Hallo, Ik heb een standaard E-flight lader waarmee je 1 lipo per keer kan laden. Dat schiet niet erg op als je meerdere lipo's wilt laden. Dus, via Hobbyking voor een habbekrats, een 1-6 kabeltje meebesteld zodat je met één uitgang op de lader 6 lipo's kunt laden. Super oplossing, lijkt het. Ik gebruik alleen maar 1 cel lipo's, voor micro heli's. Er zitten dus 6 lipo's op één uitgang en ik weet dat meercellige lipo's gebalanced moeten worden, 1 cel lipo's niet. Maar als je er 6 aansluit op 1 kabel kan ik mij voorstellen dat één lipo vol is en een andere nog niet... Mijn vraag: Worden de 1 cel lipo's onderling gebalanced door het kabeltje zodat de lader weet wanneer alles vol is? Of worden sommige lipo's overladen omdat een andere nog niet vol is, met kapotte lipo's als gevolg? Lang gezocht maar kan nergens een eenduidig antwoord vinden op deze vraag. Iemand die precies weet hoe het zit?
Beetje elektronica kennis zou het moeten uitleggen..... Kabel is immers parralel. dus al plug je er 1 van 3v in, en 1 van 4v, wordt het voltage 3.5v(theoretisch)... Lipos balanceren elkaar dus. net zolang tot de lader afslaat op 4.2v.
@ Anko. Heb wat zitten lezen, her en der. Het valt me op dat je tegenstrijdige verhalen tegenkomt van mensen die het weten. Beetje probleem met fora in het algemeen en ik weet er niet genoeg van om het kaf van het koren te kunnen onderscheiden. Ja. In theorie had ik dat van dat balanceren onderling ook al bedacht, maar wist niet of ik er goed mee zat. Ik ben een kei in niet kloppende theoriën verzinnen ;-) en ik heb er inmiddels een hele serie. Lipo's zijn best duur, zo'n kabeltje is eigenlijk veel te goedkoop om zo goed te kunnen werken, dus ik vraag het liever even. Maar ik begrijp dat: Ik kan probleemloos en zonder domme dingen te doen een 1 in 6 laadkabel gebruiken bij 1 cel lipo's, in alle gevallen. Het maakt niet uit of ik er 1, 2 of 6 oplaadt. Zelfs als de laagste 3.5v aangeeft en de hoogst geladen lipo 4v. Door het balanceer effect raken alle lipo's altijd gelijktijdig perfect vol. Toch?
Ik heb een kabel zelfgemaakt met 4 aansluitingen, en plug regelmatig lege lipos bij de bijna volle.. en nog nooit echt problemen mee gehad. niks wordt warm. Ook Eflite, Nanotechs en Hyperions door elkaar.. de stroom die zulke accus leveren is zodanig laag, dat die stekkers en zeker het stuk kabel het wel aankunnen hier. stuur eens een linkje van die kabel, want als het een serie kabel is werkt het sowieso niet... (Of: Laad je ze als 1s of als meerdere cellen) Maar is het wel een parralel bordje, gewoon inprikken die hap.
Dit is het kant en klare 1 to 6 laadkabel die ik heb. Is voor de mCP-X accu's, maar met de kleinere MSR aansluiting hebben ze ook. Voor 1.37 dollar en niet solderen http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18867__2_Pin_JST_to_6_x_E_Flight_Ultra_Micro_plug_Charging_Harness.html
Een kleine kanttekening is hier wel op zijn plaats. Als je een vrijwel lege LiPo bij een bijna volle op de kabel aansluit gaan er vereffeningsstromen lopen die flink hoger kunnen zijn dan de accu kan leveren. Let ook op dat het spul dus niet snel warm wordt. Gevolg is versnelde slijtage bij je LiPo's. Houd daar in ieder geval rekening mee. *gebruiikt zelf ook een dergelijke kabel*
Nou, dat is goed nieuws. Ga in het vervolg m'n lipo's parallel laden met deze kabels. Zal ervoor zorgen dat ik geen bijna volle en lege lipo's tegelijk oplaad. Van warmte heb ik nog niets gemerkt, ze blijven prima koel. Dank voor de uitleg én de kanttekening. Groet!
Ik plug regelmatig volle lipos bij lege.. gaat prima, die stekkers kunnen meer stroom aan dan dat die lipos kunnen leveren. zal hoogstens een ampere of 2 lopen.