4X1 of 2X2 & Beckerroeren

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Panzerfrans, 22 aug 2003.

  1. Panzerfrans

    Panzerfrans Guest

    Hallo,

    Ik ben momenteel een oud schaalmodel aan het "restaureren" (Yamato/1:200/Nichmo) en had graag wat advies gehad.
    Het model is origineel uitgerust met 1 e-motor die via een tandwielkast alle vier de schroeven aandrijft. Het model gaat nu uitgerust worden met vier e-motoren en ik had graag geweten of het, wat manouvreerbaarheid betreft, zin heeft deze alle apart aan te sturen, of dat ik ze net zo goed in twee groepen (bakboord en stuurboord) kan verdelen. In het geval het zinvol is ze alle vier apart te sturen had ik ook graag geweten of hier een ergonomisch aangename besturing voor op de markt is.

    Dan is er nog de kwestie van het roer, het schip heeft momenteel slechts 1 vrij klein roer, wat in een beroerd grote draaicirkel resulteert. Om dit te verbeteren wou ik het originele, centraal geplaatste, roer vervangen door 2 Beckerroeren direct achter de twee binnenste schroeven. Het enige Beckerroer wat ik tot nog toe gevonden heb (van Robbe) is echter veel te groot (B65mmXH105mm). Ik zoek eigenlijk iets wat de helft kleiner is (B50mmXH40mm). Enig idee of, en waar, zoiets te krijgen is?

    Rest er nog een vraag over de schroeven. Het schip heeft twee links en twee rechts draaiende schroeven en ik vroeg me af of de plaatsing van deze schroeven (LLRR/RRLL/LRLR/RLRL) uitwerking heeft op de effectieviteit van de roerinstalatie.

    Groeten, Frans.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.816
    Locatie:
    Salland
    Beste Frans
    Boel vragen in één keer!
    Vraag 1: Motoren samen of apart: ik denk, gezien de lengte/breedte verhouding van de YAMATO dat je het best ervoor kan kiezen om je schroeven in een 4 x 2 x 2 opstelling kan bouwen. Dus: 4 schroeven, 2 motoren met 2 regelaars. Of, als dat problemen geeft met tandwielbakken: 4 x 4 x 2: 4 schroeven, 4 motoren, 2 regelaars.
    Zodoende kan je ook nog wat sturen met je motoren, of je roer(en) te helpen. Bij een bocht de "binnenbochtmotoren" stilzetten of tegengesteld laten draaien. Een 'ergonomische' besturing is dan: een koppeling maken tussen je roerknuppel en je motoren, zodanig dat bij maximale uitslag van je roer de binnenbochtmotoren tegengesteld laten draaien. Bijvoorbeeld m.b.v. de trim.
    Vraag 2: Roeren zijn het meest effectief als ze direct achter een schroef zitten. Plaats dus 2 (of 4) roeren direcht achter je schroeven, en maak ze relatief lang. Beckerroeren zijn dan waarschijnlijk niet nodig.
    Vraag 3: Met vooruit draaiende schroeven moet de bovenzijde van de schroeven naar de buitenzijde van het schip draaien.
    Ik hoop je zo iets op weg te hebben geholpen.
    Groet
     
  3. Panzerfrans

    Panzerfrans Guest

    Hoi Roel,

    Boel vragen!!!
    Ik begin net.

    Ik was van plan om in ieder geval vier motoren te gebruiken omdat dit waarschijnlijk zowel de simpelste als de goedkoopste oplossing is. Gezien het apart aansturen van al deze motoren geen zin heeft, wat ik al wel vermoede, ga ik ze dus in twee groepen (stuurboord / bakboord) verdelen. Dit bespaart me in ieder geval twee regelaars en twee proportionele kanalen en past ook beter bij de lay-out van de meeste zenders. Voor de bediening van de roeren wil ik trouwens, gezien hier geen kant en klare oplossing voor te krijgen schijnt te zijn, zelf een draaischijf in een zender zien in te bouwen (heeft dit al ooit iemand gedaan overigens?).

