Bouwverslag 3D-printed quadcopter

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door stefan787, 13 mei 2015.

1. stefan787

stefan787

Lid geworden:
    28 jul 2010
    Hallo allemaal,

Hierbij zou ik graag mijn bouwverslag van me 3D-printed qaudcopter willen starten.

waarom, een 3D-printed quadcopter??
    ik heb zelf een printer staan en kan wel een frame kopen, of een paar 100 euro besparen door er één te printen. En daarbij is dit een mooie uitdaging voor me i.v.m het ontwerpen van het frame.

Size?
    lig er aan wat ik er van wil maken, de armen kan ik namelijk zolang maken als ik wil, wordt ongeveer een 450 met 10-12 inch props en een soort deadcat motor layout.

Design.
    het design komt een deel van deze mini h quad op thingiverse:
    http://www.thingiverse.com/thing:664260

Is voor een groot deel het zelfde alleen een stuk groter.

er zitten op deze foto 10 inch props op, en ze kunnen nog wel wat groter.

Het frame bestaat uit 3 delen, een onderkant, bovenkant en een deksel.

De accu gaat in het gat in de bovenkant, er past met gemak een 3s 5200 mah in.

De rest van de hardware gaat in het onderste deel.

De motor mounts zijn vrij simpel, twee delen op de bovenste zit de motor en de onderste houd de boel op de arm.

En de motor layout heeft wel wat weg van een deadcat.

Hardware.

motors: MT2216 900kv
    ESC: Kiss 18 A
    FC: cc3d of naze32
    Accu: 3s 5200mah
    ontvager: frSky D4R-II
    Zender: frsky taranis.

En dan nog wat fpv gear, maar dat komt later.

En als er interesse is naar de bestanden, ze komen ook op thingiverse terecht

Op het moment van schrijven is me printer bezig om de bovenkant te printen, 23 uur bezig ;)

Wordt vervolgt.

Stefan de Kraker

2. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Ik ben er ooit ook bijna zelf aan begonnen (heb zelf een Ultimaker 2). Maar achteraf bekeken toch maar niet gedaan. Zoals je zelf aangeeft 23 uur printen voor een bepaald onderdeel, 1 crash en 23 uur aan dingelen :)

In welk materiaal ben je aan het printen? Als je dan toch gaat printen is PLA zoizo een no-go, is een materiaal dat niet goed omgaat met impact. ABS (als je printer er op voorzien is), is beter of XT-Copolymeer is misschien nog beter (als je de specificatie sheets kan geloven) :) (zie colorfabb)

Heb niet zo lang geleden een CNC aangeschaft, dan maak je een heel frame op een half uurtje in een vol materiaal zoals carbon of G10, daarmee dat ik met het 3D printen van frames niet verder ben gegaan.

stefan787 vindt dit leuk.
  3. stefan787

stefan787

Lid geworden:
    28 jul 2010
    Hele frame wordt gemaakt uit pla, maar ik maak me nu nog niet zo mee zorgen over de strekte van het frame. De wanden van de onderdelen niet bepaald dun. Dus ik hoop dat het strek genoeg is, en misschien is het wel een losse flodder.

Ik heb geen idee, we zullen zien.

4. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Het grote probleem met PLA is de broosheid ervan. Je moet maar eens een afval stukje nemen en er een harde tik op geven. PLA heeft de neiging om uit elkaar te spatten onder impact, net zoals glas maar dan natuurlijk minder erg. En een crash met een quadcopter zou je tot op een bepaald niveau wel kunnen vergelijken met een "harde tik".

Langs de andere kant is PLA wel veel harder dan ABS of XT, dus zolang de impact niet te groot is zou het kunnen meevallen, echter zal dat pas blijken na de eerste crash :)

Mijn grote zorg als ik kijk naar je design ligt vooral in het feit dat je lange carbonnen buizen gebruikt als arm, welke pakken sterker zijn. Deze werken tijdens een crash zowat als een hefboom op je frame zou ik denken. Maargoed, ik ben alvast benieuwd aangezien ik zelf de stap nooit gezet heb. Ik ga het in ieder geval opvolgen ;-) Met 3D printen kan je natuurlijk veel mooiere frames gaan maken dan met gefreesde platen :)

stefan787 vindt dit leuk.
  5. stefan787

stefan787

Lid geworden:
    28 jul 2010
    Ik heb geen idee hoe het allemaal gaat lopen, ik hoop dat ie gewoon strek genoeg is, en als je dan crashst, dan zullen we wel zien hoe strek het allemaal is. Is geen mini quad dus hoop dat we niet zo vaak tegen de grond gaan. En ik wilde eerst ook eerst platen gaan printen die je dan met spacers op elkaar zet, alleen zo is het allemaal een stuk sterker.

