1e jet : hotspot !

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door bigscale, 20 sep 2006.

  1. bigscale

    bigscale Guest

    Hallo jet liefhebbers !

    Ook ik ben dit jaar voor gaas gegaan, ik heb een mooie hotspot over kunnen nemen van een clubgenoot.

    Dit is hem,
    [​IMG]

    hij is uitgerust met een jetcat P80, mijn vraag aan jullie is,
    Hoe kan ik mijn zender, een FF9 , het beste programmeren voor de start up en shut down ?

    Alvast bedankt voor de reakties !

    Bigscale
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Het lijkt wel of er steeds meer jet vliegers komen :D
    Wel een mooie ontwikkeling, tegen de tijd dat wij er klaar voor zijn zijn er leuke 2de handsjes te verkrijgen ;-)

    Succes met de Hotspot en hou ons op de hoogte van de ervaringen etc.
     
  3. bigscale

    bigscale Guest

    Inderdaad Berto !

    Dit is voor mij ook al een meerjaren plan, nu kwam die kans ! Nu maar hopen op veel mooie vluchten,

    B.
     
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De throttle uitgang van de ECU in het "Gas" kanaal van de ontvanger steken. De AUX uitgang van de ECU op een plaats in de ontvanger steken waar een 3 standen schakelaar op de zender is geactiveerd.

    De FF9 heeft digitale trims, dus kun je de trim open/dicht schakel functie beter vervangen door de throttle cut functie te programmeren.

    Hier na de ECU programmeren. Indien de ECU een versie 4.0 of hoger is moet je eerst de Failsafe functie in je zender instellen.
     
  5. bigscale

    bigscale Guest

    Hallo Bert,

    Dank voor je snelle respons, de cat is 3 jr. oud, ik moet even navragen of die versie toen al 4.0 was,

    Ik ga er goed voor zitten !


    Grt,
    Jochem
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Jochem.
    Welke landings gestel poten zitten erop?
    Ik heb de Eurokits vervangen door Behotec/Jet A1.
    Heb je vier of 2 ailevators?
    Programmering motor heb ik zoals Bert zegt.
    Best snelle kist, ook in de landing....
     
  7. bigscale

    bigscale Guest

    Hoi Richard,

    Gisteren heb ik met een clubgenoot die ook hotspot vliegt de hardware geprogrammeerd , was best een klus aangezien een FC 28 nog geen FF9 is en vice versa,

    Gelukkig is door een meervoud van mixers toch alles ingesteld , er zitten op de kist 4 ailvators, welke ook nu als speedbrakes ingesteld zijn vanwege het ontbreken van een speedbrake op de romp,

    De start up en shutdown dit nu op de 3 standen schakelaar , ook het cruise control heb ik erin staan, voor een minimale vliegsnelheid in het circuit ,die je kan afzetten op final approach.

    Nu nog kijken hoeveel derate thrust we gaan instellen om 80 Db te halen, wat ook een lager verbruik in de hand werkt, nadeel wordt voordeel haha !

    Het landingsgestel zou wel eens een standaard graupner kit kunnen zijn, weliswaar geveerd, en met remmen. voorheen werd ook wel eens een buiklanding gemaakt vanwege de hoge landing snelheid en kwetsbaarheid van de poten.

    Ik heb r zin in !
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Jochem
    Op RCuniverse kun je een aantal fot's zien van mijn HS.
    http://www.rcuniverse.com/forum/m_3767460/mpage_2/key_hotspot/tm.htm

    Verder, als je zoek met Hotspot op het jetforum zie je véél hits.

    Ik gebruik ook een FC28, maar heb me wel in bochten moeten wringen om alles geprogrammeerd te krijgen. Bvb de rem wordt geactiveerd bij 3/4 DOWN, maar die werkt dan ook weer tijdens rollen....

    Die van mij heeft ook dubbele rudders en een remklep, maar ik wilde ook al een test gaan doen met "kraaienmixers".

    Ik ben ook nog maar een beginner, heb nog niet meer als 20 vluchten of zo. Mijn andere jet is een F16, die vliegt ook erg leuk en is op final beter te sturen (snelheid dus)
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dag Jochem, gefeliciteerd met je nieuwe jet, je gaat het leuk vinden :!: , welkom bij de jetscene :thumbsup:

    één dingetje...:
    Ben bang dat je daar een beetje bedrogen uit gaat komen, vraag ook maar aan andere jet collega's. De conventionele manier van meten is totaal niet toerijkend voor jets, het blijkt namelijk dat DB-meter op hol slaat op de gemeten afstanden, 100 DBa is hier vrij normaal...... 8O ...
    Echter eenmaal in de lucht is er een totaal andere geluids emissie en zijn ze vaak juist veel vriendelijker dan twee/viertakt motoren. Hier is een paar jaar geleden (ook vanuit KNVvL) al enig onderzoek naar gedaan en er zou een alternatieve manier van meten opgesteld gaan worden maar is sinds die tijd een beetje stil en wordt nu op de meeste velden alwaar geluids problemen zijn een beetje gedoogd..... :? ..je moet wat..

    Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik er een kleine 3 jaar een beetje uit geweest ben, misschien iemand die mij hier aan kan vullen?