    Wat de roeren betreft, de Yamato heeft standaard twee, in tandem, geplaatste roeren. De voorste van deze twee is te klein om veel effect te hebben (en in het originele model gewoon gefixeerd), en het grotere is, mede door zijn centrale plaatsing, weinig effectief. Het is dus de bedoeling twee roeren direct achter de twee binnenste schroeven te plaatsen, en als er geen kant en klare Beckerroeren in de juiste maat te krijgen zijn zullen dat waarschijnlijk gewone balansroeren worden. Ik heb overigens al wel nagedacht over hoe ik zelf twee Beckerroeren zou kunnen maken. Hoewel dit wel mogelijk moet zijn, als ik de juiste tandwielen kan krijgen, schrikt de enorme hoeveelheid werk die hiermee gemoeid zou zijn me toch een beetje af. Een belangrijke factor hierin is dat er zo wie zo nog zo veel aan het model moet gebeuren, misschien een project voor later.

    De draairichtingen voor de schroeven zoals jij die voorstelt komen overigens overeen met wat Nichimo in de bouw beschrijving opgeeft.

    Groeten, Frans.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.816
    Locatie:
    Salland
    Frans
    Hoezo een draaischijf in je zender?
    Hoe had je dat voorgesteld?

    m.b.t. je roeren:
    balansroeren zijn een goed alternatief.
    Zelf heb ik een 1:72 Schnellbootje RC gemaakt, en daar buitenproportie grote balansroeren onder gezet, recht achter de schroeven.
    Ondanks een lengte - breedte-verhouding van 9 : 1 werken ze uitstekend.
    M'n Schnellbootje heeft een draaicirkel van krap 2 meter op volle snelheid.

    Groet
     
  5. Panzerfrans

    Panzerfrans Guest

    Hoi Roel,

    Gezien alle zenders die ik totnogtoe onder ogen heb gekregen duidelijk niet ontworpen zijn met de modelschipper in gedachte wil ik een bestaande zender, indien mogelijk, voor dit doel ombouwen.
    Wat ik eigenlijk wil zijn zo realistisch mogelijke bedieningsorganen.
    De op een moderne zender aanwezige joysticks mogen dan misschien best passen bij een modern schip met Schottel of Voith-Schneider aandrijving, bij een conventioneel aangedreven schip passen deze naar mijn gevoel niet. Daarom wil ik de zijwaartse beweging van beide knuppels fixeren (dienen dan zuiver als BB/SB snelheidregelaars) en een draaischijf (stuurwiel) monteren om de roeren aan te sturen. Het beste zou zijn als ik deze draaischijf aan een van de niet meer gebruikte stuurknuppel potmeters (en de daarbij behorende trim) kon koppelen. Vanuit een mechanisch standpunt gezien (aannemend dat het binnenste van een zender geschroefd en niet gelijmd is) verwacht ik weinig problemen, maar aangezien ik geen ervaring heb met zenders weet ik dus niet of de zaken elektronisch gezien ook zo simpel liggen.

    Een 1:72 RC-schnellbootje met meervoudige schroeven en roeren 8O
    Die dingen zijn toch ongeveer net zo groot als een PT-boot nietwaar?
    Zinkt dat ding als je de motor(en) uitzet, of zijn RC-componenten de afgelopen twintig jaar zoveel kleiner geworden?


    Groeten, Frans.
     
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Frans,

    Een collega van mij heeft ook een Yamato 1:200, die ik van hem overnemen kan. (Voor mijn zoontje, heeft die ook wat te spelen :lol: )
    Hij moet hem alleen nog van de zolder halen.
    (Dat duurt nu al een tijdje, moet hem maar weer eens subtiel aanspreken :wink: )
    Volgens zijn info is deze voorzien van 4 motoren en 2 roeren.
    Hoe en wat over deze Yamato krijg je zodra ik meer weet.

    Wat ik inmiddels wel weet is dat de kwalitiet van bouwen niet al te hoog was. Maar ja, t'is maar voor m'n zoontje en als hij er dan wat vanaf vaart is het geen ramp. (zoontje wordt binnenkort 12, en heeft inmiddels een rc auto waar hij af en toe mee rijd, dus heeft wat ervaring met rc)

    Wim
     
  7. Panzerfrans

    Panzerfrans Guest

    Hoi Wim,

    Mijn Yamato is van Nichimo, voor zover ik weet het enige merk dat ooit een 1:200 kit van de Yamato geproduceerd heeft. Het schip is standaard voorzien van 1 motor die via een tandwielkast de vier schroeven aandrijft en heeft inderdaad twee roeren, deze zijn in tandem geplaatst en de voorste (heel klein) is normaal niet beweegbaar.
    De geschutstorens en de hoofd afstandsmeter zijn overigens via een stangenstelsel met elkaar verbonden en kunnen dus met 1 motor synchroon bewogen worden.

