2 Futaba zender met elkaar laten praten via een ontvanger ipv draad

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door LeoG, 19 jul 2023.

1. LeoG

LeoG

Lid geworden:
    21 jun 2014
    Hoi,

Ik heb een Futaba T6EX en een Futaba T7C zender welke ik graag als leraar/leerling setje zou willen laten praten.

Het idee is om een ontvanger achterop de leraarzender te bevestigen (wss met een eigen accu) en via de stekkeraansluiting voor een kabel aan te sluiten op deze zender.

Kan dit en zo ja, hoe moet ik dit dan uitvoeren? Weet iemand misschien hoe dat moet of een link naar een site waar dit beschreven wordt?

Alvast bedankt,

Leo

2. mvp

mvp

Lid geworden:
    18 aug 2011
    Dit kan alleen als leerling zender en ontvanger een ppm of sbus signaal uitgeven. Dan zijn er kabeltjes te koop van futaba servo naar futaba leeraar ingang. Zo kan het met elk merk. Via een singe wire signaal. Voeding komt gewoon uit de leeraar zender.

LeoG vindt dit leuk.
  3. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Met een FrSky TFR4-B ontvanger (die is Futaba compatible) kun je door een jumper op de ontvanger/servo aansluitingen een CPPM signaal laten uitsturen. Die kun je via een Futaba (vierkante) stekker invoeren in de leraar zender. Afhankelijk van de gekozen penbezetting van de vierkante stekker verzorgt de leraar zender de voedingsspanning voor de ontvanger.
    De ontvanger moet dan gebonden zijn met de leerling zender.

succes, Erik

LeoG vindt dit leuk.
  4. LeoG

LeoG

Lid geworden:
    21 jun 2014
    Ik heb een aantal Frsky tfr6 ontvangers. Ik denk dat deze een PPM signaal geven maar weet dat niet zeker. (ik kan dat zelf ook niet meten/zien want ik heb geen elektronisch gereedschap behalve een multimeter maar daar heb je in dit geval niets aan)
    Ow, PPM is denk ik trouwens het signaal tussen de zender en de ontvanger om op 1 signaal verschillende kanaalstanden te kunne doorgeven. Ik zal eens op zoek gaan naar zo'n ontvanger. :)

Dan zou de zwarte draad op aansluiting 2, de rode op 4 en de witte op 6 moeten komen, is dat correct?

Als dit zo werkt dan is de grootste opgave om een servodraadje te verbinden aan zo'n connector (en zo'n connector te vinden)

Laatst bewerkt: 19 jul 2023
  5. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Bijna goed. Ik ben niet zo bekend met de Futaba zender types, maar ik ga er van uit dat het over 2,4 GHz zenders gaat. Daar is de communicatie tussen zender en ontvanger volledig digitaal, en komt (C)PPM daar niet in voor. Binnen in de zender varieert het, de oudere types gebruiken het PPM signaal nog steeds voor de interne communicatie tussen de zendmodule en de rest van de zender, bij de nieuwere zenders is dat ook volledig digitaal. Maar de zenders met een leraar/leerling aansluiting genereren speciaal daarvoor een PPM signaal.
    Dus je moet een ontvanger hebben die de mogelijkheid biedt om een PPM signaal te genereren en naar buiten te brengen, die uitgang kun je dan zoals je aangaf naar de zender sturen. Let wel even op dat de V+ spanning die uit zender komt compatibel is met je ontvanger.
    Sbus is een ander type signaal, en wordt bij mijn weten niet voor leraar/leerling bedrijf gebruikt.

Laatst bewerkt: 20 jul 2023
  6. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Voor zover ik iets kan vinden op het internet kan de Tfr6 geen CPPM-signaal uitgeven.

Laatst bewerkt: 20 jul 2023
  7. ikonmy

ikonmy

Lid geworden:
    27 okt 2008
    Klopt communicatie tussen zender en ontvanger 2.4ghz digitaal.

Zoals ik het begrijp gaat het nu om de
    communicatie tussen de draadloze trainer ontvanger via de trainer poort.
    Dit is gewoon (c)ppm.

Frsky tfr4 is simpel en werkt prima.
    Hier op het forum en op google genoeg over te vinden.

Of het met de trf6 ook gaat ? Waarschijnlijk niet, geen cppm output.

8. ikonmy

ikonmy

Lid geworden:
    27 okt 2008
    Schema zou moeten kloppen.
    Haal de accu uit de zender en plug de stekker in de trainerpoort als je gaat solderen ivm smelten en uitzakken van de pinnetjes.
    Werk snel met fijne soldeerbout/punt.
    Probeer ook krimpkousjes te gebruiken.

9. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
  10. LeoG

LeoG

Lid geworden:
    21 jun 2014
    Bedankt allen voor de reacties, ik ga kijken of ik in ieder geval alvast zo'n kabeltje kan bestellen, lijkt nu out of stock te zijn.

11. raymon

raymon Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2003
    waarom niet het orginele draadlose setje van futaba gebruiken werkt super en je hebt gewoon orgineel spul inplaats van geknutseld spul...

12. ikonmy

ikonmy

Lid geworden:
    27 okt 2008
    fuaba wtr-7 word niet meer gemaakt dus even zoeken op het web of iemand er nog een heeft.
    Alternatief zou kunnen zijn Frsky tfr4 of.
    Als je met futaba ontvangers wil blijven werken (wat ik zelf het liefste doe) dan een fasst sbus ontvanger
    (Futaba R6203 of R6303)
    met daar aan een FrSky SBUS to CPPM Decoder.

13. mvp

mvp

Lid geworden:
    18 aug 2011
    Even terug komen op mijn eigen post, je hebt via de leeraar leerling verbinding tussen futaba zenders echt een ppm signaal nodig. S-bus werkt niet uit eigen ervaring. Hoe vreemd ook met 2 futaba zenders. Het moet een ppm signaal zijn.

Deel Deze Pagina