Collegae! We hebben vanaf nu dus twee threads (los van die 2.859 andere :wink: ): - één over depron en en selitac (was de bedoeling: alleen airliners . . . :roll: ), en - één (deze) over airliners van hout Sinds ik Zeke Brubaker aan het werk heb gezien (bwvs), ben ik weer gaan twijfelen. En dan komt daar dus nog een built-up wing bij, ipv. dat schuim! (Althans: Brubaker overweegt :? een vleugel met ribben en liggers te ontwerpen.) Zie http://www.rcgroups.com/forums/show...9291&perpage=15&highlight=boeing&pagenumber=1 Wat is beter: airliner van hout, of van depron, selitac etc. :roll: Geeft het gewicht de doorslag, of is het gewoon een kwestie van smaak? Ik sluit niet uit dat depron/selitac een goede kandidaat is om de romp van bv. die 727 van Brubaker mee te bekleden Ben benieuwd of en hoe hierop gereageerd gaat worden . . . jan.
Ik vind het zonde dat met zulk mooi spantwerk en zo dat die vleugel opeens van een stuk geschuurd blok roofmate is... Had dan ook een vleugel met ribjes, flaps en slats en de hele rimbam gemaakt...
Ik ben ervan overtuigd dat je een opgebouwde vleugel in het algemeen lichter kan bouwen, zeker als je de ribben en de huid van Depron of Selitac maakt. De hoofd, voor en achterliggers zou ik wel van hout maken, met verticale "shearwebs" (die wel van deze lichte materialen gemaakt mogen zijn. In lengterichting komen nl. aanzienlijk hogere krachten op het airframe.
De webbing van 0,3 mm. multiplex: dat werkt ook mooi Licht en sterk! (Of is 0,4 mm. het dunste dat er is? :roll: ) jan