2x 6 cell lader

Omdat 1 lipo per x laden wat traag gaat en ik in de toekomst ook grotere pakketten wil laden zit ik zo te kijken.
Huidigge lader laad max 1C en minder bij grote packs:
Hyperion EOS 0606i 6A max AC/DC Charger w/Balancer - 963152
Alleen dan een met een ander naampie.

Een duo lader lijkt me wel wat.
Ik zag de graupner 50 maar te duur dus die valt zoiezo af.
hyperion eos 0615i duo 3
Kan 2x 6 cell laden en kan zelfs 2x 6 cell balancen zodat het dus ipc een volledig gelijk gebalanceerde 12cell.
Laad max 2x 180W= 360W totaal.

Kost in nl zon 265€ in us zon 300$

Nu heeft hobby city ook intressante Icharger laders.
De top modellen van hun vallen af omdat ze wel erg sterk zijn maar niet duo. deze dus:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : iCharger 1010B+ 300W 10s Balance/Charger $190.00
Hobbycity Online R/C Hobby Store : iCharger 208B 350W 8s Balance/Charger $198.00

Maar 2x deze:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger $119.95

is misschien wel wat.
Is nog steeds goedkoper dan een duo lader en nog krachtigger ook.

Hoe reken je ook al weer uit hoe lang en hoeveel kracht je lader nodig heeft om een lipo op 1,2,3 etc C te laden.

Laast genoemde laders moeten per stuk een 6 cell 5000Mah met 2C kunnen laden volgens een review en een hyperion eos 0615i duo 3 zou dit niet trekken volgens de persoon.

Hoe reken je dat uit en 2 stuks van een Icharger 106B is dan niet zo gek volgens mij.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Je zegt hier nu dat de Ultra DUO 50 Plus te duur is?
Ik weet dat hij duurder is dan de Hyperion duo, en de Hyperion Duo doet 5 ampere laadstroom meer.
Maar heb je wel eens berekend wat voor voeding er achter je Hyperion moet staan om die 2x15 ampere er uit te krijgen? Tel de prijs van die voeding er bij op en je bent duurder uit! (of net zo duur)

De vergelijking van die 2 laders is pas optimaal als je de prijs vergelijkt van hetgene dat je nodig hebt voor je echt kan laden.

Om te weten hoeveel Voeding je moet hebben voor je lader kun je het wattage nemen dat je lader kan leveren en dat delen door het voltage van de voeding. + nog een aantal amperes verlies!

Om te weten hoeveel je lader kan leveren voor bepaalde accus is het als volgd.
Wattage van je lader gedeeld door het aantal Volt van je accu, is het aantal amperes dat je kan laden. Dus 360 Watt /11.1volt (of 12.6 vol) =31.4 ampere laadstroom

180Watt/ 11.1=16 Ampere

Ik zie dat je het ook hebt over het vermogen van de lader om een bepaald aantal C te laden.
C is de capaciteit van je accu (simpelweg) dus een accu van 5000mAh (5Ampere) op 1 C laden is 5 ampere op 2C 10Ampere.
Wil je deze accu op 5C laden dan heb je een lader nodig die 25 ampere kan laden. En tenminste 200Watt kan leveren.

Veel laders kunnen wel 10 ampere laden maar hebben bijvoorbeeld 150Watt laadvermogen. Hiermee kan je dus maar een beperkt aantal cellen laden op 10Ampere. (15Volt)

Ik heb nu een 32A voeding.

Als ik dus deze lader als voorbeeld neem:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : iCharger 106B-plus 250W 6s Balance/Charger $119.95

Deze lader doet 250W bij 13.5V.

Bij een 5 cell lipo @ 4.2v de cel= 21v

250W:21= 11.9A

stel dat ik wil vliegen met 5 cell 5000Mah en deze cellen kun je laden met 5C. 5Ax5C= 25A lader

Dan is er dus een lader nodig die 25A trekt........

Dat is dus +- een 550W lader.
En omdat ik 2x een lipo tegelijk wil laden 2 stuks....

Oftewel dit soort laders zijn er nog niet, zo sterk voor grote packs.

Toch lijkt mij 2x deze lader:

Op mijn 32A voeding al niet verkeerd.

Of toch eventueel een
hyperion eos 0615i duo 3

Laden met 5C is geen prioriteit,
maar wel liefst zo sterk mogelijk, laen met 2 @ 3 C is al erg wenselijk.

Verder wil ik 2 accu,s tegelijk.

Want dat vind ik wel een nadeel van electro vliegen.
Na een vliegdag = 10x een lipo laden best een gedoe.
Met per keer.

Voor die graupner 50 + heb je toch ook een dikke voeding nodig.
Hij kan dan wel op 220v maar dan levert hij max 10A.
Dit gedeelte door 2 aansluitingen is 5A per aansluiting ofwel laden met 1 C bij een 5000Mah....

Laatst bewerkt:
Back