hallo , ik volg dit forum al een hele tijd , omdat het moeilijk is elders goede info te vinden , en vooral omdat hier mensen zitten die veel kennis van zaken hebben . vraagje ; ik heb de plannen van de 1/4 scale Crackerbox gedownload op de site van powerpete .(thanx pete ) nu ben ik deze aan het bouwen , maar niet volledig zoals voorgeschreven , omdat hij moet dienen voor een ander doel dan pure snelheid . mijn bedoeling is er een bootje van te maken dat een stuk lichter weegt , mogelijk ook afgewerkt met epoxy of carbon.het bootje moet dienen voor de kinderen (10 en 12 jaar oud) en als zij die niet gebruiken kan ik hem ook even "lenen" om mee te nemen als ik ga vissen .(voerboot) het gewicht van de afgebouwde romp zou ongeveer de helft mogen wegen ,maar dat zal moeten blijken als hij afgewerkt is . als snelheid ben ik ruim tevreden met een 15 à 20 km/u . ik heb hier een deel ni-cad packs (7,2v 1,5 ah) ter beschikking en ook een 3 tal lood accu's 12v 7a en een electromotor 12v van een accuboormachine .deze stukken moeten niet persé in het bootje verwerkt worden maar het mag . welke configuratie raden jullie mij aan ? dus ; schroef , accu's ,regelaar,motor ... enz. voor mij hoeft hij dus niet supersnel te gaan , maar vooral de vaartijd zou zo lang mogelijk moeten zijn . de lengte van het bootje is gereduceerd tot 1 meter (schaal een beetje aangepast ) bedankt op voorhand johnny
Hallo Johnny, Als het de bedoeling is om lang te kunnen varen dan mag je die ni-cad packs al vergeten. Ik zou opteren voor de 12v 7A loodaccu's in combinatie met één (of twee zelfs) speed 720 BB Torque motor(en), een snelheidsregelaartje die in dat geval 20 A aankan en een vierblads messingschroef van 45 mm. In geval dat je twee motoren zou installeren, let dan wel dat je een links- en een rechtsdraaiende schroef nodig hebt. :teacher: Groetjes, Droopy
bedankt droopy , nu ben ik weer een stukje verder . nog een paar vraagjes ; als ik die 2 motoren zou gebruiken , moet ik dan nog altijd die 45 mm schroeven gebruiken of veranderd de maat dan ? is die 20 amp regelaar genoeg voor die 2 motoren ? het zelf bouwen van een model zegt mij meer dan er eentje kopen ,al besef ik dat je het niet voor de prijs moet doen (komt soms zelf duurder uit ). als er iemand links heeft van andere modellen dan hoor ik dat graag . welke modellen speelt niet zo'n rol ,bouwen doe ik voor de lol :lol: . nogmaals dank johnny.gorens@wanadoo.be
Hoi Johnny, Als je toch zou gebruik maken van 2 speed 720 Torque's mag je gerust de snelheidsregelaar van 20 A houden en de schroefmaat mag ook zo blijven. Ik heb deze configuratie + een loodaccu van 12 V 7Ah ook gebruikt bij mijn sleper de 'Christel II' (zie link helemaal onderaan). Ik vaar d'r nu al jaren mee en heb nog nooit enig probleem van eender welke aard ervaren. En... ze vaart lekker zuinig!! :wink: Groetjes, Droopy
dat is me wel een pracht van een schip dat je daar hebt droopy 8O hoe lang/breed is hij/zij ? totaal gewicht met batterij ? hoe lang kan je maximaal varen op volle kracht ? kan je evt. ook met een 2e batt. of komt hij dan niet meer vooruit ?
Lengte van de Christel II is 875 mm en de breedte is 240 mm Totaal gewicht met batterij is 13 à 14 kg. Als ik ga varen haal ik ze steeds na 2 uren terug uit het water en ik verzeker je dat ze nog power genoeg in haar batterij heeft zitten om nog langer te kunnen varen. Ik moet je hier wel zeggen dat ze nooit continue full speed vaart. Ze vaart al eens achteruit, een beetje maneuvreren, terug eens op volle kracht enz. Je kent dat wel... . Dus: één batterij is genoeg hoor. Niet dat ze door het gewicht van 2 batterijen niet meer vooruit zou kunnen (ze sleept met gemak een grote rubberboot met twee volwassenen d'r in. Heeft ze al bewezen) maar door het extra gewicht van de tweede batterij is het niet altijd even gemakkelijk om haar in en zeker terug UIT het water te krijgen. Zeker zoals deze zomer geweest, toen het waterpeil nogal wat laag stond. Je kan natuurlijk altijd een 2de batt. als reserve meenemen hé. :wink: Groetjes, Droopy