4S en ledstrip

Frits37

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Ik ben van plan om in mijn (nog te bouwen) FT Viggen een LED afterburner te maken, ongeveer zoals hier:
http://flitetest.com/articles/f-18-led-afterburners (maar dan zonder glasvezel omdat dat er op de grond niet uitziet, vind ik). En in het echt zie je de AB-straal achter de uitlaat overdag ook niet of nauwelijks.

Bij HK zijn die strips te koop, maar vanwege de 12 volt alleen geschikt voor 2s en 3s lipo's. In mijn Viggen ga ik uit van een EDF die op 4s werkt. Hoe kan ik op de meest simpele manier het voltage terugbrengen zodat de LED strip niet overspannen raakt? Zou een weerstand in serie voldoende zijn of is dat te simpel gedacht?

Bijlagen

• 4xAB evening.jpg
    4xAB evening.jpg
    191,7 KB · Weergaven: 127
Laatst bewerkt:
Hoi Hoi.
Ik gebruik al heel lang Hobbyking Ledstrips op mijn Multicopters.
Die Ledstrips krijgen stroom van een 4S 2200Mah Lipo pack.
En geloof me: geen centje pijn.
Werkt gewoon goed en doen het al heel lang op mijn toestellen.
Vr Gr E

Een poosje geleden heb ik een dingetje gesoldeerd om de ledstrip proportioneel mee te laten oplichten met het gas en daarbij ook te laten flakkeren. Halverwege de gascurve kan er dan nog een tweede serie (blauwe) leds bijkomen om het afterburner effect te geven.

Het schema met de extra esc zorgt er toch voor dat de AB proportioneel werkt?

Uitgaande van 20mA door de Led's zal er ongeveer 7mA meer stroom door de Led's lopen als je van een 3S naar een 4S accu over gaat. Dat is wel een toename van 35%! De Led's zullen dat wel overleven maar vinden dat niet echt fijn. De levensduur zal behoorlijk korter worden. Maar hoe lang zal het model "leven"? Die Led's zullen de levensduur van het model nog steeds vele malen overtreffen dus of je er in de praktijk iets van zal merken, ik denk het niet. :)

Geen BEC maar een spanningsregelaar!
De naam BEC wordt hier verkeerd gebruikt. Het staat voor Battery Eliminator Circuit en je maakt namelijk geen batterij overbodig met dat apparaat.

Leuk dingetje. Mogen we ook weten wat het is :-D
Uiteraard, maar ik moest hem eerst even terugvinden.

Het is onderstaand apparaatje, wat uit 5 componenten bestaat. Een Attiny85 microprocessor, twee weerstanden en twee vermogenstransistoren.
Links sluit je het aan op het gaskanaal van je RC ontvanger, via een Y-kabel of je kloont je gaskanaal met een mixer naar een vrij kanaal.

De twee uitstekende pinnetjes rechts zijn schakelende "-" polen voor de ledstrips. Dat betekent dat je de "+" van de ledstrip direct op de "+" pool van je Lipo (mag een lipo zijn van tussen 3,7 en 45 volt) aansluit en de "-" pool van de ledstrip (meestal het zwarte draadje) op één van deze twee pennen. Hij kan twee ledstrips in totaal aan, waarbij één van de twee vanaf 50% gas pas gaat meedoen.

Let op: Het werkt alleen als de "-"pool van je Lipo is doorverbonden met de "-" pool van je ontvanger. Bij verreweg de meeste regelaars met BEC is er sprake van een gemeenschappelijke "-" pool (tussen Lipo en BEC uitgang) en dan werkt het. Facultatief mag de "-" pool van de Lipo ook nog aangesloten worden op het pennetje rechtsonder op de foto, zodat de stroom van de led's niet allemaal door je ontvanger hoeft, maar hier een tweede retourweg naar de lipo krijgt aangeboden.

Poor Mans Afterburner.jpg

Softwarematig stelt het ook niet zoveel voor, want het zijn eigenlijk maar 9 regels code

Code:
/* Poor Mans Afterburner
Hans Meijdam (December 2014)
Pinlayout of the ATTINY 85
                                         +-------+
             (PCINT5/RESET/ADC0/dW) PB5 -| 1   8 |- VCC
PIN 3 (PCINT3/XTAL1/CLKI/OC1B/ADC3) PB3 -| 2   7 |- PB2 (SCK/USCK/SCL/ADC1/T0/INT0/PCINT2) PIN 2
PIN 4 (PCINT4/XTAL2/CLKO/OC1B/ADC2) PB4 -| 3   6 |- PB1 (MISO/DO/AIN1/OC0B/OC1A/PCINT1) PIN 1 PWM
                                    GND -| 4   5 |- PB0 (MOSI/DI/SDA/AIN0/OC0A/OC1A/AREF/PCINT0) PIN 0 PWM
                                         +-------+
*/

// constants won't change. Used here to set pin numbers:
const int led0 =  0;      // ATTiny85 physical pin 5
const int led1 =  1;      // ATTiny85 physical pin 3
const int servo = 2;      // Servo input (ATTiny85 physical pin 2)

// Variables that will change:
int ledState = LOW;             // ledState used to set the LED
int brightness = 0;             // how bright the LED is
int ch1;                        // servo input kanaal waarde
int light0 = 0;
int light1 = 0;

void setup() {
  // set the digital pin as output:
  pinMode(led0, OUTPUT); 
  pinMode(led1, OUTPUT); 
  pinMode(servo,INPUT_PULLUP); // Set servo kannaal input
}

void loop() {
  ch1 = pulseIn(servo, HIGH, 25000); // Read the pulse width of servo signal connected to pin D3
  if((map(ch1, 1000,2000,-500,500)) > 250) light0 = 1;
  else light0 = 0 ;
  if((map(ch1, 1000,2000,-500,500)) > -200) light1 = 1;
  else light1 = 0 ;
  if(light0 == 1) analogWrite(led0, random(120)+(map(ch1, 1500,2000,0,135)));
  else  analogWrite(led0, LOW);
  analogWrite(led1, (random(map(ch1, 1000,2000,0,120)))+(map(ch1, 1000,2000,0,135)));
  delay (5);
}

Hier nog even een video van de testopstelling, waar je kunt zien dat er halverwege een tweede led mee gaat doen. Dat is de afterburner.

Laatst bewerkt:
Klopt. Zou ik ook een brushless ESC voor dit doel kunnen gebruiken? Bij HK zijn de brushed ESC's er maar in 2 smaken: 20 en 30 A, beide voor max. 3S.

Wat zou dan de meest simpele manier zijn om de leds proportioneel te laten oplichten met de throttle?

Back