35MHz houden of naar 2.4 of UHF ??

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Bast75, 21 mei 2013.

1. Bast75

Bast75 Guest

Hallo allemaal.

Ik heb mijn oude hobby weer opgepakt en mijn spullen van de zolder gehaald. (Alles doet het nog super):thumbsup:
    Echter merk ik nu dat tegenwoordig bijna niemand meer met 35MHz vliegt.

Ik ben in het bezit van een Futaba FX-18 zender die vrij makkelijk d.m.v. de trainerpoort is om te zetten naar 2.4GHz (FrSky V8HT) of naar UHF (ezUHF)

Aangezien ik ook van plan ben om FPV te gaan toepassen, zit ik een beetje in dubio over wat nu te doen.

Opties:
    1 - 35MHz behouden + FPV op 1.2GHz
    2 - Zender + ontvangers naar 2.4GHz omzetten + FPV op 5.8GHz
    3 - Zender + ontvangers naar UHF + FPV op 1,2 2,4 of 5,8GHz???

Wat zouden jullie doen en waarom?

Opmerking:
    Ik heb thuis kleine kids, dus niet een ruim budget.

2. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    als je geen gekke storingen hebt op 35 mhz, waarom overstappen?

Als je overstapt, moet je de zender ombouwen en nieuwe ontvangers kopen. Wat toch redelijk vlot in de papieren loopt
    Daarnaast heeft 2.4 een nadeel als het aankomt op voltages, onder de 4 volt heb je een kans op een ontvanger reset. bij systemen met een rotte nimh accu kun je daar redelijk makkelijk bij komen..

3. EvdF

EvdF

Lid geworden:
    18 jul 2011
    Heerlijk toch :D Je eigen 35MHz kanaal ;)

Zelf heb ik in 2008 een 35 MHz zender gekocht. Voor het indoor vliegen vond ik het wel handiger om 2.4 GHz te gebruiken dus heb ik een 2.4 GHz module (FrSky) erbij in gezet. Nu kan ik schakelen tussen 35 MHz en 2.4 GHz en dat gaat prima.

Voor FPV heb ik een videozender op 1.3 GHz met een low pass filter en dat gaat goed met 2.4 GHz samen.

Zolang 35 MHz goed werkt rustig hiermee doorgaan hoor. :thumbsup: en anders een FrSky erbij in bouwen.

4. robot

robot

Lid geworden:
    31 okt 2006
    Lekker 35 mhz houden voor fpv

En anders uhf

Rob

5. cajo

cajo

Lid geworden:
    30 nov 2008
    Een paar jaar geleden moest je altijd zo opletten dat er geen ander op jou kanaal bezig was maar tegenwoordig ben ik vaak de enige die zijn antenne nog moet uitsteken, zolang alles werkt zoals ik dat wil ga ik echt niet overstappen naar 2.4GHz.

6. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Voor FPV is 35 MHz beter dan 2.4 GHz als besturing.
    Afstand is bij standaard 2.4 GHz een stuk minder en ook achter objecten moeilijker dan met 35 MHz.

Gewoon 35 MHz houden, om te beginnen.

7. Bast75

Bast75 Guest

Oke dank allemaal voor de tips.

Ik houd het voorlopig dan maar bij mijn 35MHz.

Omdat ik ook FPV eens wil proberen, zit ik eraan te denken om een Keychain #16 aan te schaffen.

Iemand nog tips waar deze goedkoop te vinden is?

8. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Keychain cams zijn voor FPV af te raden, maar als je het toch wilt dan moet de camera wel av-out hebben zoals b.v. de #16v2. Evetueel met D lens 120 graden.

808 Car Keys Micro Camera Review - Version #16

Op eBay is eletoponline365 een v.d. populaire aanbieders; $41.

Martin

9. Bast75

Bast75 Guest

Hmm,
    Wat raad je dan voor cam aan?

Een Keychain #16 v2 met 120graden lens leek me juist handig.
    Eerst zo wat opnamens maken op een microSD, en als het goed bevalt en er weer wat budget beschikbaar is, een rx en tx setje erbij.

