Graag tips bij wikkelen CD Rom borstelloos

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 3 mei 2003.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Magneetbedekking (65-85%) is geen wet van Meden en Perzen, is niet erg kritisch. Gertjan heeft bij sommige motoren meer dan 95% dacht ik.
     
  2. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    12 magneten zitten er in!!
    Even proefdraaien en de motor werd redelijk heet. Opnieuw gewikkeld met .5 draad en 12 windingen. Gunther propje erop, 2 lipo's en gassen maar.
    Man dat draait angstvallig veel toeren. Het snerpt er gewoon over.
    Bij deze een foto van het resultaat. Zoals op de foto weegt hij wederom 21 gram. Dat is dus incl prop.
    [​IMG]
     
  3. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Gefeliciteerd! :lol: :wink: :) :D

     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Meer windingen, geeft meer koppel en minder toeren. Minder warmteproduktie.
     
  5. "magneetpolrechnerV1.2", mmm, waar kan ik dat vinden? Lijkt me wel handig, ben die Pi berekeningen stillaan beu :wink:

    Als je maar 0.5 mm tussen de magneten hebt, kan je koperdraad gebruiken als spacers. Maakt het nog eens lekker uitgelijnd ook. Heb nog niet nagedacht over wat het effect zou kunnen zijn van dat koper tussen de magneten, en dat is maar goed ook denk ik zo :wink:

    Hoge magneetbedekking is ok, maar ik heb toch liever wat minder. Heb 2 motoren die 100% bedekking hebben, 1 met gewoon alle magneten tegen elkaar, en 1 met hallbach array. Beide starten slecht, en de regelaar slaat sneller uit omdat de signalen niet zo duidelijk zijn denk ik. Deltaschakling helpt dan wel veel (dan zie je echt het verschil!).
    Niet echt een probleem, maar ik heb de indruk dat uit een 80% bedekkingmotor meer power te halen is...Zie niet echt een verschil in rendement, maar zo nauwkerig heb ik dat nog niet nagemeten (binnenkort :wink: )

    Niels (pfft, eindelijk terug een schone geformatteerde computer, en terug internetverbinding! Men pa had deze nacht 3 trojaanse paarden gedownload..toch maar eens een up to date virusscan kopen :wink: )
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Dat krijg je dan als je het netjes wilt doen. Dit weekend de derde cdrom omgebouwd. Bijna 5 uur gedaan om de magneetjes (12) er zo netjes mogelijk in te plakken en 30 wikkelingen .3 draad er zo mooi mogelijk om te krijgen. En hij loopt. Als ik hem help tenminste. SHIT!!
    Wil moeilijk tot bijna niet starten. een kwart gas geven en dan even aan de prop tikken is de meestal de enigste optie om de motor aan de praat te krijgen. :cry:
    De vorige ziet er lang zo netjes niet uit maar draait wel 8)

    Kan de grootte van de luchtspleet tussen de stator en de magneten van invloed zijn?
     
  8. mmm, ligt niet aan de luchtspleet denk ik, behalve als die echt veel te groot is. Zolang hij minder is dan 0.5mm kan dit het probleem niet zijn. met nieuwe magneten kan dit zeker al geen probleem zijn.

    Ik durf het bijna niet te zeggen omdat ik best geloof dat je je best gedaan hebt maareuh...fout in de wikkeling? Magneetjes allemaal goed geplakt? (ik weet niet hoe het komt maar iedereen weigert het gebruik van spacers tussen de magneten.. werkt nochtans heel makkelijk... :wink: )

    niels
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Magneten OK! Wikkelingen ? yja dan moet alles er weer af. Ga ik vanavond nog doen. Ben zo langzamerhand al aardig door het koperdraad heen.

    Spacers???
    Ik moet iets als 0.65mm ruimte tussen de magneten hebben. Ik beschik niet over een digitale schuifmaat en heb zo langzamerhand kartonnetjes, oude creditcards en diverse verpakkingsmateriaal gebruikt in de hoop precies de goede maat te hebben. Aan het eind kwam ik dan vaak net een mm tekort of over. Pffffffffffff
    Hoe doe jij dit dan Niels?
     
  10. Geert

    Geert

    Lid geworden:
    9 okt 2002
    Berichten:
    93
    Locatie:
    eersel
    Hoi Theo,

    Om de magneten in te lijmen gebruik ik meestal alluminium stripjes aangevuld met hard plastic strookje die ik van verpakkingsmaterialen knip. Ik ga door tot ik de juiste maat gevonden heb. Een schuifmaat is wel handig om de dikte van het verpakkingsmateriaal en de te vullen spleet te bepalen zodat je weet hoeveel rumte je nog extra moet vullen.
    Het slecht aanlopen kan ook liggen aan de regelaar; misschien eens met een andere regelaar proberen.
    Succes

    Geert
     
  11. Schakel de wikkeling ook eens naar delta, of het probleem dan gedaan is.

    Dat van die spacer was niet als verwijt bedoeld hoor, heb nu nog een ":wink:" toegevoegd, die maakt het direct al vriendelijker.

