1.20ax

Discussie in 'F3A' gestart door bert de eerste, 5 apr 2008.

1. bert de eerste

bert de eerste

Lid geworden:
    14 okt 2006
    gisteren de 1.20ax voor het eerst uitgelaten op de x-tra-60
    de motor is wel 100 gram zwaarder, maar de uitlaat is wel iets lichter.
    en met de nodige aanpasing (piloot ontslagen(45 gram),accu verplaats) hoeft er geen lood in voor het zwaartepunt:D
    er staat nu een 15x10 op ik heb nu meer snelheid, ik had niet verwacht dat het verschil zo groot zou zijn!
    met de oude motor was het verschil op de rolroeren met half gas en vol gas zo groot.
    nu de motor goed laten in lopen,en lekker veel vliegen.
    vandaag zal het wel weer niks worden, het regent al weer.:(

2. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Jups, is nu hier al een half uurtje droog, maar de volgende bui zal niet lang meer duren....

Grt.

3. hezik

hezik Guest

Wat stond er eerst op dan?

Enneh.. hoezo overpowered? een 1.20 op een .60 model :p

4. bert de eerste

bert de eerste

Lid geworden:
    14 okt 2006
    toch nog even gevlogen (wel nat geregend)
    uuhhh...... wat, wie, overpowerd
    is wel nijpen hoor, z'n motor in de kap te krijgen
    er stond een .91 op, en ja is wel een klein beetje overpowerd
    maar bij de .91 heb ik elk beetje vermogen nodig (de x-tra is aan de zware kant)
    nu heb ik vermogen over, dat vliegt leuker
    ik heb het eerst met dennis er over gehad, en tot de conclusie gekomen dat het vliegtuig het wel kan hebben.
    en daar komt bij als de adrenalin klaar is, en de x-tra in de hoek komt te staan.
    deze motor leuker/makelijker op een arf kan zetten (wat groter vliegtuig)
    het prijs verschil met een 15 of een 20 is niet zo groot.
    er moest toch een ander motor komen de 15 is echt op
    zo doende is het deze motor geworde

5. hezik

hezik Guest

Het was geen kritiek hoor.. ik begrijp ook wel dat vermogen prettig kan zijn ;)

Ook wat gevlogen en 't was droog hier.. van 5 tot 7 zelfs blauwe lucht met zonnetje!

6. bert de eerste

bert de eerste

Lid geworden:
    14 okt 2006
    zo nam ik het niet op hoor;)

7. bert de eerste

bert de eerste

Lid geworden:
    14 okt 2006
    vanavond nog even wezen vliegen, en ik heb toch wat afstel moeilijkheden.
    van stationar naar +/- een kwart gas blijft hij rijk lopen al flink minder gezet , maar nu ga ik twijfelen of er niet iets anders aan de hand is.
    bij mijn ander motoren is het altijd zo geweest; staat hij statoinaar te rijk dan krijg je na even stationaar gedraait te hebben wat brandstof onder in het charter, dit uit zich dan in even hikken en dan pas optoeren.
    nu heb ik met de 1.20 ax geen enkele last mee, gas open en het brult gelijk altans op de grond.
    in de lucht loopt het onderin rottig, neemt wel op, slaat niet af of zo.
    maar nu komt het, is het wel de statoinaar afstelling? krijgt hij niet te weinig brandstof?
    of zal er een verkeerde plug in zitten (enya 3)?
    of is het bij een groter motor anders afstellen dan bij een 10 of 15cc?

8. hezik

hezik Guest

Je hebt stationair armer gezet en nu loopt hij in de lucht rottig onderin. Rijker zetten dus ;)

Grote motoren zijn in mijn hele beperkte ervaring veel minder kritisch op de idlenaald, althans, de 140RX is dat wel. Die heb ik heel rijk staan onderin om te voorkomen dat hij in de lucht na de transitie naar idle alsnog weer gaat oppakken naar zo'n 3500 toeren.

En ja.. je wist dat ik dit zou gaan zeggen.. leuk he, brandstofmotoren? ;)

9. br@m

br@m

Lid geworden:
    19 apr 2006
    Hee Bert,

Plug is OK - Enya 3 heb ik op al mijn tweetaktmotoren inclusief de Irvine 150 en de OS 160 en dat gaat altijd prima.

