2 merken ontvanger in lestoestel.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door MartinuS, 27 nov 2024.

1. MartinuS

MartinuS

Lid geworden:
    16 jan 2017
    Dag Allemaal,

Ik heb al veel gelezen hier en heel veel antwoorden gevonden op mijn vragen maar op deze nog niet. ;)

Komend voorjaar of eerder als het weer het toelaat starten we weer met lesvliegen. Er zijn twee instructeurs die beide met een andere zender vliegen en les willen geven.

Om dit mogelijk te maken wil ik graag mijn toestel uitvoeren met twee ontvangers. Een keer een Graupner Hott en een keer een Spektrum en afhankelijk van de instructeur kunnen schakelen tussen deze twee zonder telkens alle servokabels te moeten wisselen tussen de ene en ander ontvanger.

Nu zou ik een schakelaar kunnen zetten tussen regelaar en ontvanger zodat de ene of andere ontvanger aanstaat maar dan wordt deze alsnog gevoed via de servo's. Iemand een idee hoe ik dat zou kunnen realiseren zonder dat de ontvangers elkaar in de weg zitten?

Hartelijke groet,

MartinuS

2. r3wd

r3wd

Lid geworden:
    9 okt 2020
    Dan voed je de servo's niet via de ontvanger maar direct vanaf de BEC van je regelaar of een externe BEC. Even het rode pennetje uit de connectors wippen en direct voeden. Later ook weer makkelijk te herstellen.

Of je koopt een extra zender als leraar-zender. Moeten ze wel in dezelfde mode vliegen anders worden het twee extra zenders.

MartinuS vindt dit leuk.
  3. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Ik zou het simpel houden, hoe complexer hoe meer kans op dingen die fout gaan.

welk merk zender heb je zelf?

Volgens mij is het bij alle merken zo dat de leraar met de 'echte' zender vliegt en de leerling met een andere.

Check inderdaad welke mode beide leraren vliegen, hopenlijk vliegt er 1 in dezelfde mode en kan dan met jouw zender vliegen.
    Dan koop je voor jezelf (tijdelijk) een extra zender erbij, dat hoeft niet de meest uitgebreide te zijn omdat je alleen maar de stuur-inputs naar de leeraar zender overgeeft

MartinuS vindt dit leuk.
  4. MartinuS

MartinuS

Lid geworden:
    16 jan 2017
    Dank voor de snelle reacties. Beide opties ga ik overwegen. Mijn eigen zender is Spektrum. Die kan bij de ene leraar gekoppeld worden. De andere leraar is in bezit van Graupner zenders en ontvanger. (Zowel leraar/leerling) Om niet van een leraar/systeem afhankelijk te zijn kwam ik met het idee om twee ontvangers in te bouwen.

5. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    je ziet het miz nog steeds fout: de leraar krijgt jouw zender... die is immers ingesteld en gekoppeld aan jouw toestel.

zelf vlieg je met de tweede zender.

voor een leraar, mits dezelfde mode, maakt het echt niet uit met welke/wat-voor zender hij vliegt.

MartinuS en Berto vinden dit leuk.
  6. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    En het voordeel van een eigen leerling zender is dat elke instructeur je kan helpen en niet afhankelijk bent van de huidige 2.

MartinuS vindt dit leuk.
  7. Rick NT

Rick NT

Lid geworden:
    29 dec 2002
    Nog nooit geprobeerd, lang geleden dat ik bezig ben geweest met lesgeven.
    Maar een EdgeTx zender met 2x Multimodule zou wel eens de oplossing kunnen zijn voor het probleem wat jij schetst. Je lost het dan op in de leraar zender en in de kist blijft alles zoals het normaal is.

Maar dit ga je alleen werkend krijgen als jezelf en het liefst beide instructeurs begrijpen hoe het functioneert.

Zoiezo is het als beginner/leek altijd het beste om een merk aan te houden waarmee binnen de club (goede) ervaring is.

8. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Lees dit nog eens heel goed door. Dit is heel belangrijk, wvr slaat de spijker exact op de kop.
    Bij ons op de club hebben we een paar simpele, meestal oude, zendertjes die we als leerling zenders gebruiken. Met de juiste (verloop) kabel kan je die aan bijna alle andere merken zenders koppelen. De zender van jouw wordt dus de leraar zender en de leerling zender wordt met de juiste kabel daaraan gekoppeld. De leerling "zender" krijg jij in de handen om zo te leren vliegen. Het is dus zaak om de juiste kabeltjes te krijgen om die twee verschillende zenders aan jouw zender (de leraar zender) te koppelen.
    Die kabeltjes kan je vrij makkelijk zelf maken, er zijn ook verschillende kabels te koop. Als je het echt luxe wilt doen kan het zelfs draadloos maar daar zitten heel wat meer haken en ogen aan.

9. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ontvanger in de kist moet je niet mee rommelen..
    gaat een keer mis.
    Daar zijn ook niet vlot oversteekbare oplossingen voor

lekker standaard houden, 2e zender bij de leerling onderbrengen.

wij hebben bij ons in de club wel een instructeur die met een x merk ontvanger is gaan experimenteren om een draadloze kabel te krijgen
    futaba had er ooit een standaard oplossing voor (al was die wel duur..)
    in feite een ontvanger, waar je de leerling zender op koppelt
    de ontvanger werd via de leerling poort in de leraar zender geprikt.
    Dat werkte goed..

in deze toepassing zou je dan de ontvanger kunnen wisselen, en je bent er.
    maar wel op de zender set, niet in het toestel.
    alleen moet je er wel achter zien te komen hoe je dit aansluit in de trainer poort van de zenders..

10. MartinuS

MartinuS

Lid geworden:
    16 jan 2017
    Ik kan jullie volgen.
    Bij de club zijn nu twee instructeurs en daar zal ik het nu mee moeten doen en dat zal voldoende zijn.
    Het voordeel van twee schakelbare systemen is in dit geval dat ook de instructeur met de eigen “vertrouwde” apparatuur kan werken. Met de huidige zenders is het zelfs mogelijk is om in verschillende modus te vliegen, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
    In beide gevallen is de zender van de instructeur gebonden aan het vliegtuig en de leerling zender niet. @Student @Ernst. Het is niet de bedoeling om verschillende merken aan elkaar te binden. Ik wilde weten of er twee verschillende merken afzonderlijk ingebouwd konden worden en hier tussen te kunnen schakelen zonder storingen te veroorzaken.

Het was voor mij een vraag of het zou kunnen en hoe en of het verstandig is. Dit is beantwoord. Dank jullie allen.

11. Taesti

Taesti

Lid geworden:
    18 sep 2023
    Ooit ondekt misschien de hele wereld de zaligheid van ExpressLRS en EdgeTX. Ik heb bij ons op de club nu 2 jeugdleden die er ook mee vliegen. Ik heb een mini ELRS ontvanger binnenin mijn TX16S via SBUS. Leerling verbindt met mijn ontvangertje, op zijn zender doe ik "Loan model" van het betreffende model aan mij om hem uit te lenen en voila, alles is verbonden met een student/teacher systeem waar ik met een knop de controle kan overnemen.
    Daarna weer "Return model" en de binding is omgewisseld en het toestel is weer van de leerling om zelf de grond in te boren.

Op mijn club worden ze denk ik gek van mijn fanatiscme voor open source software (en Radiomaster hardware) ;)

HansH, twin en flymax vinden dit leuk.
  12. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Nog een alternatief:

Een variant op de oplossing van Taesti werkt goed met mijn Futaba zender. Futaba heeft een dedicated draadloze unit. Maar met elke zender van willekeurig welk merk die een ontvanger levert die CPPM kan uitsturen kan ik met mijn Futaba draadloos leraar-leerling vliegen. Die ontvanger wordt gebonden aan de eigen zender en met een servosnoer met het bekende vierkante Futaba stekkertje achter in mijn zender geprikt. Voordeel dat Futaba heeft dat ik gemixt kan vliegen met de leerling. Beiden kunnen sturen. Zelf vlieg ik dan met grote uitslagen, de leerling geef ik 50%. De eerste paar vluchten hou ik gas zodat hij rol (of richting) en hoogte heeft.

Zelf gebruik ik bij mijn Futaba zender een FrSky TFR4-B Futaba compatible) die stuurt cppm uit en hangt achter aan mijn T14SG zender. En voor een andere vlieger heb ik een Spektrum ontvanger. Tussen Futaba zenders lijkt er ook iets te lukken via SBus.

