan te schaffen en het scheelt behoorlijk in gewicht.... Zou dat wat zijn? Groeten, JH
Op hoeveel Watt/kg kom je dan uit Jan Hein? Je moete zeker niet onder de 100 Watt per kilogram komen denk ik. Hoeveel ampere trekt de speed 400, max. 8 a 9 denk ik? Wordt krap. Waarom geen speed 600 op 2S?
Oei, daar vraag je me Watt. Ik ben volslagen ontechnisch en kan helemaal niks meten, alleen het gewicht. Zoals ik het nu weeg komt ie kant en klaar op zo'n 700 gram. Ben het met je eens dat het niet over zal houden. En die speed 600 voorop, dan moet ik de Lipo aan het kielvlak hangen bij wijze van spreken. Maar alle mogelijkheden staan nog open. De EG weegt iets van 800 gram. De 400 komt nog wel eens van pas in een werpzwevertje. Groeten, JH
Ben toevallig net begonnen met het bouwen van een lazy bee, uit de beschrijving van clancy aviation komt naar voren dat deze oorspronkelijk werden gebouwd met een 0.049 tot 0.15 tweetakt en 0.20 tot 0.26 viertakt of een speed 400 met 3:1 vertraging en 10*7 prop. Ga er zelf in eerste instantie de speed 400 op zetten. Succes Erwin.
Hoi mijn lazybee vliegt ook op een typhoon 10/15 en een 10A ESC. Verder vlieg ik met de standaard (kleine) vleugel. Oorspronkelijk vloog mijn eerste Lazybee (1996) op een 0.10 OS motortje. Met die Typhoon gaat kan de Bee sneller (maar hoeft niet) Meestal vlieg ik met een 2200 pakket dat ik precies achter de motor (voor de wielen) verticaal omhoog steek. Een breekbout voorkomt dat het pakket uit de Bee valt. Overigens ben ik ooit op bezoek geweest bij Andy Clancy toen hij nog in Phoenix Mesa(geloof ik) woonde. Ik reed door Arizona en wilde een speedy bee bij hem kopen. Erg aardige vent die me een factory tour gaf, dat was een schuur in de tuin met zeilen er over heen. Je kunt de foto's nog zien op Bouwen en vliegen van de Lazy-Bee van Andy Clancy, Clancyaviation Even reageren op Erwin b, ik zou er beslist geen speed400 op zetten, maar gewoon lekker naar die Typhoon gaan. Met de kleinere vleugel is de Bee zoveel leuker te vliegen en is net zo wendbaar als jij wil, terwijl je met de grotere vleugel nog een groter windvanger hebt. En de Speed400 is erg marginaal voor dit model. Als je meer wilt weten, stuur me gerust een pb of stel de vraag hier. Ben al jaren een fan van de Lazy Bee, en eigenlijk alle andere bouwsels van Andy Clancy. Groet, Eduard
Ik vlieg ook al jaren met een Lazy Bee met een 0.10 OS motor. Ik heb er ook drijvers bij gekocht, maar dan is dit motortje net te licht. Ik ben toevallig ook net bezig om hem elektro te maken en zat met hetzelfde probleem van motor keuze en zwaartepunt, vind het jammer als er weer een berg lood bij moet. Ik blijf het volgen en hoop ook geholpen te worden door dit draadje.
vind het jammer als er weer een berg lood bij moet. zoals ik mn bee vlieg heb ik er geen lood bij. evt ook even kijken of je besturing verder naar voren kan, op basis van het origineel met de .10 motor zit die vrij ver naar achter het enige waar ik last van heb is scheurtjes in de ronding achter de motor, daar moet ik nog wat op verzinnen. Trouwens waar vlieg jij? schoonhoven is niet zo ver uit de buurt van mij?
De besturing wil ik liever laten zitten en ik heb 2x 3S-1500Mah pakketjes liggen die ik wil gebruiken en ook een stukje lichter zijn... Volgens mij moet ik iets van bijna 100 gram lood bij plaatsen, hoe zwaar is het motortje op jou Lazy Bee? Ik vloog vroeger in Lekkerker en nu al jaren in Montfoort bij "de vier Poorten'' Gr Dennis
tja hoeveel weegt een typhoon 10/15 (blijkt 15/10 te zijn), ff gechecked en dat blijkt zon 76 gram te zijn, komt er natuurlijk de prop ed nog bij, kom je denk ik op 100 gram. T kan heel goed dat je er zon 70 tot 100 gram lood bij moet leggen, maar ik denk niet dat je Lazy bee daar erg van onder de inruk raakt wat betreft vliegvermogen, voor je balans is het wel lekker. Ik heb mijn bee even op de weegschaal gezet en zag dat ie zonder accu pakket 750 gram weegt. Dit weekend heb ik gevlogen met een 1700 mAh 3s1p Hi model lipo pakket gevlogen (150 gr) hij voelde licht achterlijk aan maar was nog steeds goed te vliegen. Het pakket waar ik normaal mee vloog, een ELE 2100Mah lipo is 35 gram zwaarder. De bee die ik vlieg is bekleed met solartex wat bewerkt is met ik geloof aceton en nog wat, maar dat weet ik niet helemaal. De Bee waar ik nu mee vlieg heb ik overgenomen via marktplaats. Mijn eerste originele bee had ik bekleed met litespan en woog met de OS .10 en tank, + (grote) toen standaard Servo's ongeveer 900 gram. Echter door de jaren heen, van reparaties en olieabsorbtie van het hout liep het gewicht op naar bijna 1100 gram. Het vliegplezier werd er echter niet minder om. Als ik tijd heb kom ik wel eens een keer in Montfoort kijken, is altijd leuk om mensen te ontmoeten met dezelfde interesses. groet, Eduard
Zo, net terug van 4 dagen zweven op de Wasserkuppe... Kan je misschien een foto plaatsen van jou Lazy Bee en dan vooral een met de motor als detail? Ik ga toch denk ik maar gewoon een motor erop monteren en dan met lood het gewicht aanvullen, want die van mij is nu zonder motor en accu 500Gram en zal dan ongeveer op hetzelfde gewicht uitkomen. Dennis
Ik vind het een beetje een raar idee om een lichte motor uit te zoeken en dan vanwege het zwaartepunt er direct lood naast te plakken. Neem dan liever een liever een zwaardere motor met dezelfde Kv (Kv van typhoon 15/10 = 1200). Je kan dan dezelfde prop bij ongeveer dezelfde stroom gebruiken. Waarschijnlijk zal de stroom zels lager zijn, want een grote motor die niet hard hoeft te werken heeft een beter rendement dan een kleine op z'n max. Niet stiekum dan weer grote prop monteren zonder te kijken of je accu de grotere stroom aankan.
Foto van accuplek en motor. Gister nog gevlogen, was een beetje winderig, maar dat mocht de pret niet drukken.
Dan trommel ik mijn vader ook op, die heeft namelijk ook een Lazy Bee met een viertakt een Big Bee en een Stagger Bee (dubbeldekker). De Big Bee vliegt echt geweldig!