1.2, 1.3, 5.8 ghz en Belgie

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Acropilot, 11 aug 2011.

1. Acropilot

Acropilot Guest

Hey,

Ik ben nu al lange tijd bezig met zoekwerk voor de ideale FPV set te kopen, maar ik blijf constant botsen bij het feit welke TX en RX ik nu moet nemen...

Ik heb al beslist voor een fatshark base, EZosd en Fatshark camera om te beginnen, maar aangezien ik in Belgie woon en de meesten van jullie in Nederland, ben ik wat in het onbekende aan het grijpen ivm. de zendfrequenties.

Ikzelf vlieg 2.4 ghz en op mijn club vliegen ze er nu volop ook mee, dus het lijkt me het handigst om niet voor 2.4 te gaan, maar dan blijft er enkel nog 1.2, 1.3 en 5.8 over, ik weet dat je voor 5.8 niet laag mag vliegen, hetgeen ik dus eigenlijk wel graag zou doen (alsook hoog) dus dan valt de 5.8 normaliter af?

dus blijft enkel 1.2 en 1.3 over, maar wat is het verschil? En verlies ik er veel kleur door? Stoort het mijn 2.4 zender niet?

En 900mhz zal wel helemaal uit den boze zijn zeker in Belgie?

allesinds al bedankt! :pim:

2. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Ik zou gewoon voor 5.8GHz kiezen. Zo vlieg ik met m'n Nemo op 5.8GHz en dan gewoon 50cm boven 't gras hoor, ook op honderden meters weg, zolang er geen obstakels tussen zitten is dat geen probleem.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

ImmersionRC - Real Virtuality

3. Acropilot

Acropilot Guest

wat zijn de voordelen dan t.o.v. 1.2 of 1.3?

4. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Geen.

MVG. Robert.

5. Klaassie

Klaassie

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Kleinere antennes

6. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Kleiner = gevoeliger, nadeel is de kleine tolerantie waarbinnen je antenne fuctioneert. Standaard antennes moeten nadien gecalibireerd worden...vind dat een nog groter nadeel.

MVG. Robert.

7. Acropilot

Acropilot Guest

dus gewoon voor 5.8 gaan? 1.2 en 1.3 bieden geen extra voordelen tegenover 5.8?
    Of is het gewoon beter dat ik 2.4 ga met een 35mhz zender en gewoon geen fpv vlieg op de club? Naar de toekomst kijkende voor uitbreiding van het systeem en de reikwijdte te vergroten zit ik dan niet vast met 5.8? Ik zou later toch graag eens tussen de wolken willen vliegen, maar is dit mogelijk met 5.8?

8. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    1.2 en 1.3GHz zijn niet legaal te gebruiken zonder zendamateur licentie, hebben een veel lagere bandbreedte voor de video en daarmee minder scherp beeld. Daarnaast gooien ze er in de regel aardig wat harmonischen uit die samenvallen met de 2.4GHz band en dus je RC besturing. Een FPV model uitrusten met 2.4GHz besturing en een 1.2/1.3GHz video zender is een garantie voor een significante reductie in bereik.

Op 5.8GHz heb je die nadelen niet en daarnaast is de gebruikte techniek veel moderner, en daarmee de beeldkwaliteit beter. Ook zijn de antenne's significant veel kleiner wat zeker op kleinere modellen een uitkomst is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

9. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Dat gaat allemaal prima met 5.8GHz, je zult netzoals bij 2.4 en andere frequenties moeten investeren in betere antenne's op de grond, bij voorkeur met een antenne volg systeem.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

10. Acropilot

Acropilot Guest

Is het dan het best dat ik een fatshark base neem en dan via een externe RX werk, of best gewoon beginnen met een fatshark 5.8ghz ingebouwd (zoals de nieuwe 2011 versie bij de estore in rotterdam?)

11. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Ik zou de Fatshark 5.8GHz nemen, dan ben je voorlopig klaar, je kan dan altijd later nog een externe ontvanger gaan gebruiken, maar nu kan je icm. een 600mW 5.8GHz Tx gewoon lekker vliegen zonder alle rompslomp van externe ontvangers, kabels, accu's, etc. Bril op je hoofd en vliegen maar!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

12. Acropilot

Acropilot Guest

en wat voor een bereik zou je halen met de 600mw? Ik vind het niet direct, men zegt, test het en je zult het weten, maar ik denk dat het dan te laat is voor je toestel... (zo kan ik een limiet instellen van afstand op de ezosd)

13. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Dat hangt van de omstandigheden af, tot pakweg 1km gaat probleemloos in de meeste gevallen, da's met de standaard antenne's.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

14. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Ik heb ook 5.8 600 mW Immersion zender (ontvanger even geleend) FatShark base (dus zonder 5.8 ontvanger) en ik moet zeggen... heerlijk.

Ik zou een bril kopen met 5.8 ontvanger... je kunt nadien altijd nog een externe ontvanger aanschaffen indien je in de toekomst verdere mogelijkheden wilt gaan gebruiken.

En met deze set kan je gewoon tussen de andere klupleden fladderen.

just my 2 cents.

15. Acropilot

Acropilot Guest

dan wordt die het! Welke afstanden heb je er al met gedaan en welke hoogtes?

16. easystarfan

easystarfan

Lid geworden:
    20 jan 2011
    Ik heb ook 5.8 600 mW Immersion zender en ingebouwde ontvanger in mijn fatsharkbril. Heb nu een 8dbi patch antenne rechtstreeks op mijn bril geschroefd, Zit nu op een bereik van circa 450 meter. Een kilometer haal ik helaas niet. Ik heb nu de duo 5800 in bestelling en hoop daarmee mijn bereik te vergroten. Als dat lukt wil met een tracker gaan experimenteren.

17. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Met standaard antennes heb ik tot 800M nog steeds goed beeld
    op de grond met mais er tussen tot ongeveer 700m. op 1km nog af en toe.

Maar in de lucht is die 1km zeker haalbaar met de omni's Hoop binnenkort verder te komen met de klaverbladjes maar eerst mijn besturing nog ook zover zien te krijgen. Moet nog testen op 35Mhz en Graupner ontvanger. Assan 2.4 6ch ontvanger komt tot ongeveer 800m max met de 600mW Vtx

Originele 100mW FS zendertje met originele antennes is niet heel veel soeps. Veel te veel uitval. Afstand zeg max 300m met wat geluk. Storing dichtbij en verweg zijn nagenoeg gelijk. Dus echt antenne probleem. Misschien dat het met zelfbouw antennes al beter gaat.

Weet niet of iemand dat getest heeft, anders doe ik dat ooit nog wel.

18. easystarfan

easystarfan

Lid geworden:
    20 jan 2011
    Ik denk ook dat garantie een belangrijk punt is bij de aanschaf van een zender, Mijn ervaring met immersion is uitstekend. tot nu toe een reparatie van een crash gehad en vervanging van een niet goed functionerende zender. Beide volledig kosteloos! Ook de ondersteuning van Sander is erg goed. En nee ik heb geen aandelen.....gewoon een tevreden klant:)

19. johandc

johandc

Lid geworden:
    2 mei 2007
    Ik heb een 5.8 GHz 200mW zender met 6dbi omni antenne en tot nu max. 750 meter ver gevlogen met nog steeds perfect beeld, alleen wil mijn 2.4 Ghz spektrum niet zover, na 5 a 600 meter krijg ik al problemen, heb bij nu een JR PCM9XII 40 Mhz aangeschaft, ben eens benieuwd hoever ik hier mee geraak zonder problemen.
    Hoever zou je kunnen gaan met een standaard 40 Mhz?

Johan

20. Acropilot

Acropilot Guest

Dus de standaard rx en tx zijn toch niet ideaal? toch beter voor een FS base gaan?

Deel Deze Pagina