    Spacers van 0.65? Geen probleem. Jij gebruikt toch ook gelakt koperdraad voor je motoren niet :) ? wel, koperdraad bestaat in alle diktes, dit is wat ik altijd gebruikt... :wink:

    Niels :thumbsup:
     
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    questions, questions questions.....
    Om de stator niet aan te laten lopen op de ingelijmde magneten haal ik een klein stukje van de stator af. Het "kopje" wordt dan wel erg dun. Wat voor een effect heeft dit? Kan dat de oorzaak zijn van het slechte starten?
    Mijn laatste versie start niet zelfstandig op 2 lipo's maar wel op 3 lipo's.

    In diverse cd-roms zitten een kunststof stator met een stukje metaal erin.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik vermoed dat je motor wat sneller zal draaien bij een lager koppel. Of het invloed heeft op starten? Je zou ook de hoekjes van de magneten kunnen verwijderen zodat ze dieper in de ring komen te liggen.

    Het is eerder andersom, een stator bekleed met kunsttof.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  17. Geert

    Geert

    Lid geworden:
    9 okt 2002
    Berichten:
    93
    Locatie:
    eersel
    Ik heb nu een grote motor gemaakt van twee ankers uit printermotoren. de diameter van deze ankers met een diamter van 40 mm en een dikte van 20mm. De motor is voorzien van 16 magneten.De motor weegt ca 300 gram en is bedoeld om een diablotin van 1,6 mtr span mee te vliegen.
    Volgens de tabel die eerder is opgenomen zou ik met 8 magneten kunnen volstaan;terwijl ik steeds 16 magneten bij 12 polen heb gevonden op internet. Ik heb per pool in eerste instantie 9 wikkelingen met 0,8 mm draad. De motorloopt prima en heeft een gigantisch koppel echter het toerental is veel te laag nl max. 2650 rpm. Ik heb de motor opnieuw gewikkeld met per pool 4 wikkelingen van 2x0,8 mm. De motor loopt nu ca 4500 rpm. Dit is nog veel te weinig. Bij eerdere experimenten met 12 polige ankers liep ik ook steeds tegen het probleem van een te laag toerental aan.
    Wat kan ik het beste als volgende stap ondernemen: opnieuw wikkelen met 2 windingen van 3x0,8mm of het aantal magneten reduceren.
    Wie weet er raad om ook deze motor te verbeteren?

    groeten geert
     
  18. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Hoi Geert, ik neem aan dat je stator 12 polen heeft?
    Het is toch aan jou om met experimenteren verder te komen.
    Heb je bij je vorige experimenten waar je het over hebt ook al geprobeerd om het magneet pool aantal tot 8 te reduceren?
    Zo niet probeer het dan maar eens. 2 wikkelingen per pool is wel erg weinig.
    Uit wat voor printer komen de ankers?

     
  19. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Hallo Geert de eerste LRK die ik bouwde was een 34.5 X 20 en 8 windingen van 1.0 mm per pool en 14 magneten, van de 12 poolen zijn er 6 bewikkeld in driehoek en ik zit met sommige propellers en 8 cellen boven de 10000 RPM.
    Ik zag dat er meer rendement uit het motortje te halen is als alle 12 de polen bewikkeld zijn, maar daar heb ik nog geen ervaring mee maar als je naar de typhoon motoren kijkt die zijn zo bewikkeld.
    Ik heb tijdens mijn speurtocht naar mini LRK gegevens iets gevonden hoe je ze alle 12 bewikkeld http://www.gigapolis.com/slowflyer/lrk-2.htm
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    @Geert
    Hoe dik zijn de individuele statorplaatjes?
    Welk wikkeldiagram gebruik je?
    Wat is de motortemperatuur ongeveer?
    Door 8magneetpolen gebruiken i.p.v. 16 wordt je Kv ruwweg een factor twee hoger, Kt wordt dezelfde factor lager.

    @Ben
    Geert gebruikt niet de lrk configuratie (12polige stator, 10 of 14 magneetpoelen) maar de klassieke wikkeling voor een 12polige stator ('verlengde' cd-rom:ABCABCABCABC)

    De mini lrk is geen lrk, om verwarring te voorkomen verwijs ik er naar als 'mini' zonder lrk of gewoon als 6statorpool, 4 of 8 magneetpolen. Deze motor wikkel je ABCABC, een 'verkorte' cd-rom motor.
     

Deel Deze Pagina