6. Klucky_13

Klucky_13

Lid geworden:
    11 apr 2014
    Goh, sterker: Ja en nee.. Met een frame met platen heb je altijd je nylon spacers als breekpunt, maar langs de andere kant zouden die wel eens steviger kunnen zijn als PLA, dus in dit geval zou je het enkel kunnen redden met nylon bouten te gebruiken als crash-veiligheid.

Maarja idd, als je niet van plan bent om er gek mee te gaan vliegen (wat ik verwachtte met een Naze32 als flightcontroller), zou het inderdaad wel kunnen gaan meevallen.

7. stefan787

stefan787

Lid geworden:
    28 jul 2010
    Ja, maar dan print ik platen van 2,5mm die hebben helemaal geen body, dan zou je ze heel dik moeten maken. En ik ga alleen maar een naze32 gebruiken omdat ze niet duur zijn, heb geen zit om een naza ofzo te moeten kopen

8. stefan787

stefan787

Lid geworden:
    28 jul 2010
    Update

Het eerste onderdeel is in één keer gelukt, ondanks dat ik dacht dat ik eigenlijk niet genoeg materiaal meer had.

23 uur later:

9. stefan787

stefan787

Lid geworden:
    28 jul 2010
    Update!

de onderkant van het frame is er nu ook helemaal geprint:

10. rallyking

rallyking

Lid geworden:
    24 sep 2006
    Cool!

Hoeveel infill gebruik je?

11. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Leuk project! Ik heb net een Fabrikator gekocht en ga dit ook eens proberen. Gewoon omdat het kan!

12. stefan787

stefan787

Lid geworden:
    28 jul 2010
    Ik hoop dat je wat geduld hebt, want vooral in het begin in het erg moeilijk om alles goed werken te krijgen. Hoop gekloot met temperaturen, instellingen en de machine moet zelf ook nog goed ingesteld staan, dus succes er mee

Rond 20-25%

13. michel pet

michel pet

Lid geworden:
    8 dec 2004
    is dit niet erg zwaar???

14. stefan787

stefan787

Lid geworden:
    28 jul 2010

375 gram weegt alles tot nu toe

15. michel pet

michel pet

Lid geworden:
    8 dec 2004
    valt nog mee ziet flink wat zwaarder uit.

16. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    3D Prints kunnen aardig leeg zijn inwendig. Er zit dan een fijne honingraat structuur (o.i.d) in om inzakken tijdens het printen te voorkomen. Een slimme 3D print kan kan zeer sterk zijn en toch licht.

17. stefan787

stefan787

Lid geworden:
    28 jul 2010
    Ja ik heb het zou robuust mogelijk gemaakt om het strek te maken, maar we zullen zien hoe sterk het is.

ja je kan hem wel helemaal leeg printen, maar dat gaat toch niet werken en het heeft totaal geen body. En ben geen 3d moduleer pro maar hoop dat dit zo strek genoeg is.

18. stefan787

stefan787

Lid geworden:
    28 jul 2010
    is hier een tijdje erg stil geweest en daar komt nu verandering in.

Heb een langen tijd bezig geweest met het ontwerp van de machine. En na een lange tijd heb ik een nieuw ontwerp. het is nog niet helemaal 100% de puntjes moet nog op de I gezet worden.
    En ik wou jullie even laten zien wat het nu is geworden.

Ik heb er voor gekozen om zo veel mogelijk onderdelen onder de props te doen, dit zorgt voor meer stabiliteit en ik vind het persoonlijk ook een stuk mooier zo. Daarbij heb ik ook een 2 axis gimbal er in verwerkt. Ja je kan zeggen dat het een clone is van de tbs discovery pro endurance alleen dan printbaar:p

dit is de gimbal die ook printbaar is.
    En dit is voor nu even de status van het project.

19. swilkens

swilkens

Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Dat ziet er zeer strak uit Stefan!

Hoe ver gaan de armen ondersteund de body in? En heb je de gimbal nu gemonteerd met standaard anti-vibratie mounts of is dat een ander onderdeel.

20. stefan787

stefan787

Lid geworden:
    28 jul 2010
    De armen worden 55mm ondersteund een deel binnen in het frame en een deel er buiten. Ik ga er van uit dat dit strek genoeg is, omdat er voor de tbs discovery een onderdeeltje is te printen om er ook langer armen op te zetten. Deze onderdelen zijn echt wel een stukje korter in de ondersteuning.

En de gimbal wordt op ze plek gehouden door middel van 4 rubber dempers inderdaad.
    De gimbal is niet me eigen ontwerp, omdat ik er niet op kwam om hem te ontwerpen. Ik heb alleen een onderdeel aangepast zodat hij in het frame zou passen.

En io ben ook nog bezig om de arm tussen de twee motoren wat langer te maken zodat de gopro mooi in het midden hangt.

Deel Deze Pagina