Uiteraard dan later ook nog een scherm of bril, maar mijn 1:1 auto heeft ook een tv-ingang om films e.d. te bekijken op een scherm op het dashboard.
    Zal vast wel niet ideaal werken aangezien de auto flink stoort op alle signalen, maar om te testen of er uberhaubt beeld is, lijkt het me een mooie tijdelijke oplossing.
    Of verklaren jullie me nu voor gek? :-D

10. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Ik zou een securitycam nemen, die zijn bedoeld om nonstop te draaien. Iets als een keychain cam of gopro geven al snel de geest bij een volle geheugenkaart / bad-sector / teveel kou. Volgens mij is de 600TVL SONY SUPER HAD CCD van securitycamera2000 momenteel de populairste FPV camera.

Martin

11. Bast75

Bast75 Guest

Die 600TVL.... is op zich wel interessant.

Maar ik mis toch 1 detail:
    Ik wil eerst gewoon opnames maken en later terug kijken.
    Als dat goed bevalt, dan wil ik een tx en rx setje aanschaffen.

Met die 600TVL... kan ik helaas geen opnames maken.

Iemand nog goede tips voor een cam met opname mogelijkheid?

Groeten,
    B.

12. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Dan is het nog geen fpv wat jij wilt.
    Zolang je niet live kijkt en vliegt vanuit je model. Dat is fpv.

Voor alleen opnemen werkt we. Webcam goed genoeg #16 720hd zoals genoemd.
    Om te vliegen de 600 tvl nemen.

13. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    35Mhz heeft geen kanaal hopping. Iemand in de buurt met een voerboot e.d. en je kist ligt in puin.

14. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Voerboten horen niet op 35 mhz.
    Die hebben hun eigen band.

En normaal, als dan iemand ook op 35 mhz zit, vraag je even aan de ander welk kanaal hij heeft.
    stel, je zit p hetzelfde kanaal, gaan doorgaans nog steeds beide modellen raar doen, dus de "nieuwe" kan dan gewoon zijn zender uit zetten.

15. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Horen...mja ze zitten er wel op..dus aan dat antwoord heb je niks als je kist zich in de grond boord.

Je kan niet even vragen aan iemand een paar kilometer verderop of hij op jou kanaal zit. Test jij nooit even iets uit thuis in de tuin bijvoorbeeld?

Ik schrijf dit niet voor niets, ik ben namelijk wel door een voerboot gestoord geweest. En vissers zitten overal tegenwoordig. De meeste hebben ook nog een sonar..jaha..433Mhz..dus UHF is dan ook kansloos.

16. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Gestoord.. Nagaan, sommigen hebben daar niet eens een voerboot voor nodig :D

Niet lullig bedoelt voor mensen met een voerboot die wel ergens op letten, maar ze hebben ook een bijzondere naam in de rcwereld...
    En als je zo redeneert, kan niets meer.

Een videoverbinding op 2.4 trekt ook zo 50 kanalen uit de lucht, waardoor jouw toestel door wat andere randprobleempjes ook zo richting de grond gaat.

Eigenlijk jammer dat je niet ff met een simpel apparaatje kan checken wat er aan signalen in de lucht hangt, en op welke freq en kanalen..

17. verfbrander

verfbrander

Lid geworden:
    23 dec 2005
    Maar 433 MHz hopt toch als een gek tegenwoordig?

18. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Geen garanties.
    Mn bixler met de IRC 4 ch uhf wilde vanavond ook nog steeds niet.
    Stikte van de failsafes en zat echt niet ver of extreem laag.
    Tiny telemetry gps wil ook niet dus ik ga hem maar eens aan de pc hangen op de analizer.

Maar alles is beter dan 2.4. Veel ontvangers op 2.4 raken gelijk van slag.
    35MHz geeft je zelf wel waarschuwingen. Uhf ook. Antenne even omhoog en hij pikt wel weer op.

19. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Als je met goede richtantennes werkt dan "vang" je het signaal en is de kans op storing nihil. Dan pas is 2,4Ghz (geen spectrum e.d. maar FrSky) echt veilig. WiFi gebruikers zenden horizontaal, dus als jij er boven vliegt heb je er geen last van. Bovendien geeft gebruik telemetrie je een akoestische waarschuwing wanneer je buiten bereik dreigt te komen en dat is heel wat minder schrikken dan dat je kist bestuurloos in de failsafe schiet.

20. EvdF

EvdF

Lid geworden:
    18 jul 2011
    Je zou ook het videosignaal van de ontvanger kunnen oppikken en opnemen met bijvoorbeeld een laptop. Dan weet je ook gelijk of de videoverbinding goed werkt.

Deel Deze Pagina