Om een concreter antwoord te krijgen is het handig om te benoemen welke verschillende zender (merken) je wil kunnen combineren. Met twee ontvangers (kan mogelijk via een buddy box) zie ik niet zitten. De kans op problemen en storing lijkt te groot. Is ook nog extra gewicht en ruimte nodig in het model.

Erik

13. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Met twee verschillende ontvangers in je model en daar tussen schakelen haal je problemen in huis. Technisch gezien kan het allemaal en je kan er allerhande elektronica voor bedenken maar dan ga je het onnodig ingewikkeld maken. De kans op storingen en vergissingen is groot en zal vrijwel zeker een keer met een crash eindigen. Echt waar ik zou die weg nooit in gaan als ik jullie was.

Even uit de "oude doos": Acht jaar geleden was ik één van de piloten die met twee verschillende modellen over de Simplon pas in Zwitserland ben gevlogen. De besturing zou onderweg overgenomen worden door steeds een andere piloot. Om dat mogelijk te maken hadden we allerhande ideeën en technische oplossingen bedacht. Uiteindelijk hebben we de meest simpele oplossing gekozen zonder "moeilijke" extra elektronica in het model of in de zenders. Het liep allemaal op rolletjes en we zijn op een woensdag met het eerste model en donderdag met het tweede model de pas over gevlogen.
    Een jaar later hebben we de zelfde truc nog een keer uitgehaald en zijn we met één van die modellen het kanaal van Calais naar Dover over gevlogen. Later die dag zijn we weer terug gevolgen, van Dover naar Calais, met dat zelfde model!
    Er was een topic over dit gebeuren met foto's en verslagen maar dat is helaas op de ene of andere manier verdwenen. Of ik doe iets fout of iemand heeft het gewist maar ik kan er niets meer over terug vinden.
    Mensen van het MBF, kunnen jullie mij vertellen wat hier fout is gegaan?

14. Rick NT

Rick NT

Lid geworden:
    29 dec 2002
    De opties van Taesti en Erik werken mooi.
    Voordeel is dat de leerling zijn eigen zender gebruikt en daaraan meteen went, wel of geen pult, lange/korte sticks etc.

Het nadeel is wel dat de het model (van de leerling) ingeprogrameerd moet worden in de zender van de leraar.
    En als je dan tussen leraars switch dat die andere dst ook weer moet hebben.
    Mocht er in tussentijd (noodzakkelijke) wijzigingen nodig zijn aan de kist, andere trim, uitslaggrn groter/kleiner dan dien je dat weer in 2-3 zenders te gaan bijhouden.
    Vroeger was er dan bij de leraar zender ook nog wel eens het probleem van model opslag als hij vaak verschillende leerlingen hadt, tegenwoordig niet meer direct een probleem met nagenoeg onbeperkte modelopslag.

Een ideaal systeem zou zijn als de het model gewoon aan de zender van de leerling gebonden zou blijven, maar dat de stick signalen via de leraar zender zouden lopen en daar zodien nodig worden vervangen door de stick dignalen van de leraar zender om dan terug in het mix programa van de leerling te gaan en via het leerling zendnodule naar de kist.
    Een nadeel is dat bij een verbreken van de link tussen lerrar en leerling zender dan de controlle van de kist bij de leerling terecht komt.

15. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Ik vlieg ook futaba, ken de functie
    Zelf ben ik er expres mee gestopt :D

Het blijkt dat ik mijn duimen niet stil kan houden tijdens het les geven.
    zit ongemerkt, volledig automatisch, mee te sturen met de leerling
    Ik doe inderdaad wel de uitslagen nog wel eens verlagen in de leerling zender.. beetje afhankelijk van de leerling:D

En juist vanwege het overnemen van een model in diverse zenders, proberen wij de leerling aan de 2 zenders te krijgen..
    een koppelbare "dummyzender" is meestal niet zo gek duur..
    Zeker als je op voorhand al weet dat je van leraar gaat wisselen
    die leraar is meestal het probleem niet, eenmaal ingesteld zou die met ieder merk moeten kunnen vliegen

16. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Klopt helemaal. Ik ben zelf ook instructeur maar heb al heel lang geen les meer gegeven. Het maakt mij echt niet uit wat voor zender ik in mijn handen krijg ik kan het model daarmee besturen. Er in één ding wat het lastiger maakt. Ik vlieg met de zender in mode 1 maar kan ook met mode 2 vliegen. Als dat de zender van een leerling is doe ik dat niet omdat er vooral in het begin nog al eens snelle ingrepen nodig kunnen zijn. In zo'n geval is de kans dat je met de verkeerde knuppel reageert heel groot. Zelf heb ik een paar van die kleine rtf modelletjes waar zo'n goedkope flutzender bij zit. Die zijn mode 2 en ik vlieg daar eigenlijk net zo makkelijk mee maar moet er wel bij nadenken.
    Terug naar het onderwerp. De "oude manier" dat de leraar de zender van de leerling als master zender in handen heeft is voor mij nog steeds de beste methode. Omdat dit het minste geknoei en aanpassingen met zich mee brengt. Aan die master zender koppel je een simpele leerling zender, meestal met een kabel.
    De leraar gaat vliegen met het model en trimt dat volledig uit. Daarna landen en de leerling zender aankoppelen. Overschakelen naar de leerling zender en alle trims op die zender zo zetten dat er niets veranderd op het moment dat je overschakelt. Dan kan je gaan vliegen. Wel eerst tanken of een volle accu erin anders kan het daar nog fout gaan.

Laatst bewerkt: 2 dec 2024
  17. MartinuS

MartinuS

Lid geworden:
    16 jan 2017
    Dank jullie allen voor de antwoorden. Ik krijg wel de indruk dat mijn vraag niet duidelijk genoeg was. (Of ik begrijp de antwoorden niet )
    Wellicht ter verduidelijking. Ik snap het leerling/leraar systeem van verschillende fabrikanten.
    Wat ik wilde bereiken is dat er geschakeld kan worden tussen beide systemen. Er is dus altijd maar een systeem actief. Of Spektrum of Graupner. Van beide merken is zowel een leraar als leerling zender aanwezig. Maar als nieuwe leden kiezen voor Graupner of Spektrum ze dan evt ook met hun eigen zender kunnen vliegen zoals ook in een van de antwoorden benoemd.
    De gedachte is dat er gekozen kan worden voor Graupner of Spektrum voor het lessen, zonder telkens alle kabeltjes te moeten wisselen.
    De optie van @r3wd zou dan wellicht kunnen waarbij een schakelaar de ene of andere ontvanger van spanning voorziet en de servo’s vanuit de regelaar worden gevoed. Het is dus de bedoeling dat er altijd maar een ontvanger geactiveerd is. Het is al genoemd: hou het simpel en dat wil ik ook graag. Dus alle oplossingen met extra modules,verloopkabels etc vallen af. En lukt het niet dan doen we gewoon twee vliegtuigen…. Lol.

18. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Wat je schrijft was mij al van het begin duidelijk. Het is jouw blijkbaar niet duidelijk dat je dit niet kan doen zonder de nodige elektronica. Of je moet een schakelaar hebben met heel veel contacten om de servo's van de ene naar de andere ontvanger over te schakelen. Het gaat echt niet werken als je alleen de voeding van maar één ontvanger inschakelt. Je moet ook minimaal 2 draden van elke servo omschakelen, de + en de signaal draad. Dat is meestal rood voor de + en geel of wit voor de signaal draad. Naast die nogal speciale schakelaar heb je ook nog eens een hele bos extra draden nodig.
    Sorry maar jullie gaan het onnodig ingewikkeld maken en denken het daarmee juist simpeler te maken. Echt waar de "oude manier" is werkelijk de meest simpele, goedkoopste en veiligste manier. Er zijn daarmee geen ingrepen in het model of de zender nodig. Alleen een goede instructeur en veel geduld.

MartinuS en wvr vinden dit leuk.
  19. MartinuS

MartinuS

Lid geworden:
    16 jan 2017
    Dank Ernst voor je verduidelijkingen. We gaan het lekker “old fashioned” houden.

20. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Lees dit nu net… ik heb afgelopen zomer iemand gesproken die een systeem in zn vliegtuig had waar je 2 compleet verschillende ontvangers in kon pluggen, 1 master en een slave en dat werkte volgens hem perfect om elke willekeurige leerling in te pluggen..
    Zal eens proberen wat info te achterhalen

Deel Deze Pagina