180 graden servo

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door addy, 25 jan 2013.

1. addy

addy

Lid geworden:
    23 jul 2005
    Hallo allemaal,

Als je gaat FPV vliegen zijn er een aantal mensen die het leuk vinden om met een Headtracker te vliegen, wat is er nu mooier dan vanuit je vliegtuig echt om je heen te kunnen kijken.
    Wat helemaal geweldig is als je een bocht draait en je kan over je vleugel naar beneden kijken, nu heb je hier wel een servo voor nodig met voldoende uitslag want een standaard servo geeft hier vaak niet voldoende uitslag voor.
    Nu kan je uiteraard een servo hiervoor kopen maar als je nog een analoog servootje heb liggen kan je hem ook zelf maken. Misschien voor de electrotechneuten: kan het ook met een digitale?
    Maar goed ik heb het concept afgekeken van RcExplorer (even googelen) en dacht ik zal er hier wat van maken.

Ik had nog een GWS IQ 140BB, voor zover ik weet een redelijk standaard servootje.

Die haal je vervolgens los

Nu moeten er eerst 2 begrenzingen uitgehaald worden, die op het tandwieltje hoeft geloof ik niet per se maar die bij de potmeter wel.

het tandwieltje

Het nokje weg

De potmeter voor operatie

En erna

De potmeter kan nu gewoon 360 graden ronddraaien.

Nu komt het meetgedeelte, ik heb gewoon twee oude 10K potmeters gebruikt om op te meten wat de extra weerstanden zouden moeten zijn

Eerst de potmeter opzoeken.

Het motortje aan de kant en daar zijn de pootjes

Nu de buitenste pootjes doorknippen zodat er ruimte tussen ontstaat

Vervolgens de 2 losse potmers hier op solderen

Nu moet je de boel provisorisch in elkaar zetten om het één en ander te testen dus motortje weer terug (denk er goed aan dat de behuizing van je motortje geen sluiting maakt) tandwieltjes weer terug en dan een servoarmpje er op om de uitslag visueel te maken
    Nu je servootje weer op je ontvanger aansluiten en de boel aanzetten, ik heb hier nu het gaskanaal voor gebruikt omdat die niet terug springt naar neutraal en dat is wel makkelijk anders kom je handen te kort.
    Vervolgens zet je de stick naar volgas en ga je met je losse pot draaien, hierna het gas dicht en ga je met de andere pot draaien dit herhaal je een aantal keer totdat de servo netjes op 180 graden staat.

Vervolgens zorg je dat je de losse potmeters niet meer verdraaid want die waarden heb je zo nodig, eerst soldeer je deze weer los waarna je de waarden van deze twee kan meten.

Je hebt nu als het goed is 2 weerstanden, als de potmeter netjes in het midden staat zijn ze als het goed is gelijk maar dit is vaak niet het geval, bij mij was het 2,2k en 4,2k.
    Goed op naar de elektronicashop en 2 weerstandjes halen, het kan zijn dat ze niet de exacte hebben wat bij mij ook niet het geval was want één was 4,2 en die hadden ze niet maar wel 4,3 en die doet het ook dus ik weet niet hoe nauwkeurig dit komt (heren electrotechneuten?).

Nu komt even een prutsgedeelte want nu moet je die weerstandjes er in solderen, goed onthouden welke weerstand aan welke kant zit

Van bovenaf

En van opzij

Motortje weer terugplaatsen

Denk er goed om dat de pootjes geen sluiting maken met de behuizing van het motortje, ik heb er een stukje krimpkous omheen gedaan en vervolgens het geheel weer in elkaar schroeven.

Als je het nu goed hebt gedaan heb je een servo met 180 graden uitslag

Veel vliegplezier

Addy

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. gerard

gerard

Lid geworden:
    24 jul 2002
    addy
    mooi verslag bedankt voor je moeite en uitleg

3. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Mooi verslag.

Voor HXT500 en HXT900 kan je 2.2 of 2.4kOhm nemen.
    1/8W weerstanden zijn genoeg, die zijn wat kleiner.

Towerpro 9gram doet het goed op 2.4KOhm en hoefde geen nokje weg te halen.
    HXT's nokje smaller maken.

Meestal stel ik de zender gewoon in tot max om zover mogelijk te komen zonder tegen een aanslag punt aan te blijven drukken.

Nokje weg halen is soms wel een risico voor je potmeter. Ze kunnen niet altijd 360 rond.

Deel Deze Pagina