Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Psygho (Emil), 2 jul 2007.

  1. tieske

    tieske

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Roermond
    Heb ook op 2 plaatsen geinformeerd en einde van de maand komen pas nieuwe binnen.

    En een leuk prijsje voor een gebruikte ss heb ik nog niet gezien.
     
  2. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie

    Of deze. Aanzienlijk meer getuned en om te knutselen. :p ;)


    *bespeurt nog meer moordende concurrentie ;)* :rolling:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  3. danadik

    danadik Guest

    nieuwe zenoah op een baja

    Wie heeft er ervaring mee met een nieuwe motor op een baja, een zenoah

    Door je clutchbell houder gaan 3 schroeven, de bovenste (de lange schroef) die door de clutchbell houder gaat en ook door het aluminium plaatje van de zijkant. Deze gaten komen niet over een met elkaar. Het gat in mijn motor blok ligt hoger dan het gat in het aluminium plaatje. dit moet gelijk zijn dus, zijn de gaten van de CY motor en de zenoah gelijk?

    het pootje aan de onderkant van de motor is bij de zenoah wel anders namelijk? of staat mijn motor scheef op het frame?
    help help help
     
  4. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Misschien verspaget Modelbouw Eindhoven. Effe opbellen en je weet het
     
  5. EraZor

    EraZor Guest

    Ik heb de indruk dat er iets anders scheef zit. De blokjes (Zenoah / CY) zijn uitwisselbaar n.l.

    Kan je een fotootje maken?
     
  6. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Het huis om de clutchbell is op sommige Zenoah motoren inderdaad anders dan de CY-motoren. Haal de 4 boutjes los waarmee het huisje op de CY zit en plaats deze op de Zenoah. De vier bouten zitten namelijk wél op dezelfde plek en zo past alles weer goed. ;)
     
  7. ebi

    ebi

    Lid geworden:
    14 aug 2007
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Emmen
    Je hebt voor de montage op een Baja het originele CY huis nodig zoals Sleur al aangeeft. Mocht je deze niet meer hebben kan je ze vrij goedkoop krijgen bij RC Tuning Raalte, ik heb deze zelf ook gekocht en het Zenoah blokje past nu perfect.
     
  8. EraZor

    EraZor Guest

    Ah, ik gig er idd vanuit dat je dat overgezet had ;)
     
  9. danadik

    danadik Guest

    helemaal geweldig, het past nu weer als een tiet, het pootje onder het huis van de zenoah zit verder naar achteren en het pootje is langer bij de zenoah. dank dank dank
     
  10. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Een HPI Baja 5b: meer dan € 1.000,00
    Modelbouwforum: Priceless :thumbsup:
     
  11. danadik

    danadik Guest

    heheheheh ja idd, zit nog net niet aan de 1000 denk ik, komt het wel zo ver stop ik het ver weg in mijn geheugen
     
  12. danadik

    danadik Guest

    bij mijn nieuwe zenoah motor zit een nieuwe benzine slang en de dop die in de tank gaat met daardoor 1 leiding, in de originele zitten 2. Alleen de toevoer gaat er door heen, moet die andere nu door de benzine dop heen
    ? zo ja heb ik dan een andere benzine dop nodig, waar een slamg door loopt?
     
  13. tommierock

    tommierock

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Belfeld
    Nee je hebt niet perce een nieuwe benzine dop nodig. Je kunt gewoon de oude leidingen gebruiken met de dop met 2 gaten erin.
     
  14. danadik

    danadik Guest

    ja dat heb ik ook wel, vroeg me gewoon af wat de bedoeling van zenoah is? maar dan gaat hij wel door de benzine dop?
     
  15. ian

    ian

    Lid geworden:
    18 jun 2007
    Berichten:
    431
    Locatie:
    Maarssen
    de brandstof slangen op een zenoah moet je precies het zelfde aan sluiten als op de cy!
    dus de zwarte onder en de gele boven!
    en die 2 slangen moeten gewoon de tankin bij dat rubbertje!
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2009
  16. danadik

    danadik Guest

    Ja, bedankt voor deze antwoorden. Ik vraag me alleen af hoe de druk in de tank geregeld word als er maar 1 slang de tabnk in gaat. Ik heb het dus wel net als bij de CY motor, maar hoe doen ze dat met 1 slang de tank in
     
  17. Egbert007

    Egbert007

    Lid geworden:
    11 okt 2007
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Gouda
    De 2e slang is voor carburateurs die een handpompje hebben (doorzichtig rubberen balletje bovenop de carb) deze heeft de Walbro 813 niet. Blijkbaar zorgt de acceleratiepomp voor genoeg zuigkracht vóór het starten. Als de motor loopt zuigt deze zelf aan (zoals bij alle Walbro carbs)


     
  18. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Met de slangen wordt de druk in de tank niet geregeld... deze dienen alleen voor de aanvoer en afvoer van de brandstof... het zijn er dus altijd 2...

    In de dop (bij een FG tank) zit een ontluchtingsgaatje... daarmee wordt de druk geregeld...

    De WT813 heeft ook een pompballetje...

    [​IMG]
     
  19. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    De carburateurs zijn volgens het overloopprincipe. Brandstof wordt rond gepompt door een membraampomp, die zit onder het balgje (dat doorzichtige dopje). De sproeier zuigt de benodigde brandstof door het vacuum van de aanzuiging van de motor naar binnen. Wat teveel aan brandstof is, wordt doorgepompt richting de tank via de retourleiding (onderste slang).

    Wat Mari ook zegt, de 813 heeft ook dat balgje erop zitten. Het enig verschil is dat de 813 geen choke-klep heeft en dus minder werveling bij de aanzuiging van lucht. Hierdoor krijg je een rustigere luchtstroom voor de sproeier. Verder heeft de 813 een extra gaatje in de as waar de zogenaamde acceleratiepomp zit. Als d gasklep helemaal dicht is en je geeft ineens gas, wordt het kogeltje ingedrukt waardoor er extra benzine in de toevoer wordt gegoten (letterlijk, dit gaat buiten de sproeier om). Hierdoor ontstaat een extreem rijk mengsel waardoor je sneller op kunt trekken. Eenmaal ingedrukt werkt de 813 weer gewoon als een 603.
     
  20. danadik

    danadik Guest

    oh ok, zat ik er mooi naast. Dacht dat het op druk ging in de tank, andere vraag: Is het plastic blokje bij je remmen, waar die 2 lange schroeven doort lopen ook in het alu te koop? zo ja, waar en bij wie
     

Deel Deze Pagina