    Ik heb het model zelf een jaar of vijfentwintig geleden nieuw gekocht en er slechts korte tijd mee gevaren. Reden voor deze vroegtijdige pensionering was dat de boot mechanisch gezien niet al te best was (voornamelijk de diverse afdichtingen, inclusief de romp / dek overgang). Het oplossen van deze problemen ging mijn toenmalige financiële middelen (zondagsgeld) ruim te boven en het model verdween naar de zolder in afwachting van financieel betere tijden. Het schip had vermoedelijk nog steeds op zolder gelegen als ik een half jaar geleden geen RC speelgoed duikbootje bij Toys 'r us in de opruiming was tegen gekomen (Sub 168 / Nikko). Na wat (onderwater) spelevaren in het zwembad van een oude school kameraad afgelopen hittegolf moest deze natuurlijk ook zo nodig een RC speelgoedbootje kopen, met alle gevolgen van dien.
    Nou heeft Frans het RC-bootjes virus dus weer vol te pakken, en hij had al zo weinig tijd.... :(

    Als de Yamato die jij je collega afhandig gaat maken inderdaad een Nichimo model is hoop ik voor je dat deze collega zich niet vergist heeft in het aantal motoren, dat zou dan namelijk betekenen dat er al het een en ander aan de boot is aangepast. Gezien het detail niveau van het schip, en de breekbaarheid van deze details, hoef je overigens geen twaalf jaar te zijn om er wat vanaf te varen!

    Groeten, Frans.
     
  8. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    Hoi,

    als je 2 groepen hebt van de motoren kun je toch een navy stik gebruiken. zoeentje met twee knuppels die naar voren en naar achteren kunnen.

    Groeten Halmar.
     
  9. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Frans,

    Deze is inderdaad 1:200 en heeft inderdaad 4 motoren. M'n collega had het erover dat dit model omgebouwd was. Dat de torens eventueel draaien kunnen had ik nog niet gehoord.
    Maakt het natuurlijk wel extra spannend!
    (Nou nog "knal" geluiden)

    Gisteren nog even "subtiel" aangekaart, en hij zou (binnenkort) de boot opzoeken.
    (Binnenkort is een erg flexibel begrip :cry: )

    Ik hou je op de hoogte!

    Wim
     
  10. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Halmar (en Frans)

    Ik heb op het electroforum een mogelijkheid gezet om 2 knuppels te kombineren op 1 kanaal, zodat je naar wens met 1 of 2 knuppels kunt varen. (zie: Mixer voor Terra Top)

    Is een schema voor Robbe, maar zou volgens mij ook met andere systemen moeten kunnen werken.

    Wim
     
  11. Panzerfrans

    Panzerfrans Guest

    Hai Halmar,

    Sorry voor dit verlate antwoord, maar ik heb je bericht om de een of andere reden gemist :oops:

    Zou jij mij misschien nader kunnen uitleggen wat een "Navy stik" is,
    heb ik namelijk nog nooit van gehoord.

    Groeten, Frans.
     
  12. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.068
    Locatie:
    Loenen GLD
    Hoi Frans,

    op f14 zenders heb ik ze in iedergeval veel gezien.
    met de linker knuppel geef je gas maar deze knuppel kan bij een 4 kanaals zender ook naar links en rechts bwegen, dat gebruik je niet vaak op je modelboot. bij een navy stik zijn deze twee funkties naast elkaar gezet zodat je links naast elkaar twee knuppels hebt waarmee je gas kunt geven. doormiddel van een boutje kun je de knuppels koppelen zodat ze altijd gelijk blijven staan en met de knuppels los zijn ze apart bedienbaar.

    duidelijk genoeg?

    Groeten Halmar
     
  13. Panzerfrans

    Panzerfrans Guest

    Hai Halmar,

    Luid en duidelijk!

