Je kunt leuke kant en klare vrije vlucht electro modelletjes krijgen, maar ik heb steeds het idee dat het lichter en dus beter kan. Mijn oog viel op een kaartje met van die 3 volt lithium batterijtjes, van die grote knoopcellen (formaat 50 eurocentstuk) die momenteel veel in van die electrische waxinelichtjes worden gebruikt. Ze kosten vrijwel niks (90 eurocent voor 8 of 10 bij de Action), en omdat ze 3 volt zijn zouden er voldoende kleine electromotortjes te krijgen moeten zijn om een simpel depron vliegtuigje mee aan te drijven. Alleen is wel te verwachten dat het motortje een behoorlijke tijd (of zelfs lang) loopt, en dan is je modelletje meteen weg! Bovendien komen de Lithiumcellen dan ongecontroleerd in het milieu terecht. Zou er iemand in staat zijn een zeer simpele en lichte electronische timer, gevoed door hetzelfde 3v celletje, te ontwerpen zodat je de motor bijvoorbeeld een minuut zou kunnen laten draaien? Eventueel zou het mogelijk moeten zijn van een lichte vrije vlucht timer (zo'n button-timer of een van een injectienaald en stopverf gemaakt ding) gebruikt kunnen worden om een mechanische afslag van te maken. Ook kan, als het model voortijdig landt, het motortje doorbranden, of niet? Zou je bij dit lichte spul ook een zekering kunnen inbouwen? Of een stukje weerstandsdraad gebruiken? Welke weerstand zou dat dan moeten hebben? Weet iemand dat?
leuk idee om eens te proberen. Wat ik me wel afvraag is hoeveel stroom die knoopcellen kunnen leveren. Is het voldoende om een vliegtuigje de lucht in te laten gaan? Deze knoopcellen zie ik vaak in toepassingen waar erg weinig stroomverbruik is. Misschien is het zinnig dit eerst te testen? Waarschijnlijk komt dan ook het antwoord op de vraag over het doorbranden van de motor want daar heb je een redelijke stroom voor nodig. Zelf verwacht ik dat de motor het wel overleeft. Voor je overige vragen: ik ben wel veel met electronica bezig maar zo'n lichte timer......... ik hou het nog even op zenders en radio's bouwen
Ik weet nog niet of het voldoende stroom levert, ik moet eerst iets simpels en lichts bouwen, ik zal waarschijnlijk een x-twin motortje gaan proberen.
PP, Zojuist heb ik een testje gedaan met een knoopcel van 1,5 V (AG10). De kortsluitstroom is 350 mA en dat is hoger dan ik verwacht had. Zelf heb ik het nog nooit gedaan maar het moet nu te berekenen zijn hoe zwaar het model dan mag worden. Het gaat om de energie die je nodig hebt om op bv 3 meter hoogte te komen.
Eerst moeten we een comibatie vinden van een motortje en een propje dat samen met de 3v lithiumcel een redelijke stuwkracht geeft. Ik wil dus uitgaan van een x-twin motortje met prop. Dan een klein depron modelletje bouwen en de spullen inbouwen. Als het model te zwaar is merk ik het wel. Als zekering zou ik een stukje weerstandsdraad kunnen gebruiken, ik weet alleen niet welke waarde ik moet gebruiken, maar dat moet ik maar eens in de electronicawinkel vragen. Ik ben echter nog een tijd lang niet in staat daar een keer heen te gaan.
Die 3Volt zou je even moeten controlleren, en het is voor een borstelloze motor (cd-rom bv.) BLDC controller - Page 119 - RC Groups
Bedankt, Ron, maar zulke kleine borstelloze motortjes als ik wil gebruiken zijn er helaas nog niet. Ik heb daar overigens al wel wat ervaring mee, want ik heb vorige zomer met succes electrisch lijnbesturing stunt gevlogen en ben bezig met een vrijvliegend electrisch model, omgebouwd van een vintage diesel sportmodel, en in die dingen gebruik ik wel borstelloze motoren, en daar heb ik ook timers voor, maar in dat geval heb je ook nog eens een regelaar nodig, want die wordt dan door de timer aangestuurd, en dat betekent nog meer gewicht. Bij gebrek aan klein genoege motortjes en electronica moet ik dus een borstelmotortje gebruiken en het gaat om het formaat van de x-twin, dus heel klein. Maar ook voor grotere electromodellen voor vrije vlucht zou ik graag een eenvoudige timer voor borstelmotoren vinden. Je kunt dergelijke (schuim)modellen wel kant en klaar bij Conrad gebruiken, maar die vliegen hun Nicd cellen steeds helemaal leeg en je laad ze met een batterijhouder in korte tijd op, dus de vliegcellen krijgen behoorlijk op hun donder en gaan dan ook niet zo lang mee. Met een timer zou je een spotgoedkope borstelmotor (280 of 400)kunnen gebruiken in plaats van het 0,5-1cc dieseltje waar dergelijke modellen meestal voor ontworpen zijn. Het motortje hoeft maar 20-40 seconden per vlucht te draaien en slijt dus nauwelijks, dus waarom zou je een dure borstelloze gebruiken? Als vliegaccu gebruik je dan een lipo omdat die licht is. Met een liposaver (die zijn wel licht zijn te krijgen) voorkom je dat je de lipo te ver ontlaadt, of je berekent hoeveel vluchten van 40 seconden motorloop je kunt maken om te ver te ontladen. Zou allemaal moeten kunnen als ik maar iemand met voldoende electronica vond om een simpele timer te ontwerpen voor een ouderwetse 2-fasen borstelmotor.