Daarbij standaard hobby-in brandstof met Klotz en 5% nitro. Op de kleinere motoren (tot 10cc) gebruikte ik jaren Quartel heli-brandstof met Carbolin en 5% nitro maar die heeft te weinig olie voor de grote motoren (oververhitting) dus daar ben ik mee gestopt.

En nee een 20 cc afstellen is niet speciaal anders dan een 6.5, een 10 of een 26.

Brandstofslang zou ik wel een maatje groter nemen (2mm binnendiameter), zo'n grote motor lust wel een slokje.

Zo van een afstand kan ik niet zeggen wat er aan de hand is. Mijn advies is om toch gewoon het standaard recept te volgen.

Dus, éérst bij volgas de hoofdnaald zó afstellen dat je max. toeren maakt, en dan twee tandjes rijker zetten.

Daarna de stationair naald zo instellen (als dat nog nodig is) dat-ie stabiel idle draait rond de 2000 toeren en bij de overgang naar volgas goed oppakt zonder sputteren (te rijk) of afslaan (te arm).

Zelf verander ik de stationairnaald maximaal 1/8 slag per keer (er van uitgaand dat die ongeveer goed staat).

Als je de stationair naald veranderd hebt moet je de hoofdnaald opnieuw stellen, daarna weer de stationairnaald enzovoorts tot het goed is.

Je moet dit niet effe snel willen doen is mijn ervaring. Maar als je een uurtje uittrekt en op je gemak deze werkwijze volgt kán er eigenlijk niets mis gaan.

10. bert de eerste

bert de eerste

Lid geworden:
    14 okt 2006
    rijk zetten is de oplossing niet, ik zet hem armer om dat hij onderin te rijk loopt (hij prutteld even (naar aanleiding van verhaal van br@m))
    in mijn optiek zijn het tegenstijdig simptonen, hij blijft zo langzaam draaien dat is met een te rijke stationaar afstelling niet gebruikelijk

en ja die laaste regel had ik verwacht, het is nog steeds leuk!!!!
    het is gewoon even wennen.

@ br@m
    vol gas is het goed, brandstof krijgt hij genoeg (20% klotz geen nitro)
    dat is ook mijn manier van afstellen, ik ging alleen twijfelen of ik niet iets anders ongebruikelijks miste.
    ik zal er vanavond eens goed naar kijken en probeeren, ingelopen is hij ondertussen wel

11. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Wat is de afstand motor-tank.
    Als deze te groot is en je stelt vol gas af met neus omhoog heb je horizontaal half gas vaak een te rijk gebied. Een en ander is een beetje afhankelijk van de motor en de diameter van de carburateur.

12. bert de eerste

bert de eerste

Lid geworden:
    14 okt 2006
    die kan niet dichter bij, de tank licht strak tegen het motorschot.
    het zou het kunnen zijn dat de tank te hoog licht?

13. bert de eerste

bert de eerste

Lid geworden:
    14 okt 2006
    even een update
    ik ben nu met 5% nitro aan het uit proberen is op zich een verbetering (lees loopt beter)
    al is het niet de hele oplossing, ik kreeg het idee dat de motor over zijn toeren liep niet op de grond +/- 8500 toeren, dat zullen er vliegen een dotje meer zijn.
    daarom heb ik vandaag een spoedje meer opgezet. (15*11 apc)
    klinkt beter zeker met overgang naar meer/vol gas.
    nog geen fijn afsteling gedaan het is hier vandaag pokke weer geweest.
    bovenin (op het gehoor) lijk ik geen toeren kwijt te zijn, en verticaal moest ik het gas eraf halen omdat hij in de wolken verdween (meer dan genoeg trekkracht). ook de temp van de motor blijft flink lager (amper hand warm) zit natuurlijk ook in de buiten temp ,dit blijft nog even afwachten tot we weer 25/30 graden hebben.

14. Erik 3D

Erik 3D

Lid geworden:
    21 feb 2007
    Hoi Bert,
    een OS loopt het beste met minimaal 10% nitro.

groeten van Erik

Deel Deze Pagina