Op 27.07.2024 organiseren we de 2e RES Vest in Herten. We hopen dat ook veel piloten uit Nederland en België de weg naar Herten zullen vinden. Schrijf je in via de volgende link: 2. RES Vest in Herten
We hebben momenteel 17 inschrijvingen en zitten dus al boven het minimum aantal deelnemers. Heel leuk! De wedstrijd gaat dus hoe dan ook door en we hopen dat nog veel meer piloten zullen besluiten om zich in te schrijven in de 4 weken tot de uiterste inschrijfdatum.
Misschien een tip. Ik wist van het bestaan van deze tak van de hobby niet af. Zou het niet handig zijn om voortaan de spelregels en waar res voor staat niet in de openings post er bij vermelden? Gisteren heb ik de spelregels eens op mijn gemak doorgelezen en vond het een superleuke tak van de hobby. Wat me alleen nog niet helemaal duidelijk is, is het volgende. Wordt er 1 elastiek gebruikt tegelijkertijd of gaan er meerdere modellen tegelijkertijd de lucht in? Heeft iedereen zijn eigen elastiek? Ik vraag dit om misschien meerdere mensen enthousiast te maken.
Dat ligt aan het aantal deelnemers. Bij bijvoorbeeld 18 deelnemers wordt er een matrix gemaakt van 3 groepen per ronde. Dus met zijn zessen tegelijk starten. In een een werktijd van 9 min een vlucht van 6 min maken. De lijnen en elastiek wordt verzorgd door de organiserende partij. ( meestal)
6 minuten vliegen (binnen een werktijd van 9.00min) je mag zo vaak starten als je wilt en een doel landing om het af te maken. Dus punten voor je vliegtijd en landingspunten zorgen samen voor je totaal score. alles (spel) regels staan vermeld op www.f3res.nl
Dat maakt toch niet uit, de impact wordt toch bepaalt door het elastiek? Het gewicht van de lijn wordt minder dus die paar gram zou de vleugel minder belastend. Of denk ik helemaal verkeerd?
Gevoelsmatig zeg ik dat de krachten op een model wat groter zijn omdat de boog die het model aan de lijn maakt kleiner is. De modellen houden dat makkelijk uit. In Duitsland wordt bijna altijd met de 50-meterlijn gevlogen en met windsnelheden tot 10 m/s. Ik heb door de kortere lijn nog nooit een model zien sneuvelen. Afduiken en zoomen gaat wat heftiger maar ook probleemloos.
Ik verwacht dat de boogstraal eigenlijk niet uitmaakt. Wat wel scheelt is dat je een kortere baan vliegt waardoor het elastiek nog meer kracht/rek over heeft als je boven komt. Dat geeft inderdaad een wat krachtiger zoom zoals Loet beschrijft. Leuke uitdaging trouwens. Ik vlieg zelf meestal met 30 meter elastiek en 100 m ljin, zal eens proberen hoe dat bevalt met de helft. Dat maakt het in ieder geval een stuk spannender om de 6 minuten vol te vliegen.
Heh. Ik wou het net voor je uitrekenen (versnelling in een cirkelboog) en realiseer me dat ik een fikse denkfout maak. De cirkelboog en de versnelling die daardoor ontstaat, heeft nauwelijks effect: de kracht die daarvoor nodig is wordt namelijk geleverd door de romp en de haak. De massa van de vleugel die "naar buiten geslingerd wordt" is maar heel laag, dit veroorzaakt dus nauwelijks buiging. (en voor de compleetheid: bij 80 m lijn+elastiek en een snelheid van 10 m/s, ongeveer 1.2 g extra versnelling. Voor res modellen bijna verwaarloosbaar.). De buiging van de vleugel (en eventuele overbelasting) wordt vooral veroorzaakt doordat je geforceerd een hoop lift gaat genereren met het elastiek als voortstuwing en een hoge invalshoek. De kracht naar beneden (lijn) grijpt aan op de romp, en de kracht omhoog (vleugels) ergens halverwege de spanwijdte. Dat levert een enorm buigmoment op.
Via Ulrich: Niets is blijvender dan de verandering. Wegens annuleringen zijn er momenteel 3 startplaatsen beschikbaar. Alles is klaar en er zijn al trofeeën. En het weer zal ook wel goedkomen.