Een condensator schijnt ook goed te werken als batterij, in combinatie met een duw of rugprop heb je ook geen problemen als de motor na de landing door blijft lopen. AeroX Push-E Hier een schema voor en eenvoudige timer FFTimers Arthur
@ Arthur, De Aerox ken ik. In ongewijzigde vorm werkt dat niet goed, omdat het handvat het model ook 'afschiet' en het daarbij te veel voorwaartse snelheid meegeeft waardoor het model meteen gaat pompen. Ik heb onlangs ook leuke condensator vliegtuigjes gekocht bij Shamrock, maar het probleem blijft dat de condensator erg lineair leeglopen, dus in het begin lopen ze te hard en veroorzaken overtrekken en pompen, en al snel hebben ze geen puf meer, dus je krijgt onvoldoende hoogte en maar heel korte vluchtjes. Dit is verder alleen toepasbaar op nóg kleinere modellen dan ik eigenlijk wil bouwen. De Push-E werkt met een KP motor, ook bekend, net als de kant en klare dingen van COnrad. Je laadt de interne NiCd cellen in korte tijd een beetje op en laat ze daarna helemaal leeg lopen, wat niet bevorderlijk is voor de levensduur van de cellen. Bovendien werkt het niet zo goed met Nimh cellen, en Nicd's mogen niet meer gemaakt worden. De site waar je naar verwijs zou overigens wel eens kunnen zijn waarnaar ik zoek. Ik ga het eens besturderen. Nog voor Ron: ik heb de site waar jij naar verwees bekeken, maar dat gaat me echt boven de pet!
Hoe kleine borstelloze zoek je .... 0,8 gram groot genoeg ; powercroco 9N12Pnano .... en kant en klaar is 1,5 gram al leverbaar Customer Secure Order Form ... Brushless controlertje zijn al van 0,15 gram (MicroEvent 1 cel.LiPo = 2,7-5,5V en 1,5 A maximaal)...
Motor Four threads about building micro-motors. English: Micro Outrunner Brushless Motor Experiments - RC Groups 7.5mm brushless motor - RC Groups Working Micro Brushless Outrunner Motors - RC Groups Micro Outrunner? - RC Groups Little "Buddy" Needs Some Neodymium - RC Groups Brushless motors in the mg range? - RC Groups Cd-Rom Motor - RC Groups German: RC Line Forum - Final success: Allererster Selbstgedrehter mit 8,1 g. Luft ! RC Line Forum - selbstbau micro Aussenlaufer RC Line Forum - micro brushless
Of de Mighty-Midget, 0,8gr: 0.8gm Mighty Midget Micro Brushless motor - RC Groups 3,5gr Mighty Midget 3.5gm brushless Outrunner - RC Groups
Leuke sites jongens, veel ontwikkelingen. De kleinste motoren zijn nog zelfbouw. Ik begrijp dat er 1,5grams motortjes commercieel te verkrijgen zijn, maar ik hou het graag simpel. Ik zag de 3volt celletjes en vraag me alleen af of ik daarmee een simpel vrije vlucht toestelletje voor als het windstil is mee kan fabrieken, en zolang er hele goedkope borstelmotortjes te krijgen zijn (of ik die over heb, zoals van mijn eester x-twin), waarom zou ik met dan met een borstelloze bezighouden? Bovendien heb je daar dan ook een regelaar bij nodig, zelfs als je met een timer werkt, dus dan wordt het al weer ingewikkelder, duurder en, hoe licht het ook is, toch zwaarder. Ik wil eigenlijk een soort electrische variant op de Delta Dart, of de Sleek Streek, als jullie die kennen. Helaas heb ik weinig tijd om er mee te experimenteren, vandaar voorlopig alleen maar gefantaseer op het werk, maar zodra ik een keer een avond vrij heb ... De timer op de door ArthurP aangedragen site FFTimers, die zie ik wel zitten. Ik laat nog wel weten hoe het gaat.
