Ik lees vaak op het board dat als ze het hebben over een 3,5 cc motor dat ze het over een race motor hebben , praten ze over een 2,5 cc dan is het vaak een hobby motor, het punt is, de protech enigma heeft een 3,5 cc motor wat is dit, is dit nu een race model of een hobby model? en wat maakt het verschil. Nog een vraagje. Wat is de betekenis ".21" bij een motor of iets van die strekking? ze praten dan niet over cc's , soms zijn het andere getallen ?
grootte motor maakt niet echt uit of het een racemotor is, er zijn meer factoren die dat bepalen en de .21 namen zijn cubic inches (spelfouten voorbehouden) .12=2.15 cc .15=2.5 cc enzovoorts
De standaard Protech motoren zijn inweze best nog wel tamme motoren. OK, ze zijn wel krachtiger dan de 2.5cc motoren maar de 2.5cc motoren zitten dan ook vaker in kleinere auto's. Dus ja, de standaard Protech 3.5cc is ook een hobby motor, in wedstrijden zullen ze niet ver komen... Maar Protech heeft ook een zgn. 8P motor. 8 spoelpoorten zou de motor snel maken en is idd sneller dan het standaard broertje maar nog steeds geen winner in echte wedstrijden, hooguit in de buggy wereld waar er niet echt een snelle motor nodig is. Maar ook in de 2,1cc en 2.5cc is er een onderscheid in hobby of racemotor. De standaard motor die in een Protech fun12 wordt geleverd is bij lange niet zo snel als bv. een NovaMega SX12. Protech maakt gewoon auto's (en motoren) voor de hobbymarkt waar levenduur gewenst is. Bij Picco en Novarossi (= TOP = REX = NovaMega = R&B = JP) zijn er veel modellen leverbaar van tam tot zeer snel. De snelste 3.5cc motoren in de winkel verkrijgbaar zijn de JP-black, R&B-C5, NovaMega SX21 en de Picco G1 Pro/SX maar als je een 400 tot 500 euro daarvoor over hebt......
Ik zou zo zeggen, kijk eens op www.nitroreview.com. Je kan daar een aantal motoren vergelijken met elkaar (en ook kits). Wat nu een pro-motor is en een hobby ding is vooral ook een gevoelskwestie naast een technische. Als je competitie rijd dan kan het niet snel genoeg als je competitie wil gaan rijden dan is een motor met 100% meer koppel al heel wat .... snap je? Ik heb bijvoorbeeld een OS-Max .15 CV-X. Een leuk ding dat met een goede tandwielafstelling echt snel gaat, is al heel snel voor een beginner en goed voor een gevorderde! Als ik nu bijvoorbeeld mijn competitie motor (Fantom FR15) in de wagen zet met dezelfde afstelling (tandwielverhouding) dan heb ik ineens 100% meer koppel! Het verschil met de voorgaande motor is dat je nu MOET weten wat je doet anders heb je een ongeleid projectiel. Dussss.... Een competitie motor is afhankelijk van: - Je eigen kunnen - De technische spec. van de motor - De auto waarin het zit - EN!!! hoe je je wagen afsteld t.o.v. de motor!