3 gloeipluggen in 20 minuten?? :-(

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door KdK, 18 jul 2010.

1. KdK

KdK

Lid geworden:
    28 dec 2009
    Kan iemand me helpen, ik snap er niks meer van. Vandaag gaan rijden, motor om te beginnen beetje rijker gezet vanwege de temperatuur. Motor kwam tot 105 graden. Reed prima tot na 6 minuten de motor uitviel en hij niet meer wilde starten. Gloeiplug kapot. Nieuwe erin 10 minuten rijden weer motor uit, weer plug kapot! Dus weer nieuwe erin 3 minuten rijden LSN aangepast auto uitgezet (hij ging wel sneller lopen toen ik de slang dicht kneep) toen ben ik ergens ander op het terrein gaan staan wilde de autoreed starten... 3 plug kapot en ik kon naar huis! :-((

Ik rij met de Revo 3.3 die heeft een startmotor, door de accupack op de autote zetten start je. Een controle lampje op het accupack geeft aan of de plug het doet. En die brandt dus niet. Draad doorgemeten en hij krijgt stroom. Ik rij met super-Duty plug long van Traxxas nummer 3232.

Kan iemand mij op weg helpen want ik snap er niks van. Auto heeft altijd wel veel pluggen gebruikt maar dit wel heel heftig.

2. Bart_Banaan

Bart_Banaan Forum veteraan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    Het kan aan de speling van de drijfstang op de krukas of pistonpin liggen, controleer deze speling. Bij te veel speling zal de gloeiplug inderdaad snel stuk gaan door detonatie..

3. KdK

KdK

Lid geworden:
    28 dec 2009
    Bart, snappen doe ik het niet maar ik zal eens kijken of ik speling ergens kan ontdekken. Heb tot nu toe motor nog nooit uit elkaar gehad, nieuwe uitdaging. Oja, aan de plug is zelfs niet te zien dat ie gebruikt is. Zegt dat iets?

4. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Is het niet je gloei-steker die dan met een los contact verrot is?

5. maikel13

maikel13

Lid geworden:
    21 dec 2007
    Probeer even een gloeidriver als je die hebt, zet deze op de plug en kijkt of die gloeit ;). Wel de driver fatsoenlijk opladen.

6. KdK

KdK

Lid geworden:
    28 dec 2009
    Nee die heb ik niet wel met de plug tegen de koelkop aan gekeken of ie het doet... Nope! Echt vreemd als je de plug ziet is ie als nieuw. Veens kijken of ik hem kan doormeten...

7. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Dat denk ik niet , hij valt elke keer onder het rijden uit en is dan niet meer te starten... In eerste instantie dus wel.

Ik ga met Jaap mee.... Drijfstang/pistonpen of en dat is ook nog een mogelijkheid je hoofdlager. Die zijn niet geweldig van kwaliteit ben ik op de vervelende manier achtergekomen. :(

Tis iig verstandig om de boel ff te checken als ie zo pluggen gaat vreten , de Traxxas pluggen zijn wat dat betreft betrouwbaar genoeg om daar problemen mee uit te sluiten.

8. KdK

KdK

Lid geworden:
    28 dec 2009
    Okay, maar nu komt de grote vraag. Wat is te veel speling, een vraag van iemand die nog nooit een motor uitelkaar gehaald heeft!

9. savage .26 picco

savage .26 picco Forum veteraan

Lid geworden:
    12 okt 2004
    Lastig uit te leggen via een forum....

Een beetje speling moet je namelijk altijd hebben , het gaat juist om te veel speling en das voor iemand die het voor de eerste keer doet lastig te bepalen ;)

10. KdK

KdK

Lid geworden:
    28 dec 2009
    Fijne vent :D:D:D:D:D

Zo zien mijn pluggen eruit:

Nog even als aanvulling; heb met deze motor nog maar 3 liter gereden... Heb de eerste paar keer wel veeeels te warm gereden. Misschien is dat de dader?

Laatst bewerkt: 18 jul 2010
  11. Bart_Banaan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    De rechter plug is duidelijk ingedrukt; een teken voor detonatie.
    De speling die ik bedoel kan je voelen door de zuiger in de bovenste stand te zetten en dan het vliegwiel losjes, voorzichtig en gering heen en weer te draaien. Je moet proberen te voelen hoeveel je het vliegwiel 'vrij' heen en weer kan draaien zonder dat je zuiger beweegt. Die speling is een indicatie voor het verslijt van de big-end lagerbus en top-end lagerbus van je drijfstang.
    Een beetje speling is dus normaal en zelfs gewenst, teveel speling wijst op versleten drijfstang lagerbussen en dan kan de ontsteking detoneren en veroorzaken wat je bij de rechter plug ziet...

Laatst bewerkt: 19 jul 2010
  12. KdK

KdK

Lid geworden:
    28 dec 2009
    Bart, dank je daar kan ik wat mee. Ga er mee aan de slag. Zal wel volgende week worden. Hou jullie op de hoogte!

13. KdK

KdK

Lid geworden:
    28 dec 2009
    Bart,

Als er speling op zit, kun je dan aangeven welke delen ik moet vervangen?
    Alvast bedankt.

14. Bart_Banaan

Lid geworden:
    26 nov 2003
    Meestal alleen de drijfstang...

15. KdK

KdK

Lid geworden:
    28 dec 2009
    Okay, part 5224 dus. Bestel ik meteen ook maar nieuwe lagers als ik het toch open heb... Thanks.

16. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Als je veel geld gaat uitgeven kan je beter even kijken wat een nieuwe motor kost of kijk ook even naar het Traxxas exchange programma voor motoren.

17. KdK

KdK

Lid geworden:
    28 dec 2009
    Nieuwe drijfstang is € 18,53 dus dat valt wel mee.

18. hpiracingfreak

hpiracingfreak

Lid geworden:
    2 mei 2010
    je oeft hem niet tegen de koelkop aan te houden het is geen benzinemotor!!8O

19. KdK

KdK

Lid geworden:
    28 dec 2009
    Hij moet toch contact maken met de massa? (Excuses als ik nu iets heel doms schrijf...) :rolleyes:

20. outkast

outkast

Lid geworden:
    23 jan 2010
    als je een gloeiestekker op een losse plug zet moet de plug gaan gloeien doet tie dit niet dan is de plug of de stekker kapot.
    Je hoeft hier voor geen contact te maken met metaal

Deel Deze Pagina