FOX35, misschien is dit wat je zoekt: Flight profiler op atomic workshop Een timer, waarmee 4 vlucht fases geprogrammeerd kunnen worden. Bijvoorbeeld: 1. vertraagde start 2. opstijgen 3. op hoogte blijven 4. landen Dit soort timers worden bij indoor vrije vlucht gebruikt om lichte modellen met electromotor aan te sturen. Greetz, Jurgen
De Zombie is een prachtig ding, maar wel wat prijzig (25 pond). Ik denk dat het meer moet gaan om een low-budget oplossing zodat het niet zo erg is wanneer het model zoek raakt. De zombie zou ik toch vooral voor indoor schaal gebruiken, niet voor vrije vlucht sportmodelletjes om buiten te laten vliegen. Ik denk dat een pico-timer achtig dingetje het best werkt, maar ik vraag mij af of die werkt op 3 volt.
Met 3V en 350 mA kan je dus maximaal een watt krijgen. Dit is voldoende om 300 gram in 10 seconde naar 3 meter te trekken. Maar juich niet te vroeg, dit veronderstelt dat er geen verliezen zijn door o.a. wrijving en andere verliezen. Zonder wrijving zou het ook geen energie kosten om in de lucht te blijven en we weten dat de praktijk toch wat anders is. Ik denk dat er te weinig gegevens zijn om zomaar het maximale gewicht te berekenen. Ik denk dat een Delta Dart achtig modelletje wat zo licht mogelijk is gemaakt inderdaad het meeste kans van slagen geeft. Ik weet dat er mensen zijn die met X-car motortjes en electronica vliegen. Dan gaat het om een gewicht in de orde grootte van een X-twin, dus 15 a 20 gram. Dit lukt alleen door een LiPo te gebruiken (licht en veel mA), hoewel ik van 1 persoon heb gehoord dat het ooit lukte met 3 X-car NiCd batterijen. Dan was de motor wel voorzien van een vertraging wat een grotere en efficientere prop mogelijk maakt. En uit NiCd's kan je meer dan 350 mA trekken. Hieruit zou ik concluderen dat je echt zo licht mogelijk moet bouwen om met 350 mA te vliegen, maar het zou mij niet verbazen als het wel kan. En anders is de stroom te vergroten door cellen parallel te plaatsen.
Beetje of topic, Ik heb een timer gemaakt in principe voor LB. Maar voor PP heb ik de software op zijn wensen aangepast. De timer moet in combinatie met een regelaar gebruikt worden. (hij vervangt dus de RC ontvanger) Je kan de looptijd en de motor aansturing eenvoudig met 1 knop instellen. Gewicht +- 0,9 gram. Mochten er meer mensen interesse hebben. Doe me een PB tje. Ze kosten 25 euro /stuk Groet Robert-Jan
Hee RJ, dus ze zijn er weer? De anderen mogen wel weten dat ik al lang dergelijke timers van RJ heb, sterker nog, hij heeft er een speciaal voor mij geprogrammeerd als vrije vlucht timer (de rest is voor lijnbesturing bedoeld), maar die zijn wel bedoeld voor gebruik met een regelaar, en dat heeft dan eigenlijk vooral zin als je een borstelloze motor en lipo's gebruikt, en dat is nou net wat hier niet de bedoeling is. Het moet namelijk zo licht en zo goedkoop mogelijk worden. Ik hou van simpel, dus een heel eenvoudig klein licht modelletje, een simpel motortje (bijv. uit een x-twin), een 3v lithium knoopcel van een dubbeltje en een timertje dat bestaat uit een transistor, een weerstandje en een condensator. Op zich heb ik gevonden wat ik zocht op de site die ArthurP had (FFTimers), alleen kan ik daar nergens een echt schema van zo'n ding vinden. Op een andere plek op de site noemen ze wel componenten, maar dat is voor hele lichte indoor modellen, en ik wil het voor een iets zwaarder outdoormodel gebruiken. Ik moet nog tijd vinden om met foto's van de site en de benaming van de componenten voor de indoortimer naar de electronika zaak te gaan en te gaan proberen zelf wat in elkaar te zetten, want ik weet nu dat het kan.