hoe tandwielen vervangen van serpent excel

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door alexx, 10 aug 2008.

  1. alexx

    alexx

    Lid geworden:
    24 dec 2007
    Berichten:
    26
    Hallo,

    Ik heb hier een oude Serpent Excel waar de kunstof tandwielen van zijn beschadigd.
    Nu wil ik deze vervangen maar ik krijg alleen het buitenste tandwiel er van af.
    Dan kom ik de drive flange tegen maar ik weet niet hoe deze er af moet.
    Kan iemand mij helpen?
     
  2. Rob Kuijper

    Rob Kuijper Guest

    Hi Alexx,

    op de drive flange van de 1ste versnelling wordt een moer gebruikt met linkse draad, deze moer heeft ook een kerfje in het midden van de hoeken.
    Dus zoals je een normale moer zou vastdraaien gaat deze los (snappie;D)

    Cheers

    Rob
     
  3. alexx

    alexx

    Lid geworden:
    24 dec 2007
    Berichten:
    26
    Ha Rob,

    Deze moer is al verwijderd en als ik het zo bekijk zit de drive flange daar ook niet mee vast.
    De C clip is ook weg en het lijkt er op dat er niets meer op zit wat hem vast houd.
    Het is wel zo dat de drive flange vast lijkt te zitten aan de aandrijfas.
    met andere woorden als de auto rijd draai ten alle tijden de drive flange.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.783
    Locatie:
    Sassenheim
    Als de C-clip eraf is moet je de adapter los kunnen trekken kan die dat niet zijn er 2 opties mogelijk:

    1) de adapter zit vast op de as, dan moet je de hele as eruit trekken om de 2e tandwiel van de as te trekken, dan de 2 halve manen losschroeven en dan zie je daar een schroef voor de adapter. (Serpent Sprint bak welke volgens mij ook op de 1e Excel was gebruikt)

    2) er zit een braampje op het randje bij bij de c-clip (clip zit op de 6mm as) even een vijltje erlangs en de 8mm adapter met een deel van de bak kan eraf geschoven worden.
     
  5. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Als ik het goed begrijp bedoel je met 'drive flange' de eerste versnel.tandwielhouder ,die waarin het vrijloop lager zit.
    Als die niet ontkoppeld bij terug draaien zit je vrijloop lager vast op de as (adapter) waar ook de 2e versnel kopp schoen op zit.
    Als je de as nog niet uit de achtertrein heb gehaald ,dit alsnog doen .Volgens mij kan je dan de 2e versnel. kopp.huis los halen en kan je de adapter waarop het vrijlooplager draait ook los halen.daarna moet je de adapter met wat geweld uit het vrijloop lager tikken. Als het een wat oudere auto is die lang stil heeft gestaan kan het daarbij ook nog zijn dat de adapter vastgeroest zit op de as.
     

Deel Deze Pagina