Hoi, afgelopen week ben ik aan het rondneuzen geweest naar een makkelijk te bouwen werpzwevertje. Hier heb ik een hele leuke gevonden: JASCO Begining Free Flight Kit Reproductions Na wat heen en weer mailen met de tekenaar, heb ik het modelletje in onze lasercutter kunnen snijden. eerste worpjes binnen gingen goed, nu nog wachten op mooi weer
Dat is een mooi zwevertje. Ik ben benieuwd hoe hij vliegt. Weet je al waar het zwaartepunt moet komen te liggen? Ik kan mij voorstellen dat er wel wat gewicht op de neus moet om de vurenhouten staartboom te compenseren. Gaat deze in productie als laser gesneden kit?
Bedankt, de eerste worpjes zien er goed uit; er zit wel wat gewicht op de neus; misschien dat ik dat er nog in ga zetten... Productie is een groot woord, maar ik heb ondertussen een stapeltje liggen voor geintresseerden.... laat maar weten!
Hoi Hugo, Je hebt mij ontmoet in Utrecht. Een leuk ontwerp. Vooral leuk vind ik de verbinding bij de knikjes in de vleugel, dat is anders altijd een tere plek. Dit lijkt me heel sterk. Ik ben benieuwd hoe het vliegt met een vlakke vleugel. Misschien is het een idee de vleugel de volgende keer uit dikker zacht balsa te laseren, de vleugel dan eerst plat in elkaar te leggen en er een profiel (zou ik afkijken van succesvolle chucks) in te schuren en dan pas de knikken er in te lijmen. Als je in verschillende diktes gaat laseren zou je de staartvlakjes uit dunner (1,5mm) balsa kunnen halen. Het gewicht in de staart zou je kunnen verminderen door een hard balsa staartboom te gebruiken en die staartboom (vuren of balsa) taps (wat smaller) naar de achterkant af te schuren en ook de staartvlakken eerst met de schuurklos wat dunner te schuren. Ook voor de sterkte zou je een stukje van het bovenste deel van een goedkope hengel van geïmpregneerd karton kunnen gebruiken als staartboom. Bij de Action kosten die maar een paar euro. Je moet niet het allerdunst uiteinde gebruiken, maar een stukje iets verder van de top dat voldoende stijf is. Bij fanatiek chuckwerpen zal het model regelmatig als een pijl de grond in duiken. Het is de vraag hoe lang de neus dat uithoudt. Het lijkt misschien verstandig aan beide zijden van de neus tot aan het zwaartepunt dun vliegtuigtriplex (1 of nog liever 0,8 mm) te lijmen. Daardoor heb je minder of misschien wel geen lood in de neus nodig, zodat het wat gewicht niet eens veel uit hoeft te maken. Deze modificaties zijn natuurlijk alleen nodig als je een duurzamer of beter presterend model wilt. Als je er een jochie van 10 een leuke middag mee wilt laten beleven zou ik het precies zo laten als het nu is. Wat ik zelf nog een keer onder de knie wil krijgen is de catapultstart, waar dit model blijkbaar op is voorbereid. Gezien mijn leeftijd en ongeoefendheid levert een middagje chuckwerpen snel blessures op...
ik kan me voorstellen dat dit ding leuk is voor kids, met een elastiek om het weg te schieten, maar of het goed zweeft is mij zeer de vraag... ik heb zelf eens een zwevertje gemaakt uit balsa...ongeveer 30cm span, vleugeltje in een gewoon simpel profieltje geschuurt, en een dun carbon stokje gebruikt als romp... dat ding vloog men hele tuin door... (50 meter) gewoon vanuit de hand gestart en vlak geworpen... je kan dus op een uurtje tijd een leuke vrijvlucht maken zonder gekkigheden als lasergesneden balsa etc...
Hi Fox35, Utrecht was leuk! ik probeer in april graag weer langs te komen... Bedankt voor de tips voor verbetering; de doelgroep ligt nu meer in de lijn van de 10-jarigen dus ik probeer het lekker simpel te houden en toch te laten zien dat het "echt" vliegt... hoi fireforx309; bedankt voor je reaktie! Gekkigheden zijn relatief, de lasercutter staat er, dus waarom niet gebruiken... met dit modelletje probeer ik de kids even te laten ruiken aan wat modelbouw is; een uurtje snijden en schuren is dan al lang voor ze ik zal op een mooie dag nog eens kijken hoe ver ik op die 50m kom...
waarom niet een vleugeltje maken met ribben dan? gewoon , simpel ribbetjes uitlaseren, een dun rond balsa voorlijstje en achterlijstje, en een liggertje van 0.8x5mm carbon bv...(of een fijn balsa liggertje) kan je al snel een leuke spanwijdte bereiken... rompje maken van een balsa stokje, en een Vtail derop...
Hugo, Ik hoop in april ook naar Utrecht te kunnen komen, volgens mij heb ik dan geen conflicterende afspraken staan. Kan je met de laser ook opdruk op het balsa maken? Of gaat de laser er gelijk doorheen? Fox, Je noemde een hengel van geimpregneerd karton. Heb je ervaring met dat materiaal in modelvliegtuigen? Ik ken het niet, maar het klinkt aantrekkelijk als het licht en stevig is. Wout