3Dlab Draken

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door Frits37, 28 sep 2023.

Tags:
  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.250
    Locatie:
    Nunspeet
    Als liefhebber van Saab kwam ik deze tegen. Nu heb ik geen enkele ervaring met 3D printen, maar gelukkig zijn er wel een paar clubleden die zich met deze tak van sport bezighouden. Een ervan was zo vriendelijk om mij zijn printer (Ender 3 Pro) uit te lenen, zodat ik ermee aan de slag kon. Ik heb gekozen voor de LW-variant en met wat hulp, vallen en opstaan ben ik nu bezig om onderdeel voor onderdeel te printen. De krachtbron is een FMS 50mm die op 4S wordt aangestuurd. Op RCgroups is er dit draadje over. Michael Hammer is de ontwerper. Voor zover ik het kan beoordelen, zit het ontwerp goed in elkaar. De stevigheid van het LW PLA valt me alleszins mee. Door het schuimen is het hechtend oppervlak groter dan bij standaard PLA, waardoor het taaier is. 50mm EDF is zeker niet overbemeten, maar het ontwerp zonder cheaterholes laat geen grotere krachtbron toe. Bovendien zou voor een 64mm de hele constructie moeten worden aangepast. En zo te zien vliegt 'ie hard zat voor mij. Naamloos.jpg
     
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.250
    Locatie:
    Nunspeet
    Inmiddels alle delen geprint. Begonnen met de eerste drie delen aan elkaar te lijmen met CA, maar daar werd ik nog niet enthousiast van. Deels door onervarenheid: hoe krijg je die drie delen recht en goed in elkaar? Met name het luchtkanaal in het midden, waarvan de delen ook in elkaar moeten schuiven, leidde tot veel gepruts en uiteindelijk een niet helemaal uitgelijnd geheel. Omdat de afwijking zich zou doorzetten, heb ik die drie delen opnieuw geprint en ben ik bezig gegaan om uit te zoeken hoe het beter aan te pakken. De methode daarvoor bleek te zijn om eerst het luchtkanaal in elkaar te passen en daarna pas de buitenkant te sluiten. Mooi. Om iets meer speelruimte qua tijd te krijgen met lijmen, heb ik UHU Hart Kunststoff besteld.

    Verder is het ontwerp gebaseerd op de 50mm FMS EDF, die tot voor kort met een losse voorkant (ring) werd geleverd. Nu niet meer. Dat leverde een probleempje op: de vaste ring heeft een grotere diameter waardoor hij niet meer in het luchtkanaal past. Er heeft iemand een verloopstuk voor bedacht, maar dan komt de EDF een centimeter of 5 verder naar achteren. Qua zwaartepunt leek me dat niet ideaal. Gelukkig is er een clublid met een professionele draaibank, en die heeft ca. 1,5mm van de rand afgedraaid, waardoor het nu perfect past. Dat moest wel heel zorgvuldig, want er kan zo maar een kinkje komen waardoor er een stuk kunststof afbreekt. Maar dat ging dus goed.

    Nu wachten op de lijm en intussen de geprinte onderdelen schoonmaken, d.w.z. van spagetti etc. ontdoen.
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.250
    Locatie:
    Nunspeet
    Intussen heb ik de motor geplaatst en alle delen gelijmd. Niet alles is perfect, maar het is zeker vliegbaar verwacht ik. Volgens een tip op YT heb ik de LW-PLA (wat een soort schuimende PLA is, vandaar het lichte gewicht) licht opgeschuurd en met lamineer-epoxy bestreken voor de stevigheid. Die epoxy ligt niet op het oppervlak maar trekt voor een groot deel in de opengeschuurde schuimbollletjes. Dat zou meer stevigheid moeten geven, wat volgens de ontwerper niet nodig is, maar better safe than sorry. Het voegt wel iets gewicht toe, maar dat blijft beperkt tot ca. 45 gram.
    Nog te doen:
    In kleur spuiten (rood-wit: de Oostenrijkse demokist), electronica installeren en servo’s aan de elevons koppelen. Throws instellen en dan zou ‘ie vliegklaar moeten zijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    morgoth924 vindt dit leuk.
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.325
    Locatie:
    Hell
    Ik ben benieuwd.
    De bestanden heb ik al een hele tijd.
    Zo ook de EDF, regelaar een een rol LW-PLA.

    Om diverse redenen komt het er nog niet van om hem te printen.
    Eén daarvan is dat ik totaal geen ervaring heb met de lichte PLA.
    Maar sinds jouw draadje zit ik er wel vaak aan te denken om hem toch maar eens te gaan printen.
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.250
    Locatie:
    Nunspeet
    Het printen ging bij mij (Ender 3 pro) vrijwel probleemloos door de bijgeleverde g-codes rechtstreeks aan de printer te voeren, zonder te slicen. Overigens werkt Prusa als slicer beter met dit model dan Cura.
     
  6. EddyK

    EddyK

    Lid geworden:
    7 nov 2012
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Heibloem
    Mooi Frits :beer:

    In welk opzicht?
    (Ben me een beetje aan het oriënteren ;))
     
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.250
    Locatie:
    Nunspeet
    Het 3D model heeft ook interne doorgangen (lucht in- en uitlaat) op de een of andere manier werden die te kort met de Cura slicer zodat ze niet in elkaar grepen. Met Prusa had ik daar geen last van. O ja, en de buitenkant van de luchtinlaten werd bij Prusa ook netter gesliced dan bij Cura. Bij de laatste moest ik wat dichtplamuren bij de buitenrand. Hoe dat komt? Geen idee. Maar beide programma's zijn gratis dus je kunt makkelijk kijken wat beter bij je past.
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.780
    Locatie:
    groningen
    Hoe gaat het ondertussen hiermee?


    jan.
     
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.250
    Locatie:
    Nunspeet
    Het eerste exemplaar is agv een pilot error gecrashed. Bij mijn Depron Draken moest ik altijd maximaal elevator up geven bij de start om hem airborne te houden. Bij deze resulteerde die reflex in een stall. Het tweede exemplaar is uit de printer, die ga ik binnenkort in elkaar zetten.
     

Deel Deze Pagina