    Hoe dan ook, heel veel vliegplezier, we komen elkaar vast wel tegen in dit kleine jet-wereldje :wink:

    Groet,
    Gerald
     
  10. bigscale

    bigscale Guest

    Hallo Gerald !

    Dank je voor je bemoedigende woorden, ik hoop dat het vliegen mogelijk blijft, anders zal ik bij mijn andere club vliegen wat ook prima is. Mijn clubgenoot is van mening dat met ongeveer 80000 toeren het haalbaar moet zijn.. :?

    De geluidsfrequentie is dusdanig hoog dat er idd getwijfeld mag worden aan een standaard geluidsmeter.

    Ik heb gezien dat je naar rozenburg gaat, ik ben van plan te komen kijken , wie weet spreek ik een van jullie tussen het vliegen door !

    Groetjes
    Jochem
     
  11. bigscale

    bigscale Guest

    Over brandblussers gesproken,

    Ik heb een halon blusser, echter is deze half vol, waar kun je die laten vullen ? Of voor de mensen die CO2 gebruiken, waar koop je die ( het goedkoopst ? )

    THX
    Jochem
     
  12. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel
    hallo,
    bige scale

    als ik je een advies mag geven, zet de turbine niet op 80 000 rpm.
    dan geeft je turbine namenlijk maar plus minus 4 kg stuwkracht
    de power zit hem juist in de laatse toeren.
    je gaat echt niet los komen met 80 000 rpm.
    je zal zien dat je de power nodig hebt
    qwa geluid zal de 80db nooit halen.
    je moet gewoon naar een club waar je mag jet vliegen.

    met vr gr maikel
     
  13. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Heb je hier wat aan Gerald?

    http://dmfv.de/de/dmfv/BMVGrundsaetzeAufstiegserlaubnisKorr020306doc.pdf

    Volgens mij zijn ze er mee bezig bij de KNVvL maar moet dus nog wat geduld opbrengen, hopelijk zijn dan alle discussie's uit de wereld en is het jet vliegen bij wet geregeld :idea:

    Grtz Ger.
     
  14. jetpower

    jetpower Guest

    halon ken je als particulier niet meer laten bijvullen (of je moet iemand kennen die het doet )dus helaas pindakaas alleen in de luchtvaart en bij grote server ruimte's en operatiekamers mag het nog gebruikt worden .
     
  15. bigscale

    bigscale Guest

    @butler en gerald,

    Ik zal afzien van het deraten van de turbine.

    De instellingen van de ailvators is nu gedaan, moet nog een aantal dingen aanpassen, waaronder de antenne, ik heb op de jetmeeting gezien dat er ook afneembare zijn, is wel zo gemakkelijk voor het transport.

    Mijn complimenten voor je F16 display Gerald ! Was erg cool,

    Binnenkort zal de jetcat proefdraaien, en met medeclublid Eric gaan we hem invliegen, ik heb inmiddels 40 Ltr. van die zuivere petroleum voor gaskachels.

    Ik heb ook begrepen dat een hotspot een hogere landinssnelheid heeft, ben benieuwd !

    Grt.
     
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.161
    Locatie:
    Ederveen
    Heb je ze zodanig ingesteld dat neutraal plm 10mm UP staan? Dat heeft de Hotspot nodig, zie bouwbeschrijving.
    Verder:
    Ik heb het zo ingeregeld dat de buitenste ailevators bij hoogteroer minder ver mee naar boven lopen, maar bij ailerons juist verder, dan lopen de binnenste wat minder ver mee.

    Ik heb dit spul ook (Zibro Kamin), maar ASPEN komt binnenkort ook uit met iets dergelijks, heb daar al een testkan van.
     
  17. bigscale

    bigscale Guest

    Klopt Richard, echter heb ik geen bouwbeschrijving van de HS, gelukkig wist mijn clubgenoot ervan,

    Grt.
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Hallo jet boys;
    even een vraag, niet over turbine's, maar wel over brandblussers.
    Ik heb laatst een halon blusser op de kop kunnen tikken, voor in mijn hobby ruimte, met de gedachte; heb je geen rommel van als je hem ooit moet gebruiken. Nu hoorde ik laatst dat je een halon NOOIT mag gebruiken in een afgesloten ruimte( mijn hobbyhok is op zolder) , omdat je zelf het loodje legt :?
    klopt dat?
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ja dat klopt. Halon verdrijft de zuurstof. Daarnaast wordt Halon nu al niet meer gebruikt om te blussen ivm de gevaarlijkheid van de stof Halon zelf. Ik zal morgen tijdens de VCA cursus nog eens beter na vragen voor je, De instructeur is brandweer commandant die zal het wel precies moeten weten.
     
  20. F15

    F15

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Spijkenisse
    Halon is niet alleen gevaarlijk voor de ozonlaag maar ook voor de blusser als deze een brand blust in een besloten omgeving, bv in een kleine kamer of caravan.
    De blussende werking berust op een negatieve kataliserende werking. Alleen breekt halon in vuur uiteen in broomwaterstoffen, deze zijn zeer giftig voor mens en dier bij inademing.

    dus verbrand je niet ga je als nog de pijp uit [​IMG]

    grt
    michel
     

Deel Deze Pagina