    Thank you velly much :) .

    Na wat gerommel op de Robbe site heb ik geconstateerd dat het hier een module betreft (F14 Navy Twin stick 1-F1564) die standaard is gemonteerd in de F14 Navy en optioneel is voor andere F14 zenders en de F16C.

    Weet jij, of iemand anders, misschien of Robbe de enige is die een dergelijke module in het programma heeft?

    Groeten, Frans.
     
  14. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Frans,

    Als je je beide motoren apart EN tegelijk wilt bedienen (naar keuze dus) kun je ook eens kijken naar mijn "Mixer voor Terra TOP" op het electro forum. Hierin beschrijf ik een schema-tje om 2 kanalen naar wens te koppelen (voor een behoorlijk lager bedrag dan Ome Robbe er voor vraagt)
    Even kijken of het voor jou zender werkt natuurlijk.

    Wim
     
  15. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Frans
    (en andere belangstellenden natuurlijk!)

    Ik heb hem :!: (haar bedoel ik :wink: )
    Net vanochtend in de auto mogen schuiven.
    Is kompleet: 4 motoren (mabuchi 540-achtigen)
    ik heb 1 regelaar zien zitten (misschien meer? weet ik nog niet)
    het achterste roer lijkt mij fors groter dan standaard, zal het vanavond even opmeten (incl verhouding voor/achter ivm balans)
    accu's zijn na al die jaren waarschijnlijk goed voor de milieubak
    is kompleet met zender (Robbe Luna !!!) en ontvanger (en de rest wat ik aangaf)
    Vraagprijs: nou..... doe maar 10 euro :rolling:
    Maar ja, die boot is natuurlijk niet voor mij, maar voor m'n zoon. Hij moet dat beslissen. (en ik zal hem dan natuurlijk kunnen adviseren :yes: )

    Zoon is afgelopen maandag jarig geweest, dus hij bulkt van het geld (voor hem dan :wink: )

    Vanavond dus spannend!!

    Wim
     
  16. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Frans,

    Ik sprak tussen de middag even met een collega over de Yamato en al pratende kwamen we op het volgende:
    [​IMG]
    Als je in de (bv rechter) bocht schroeven 1 en 3 aandrijft en 2 en 4 uitzet gaat ze wellicht wat makkelijker om: schroef 3 duwt dan tegen roer B en schroef 1 zorgt voor wat "koppel" werking.
    LET OP het kleine roertje "A" NIET laten werken, want die zit schroef 3 dan juist in de weg!
    Voor de linker bocht geldt natuurlijk hetzelfde verhaal, maar dan met de andere schroeven.
    Je kunt de motoren uitschakelen met bv een micro switch op de roerhevel: als er een rechter bocht gevaren wordt, drukt de hevel tegen de micro switch die de motoren 2 en 4 uit schakelt, bij de linkerbocht natuurlijk weer net andersom.

    Wim.
     
  17. Panzerfrans

    Panzerfrans Guest

    Hi Wim,

    10 euro voor de hele handel, da's bijna diefstal :wink: !

    Ik heb zelf net nieuwe schroeven en schroefassen aangeschaft, dat was dus net even iets meer dan 10 euro :( .
    En dan moeten de motoren, regelaars, servo's, ontvanger, zender, accu's, etc. nog komen :cry:

    Het originele roer is trouwens 34mm hoog en 48mm lang. de verhouding voor/achter is ongeveer 2/3, waarbij het voorste gedeelte slechts 12mm hoog is (het bovenste deel ontbreekt hier omdat het roer achter tegen de kiel geplaatst is). Het kleine roer is normaal gesproken, bij het model, gefixeerd.
    Ik weet overigens uit zeer goed ingelichte bron 8) dat de tandem roer instalatie van de echte Yamato niet de verwachte wendbaarheid opleverde, met name het voorste (kleine)roer was weinig effectief.

    Ik ben zelf van plan om de gehele originele handel te verwijderen en in plaats daarvan twee balansroeren direkt achter de binnenste schroeven te plaatsen.

    Momenteel ben ik de nieuwe schroefassen aan het inbouwen, wat nogal een klus is daar deze twee keer zo dik zijn als de originele.
    Wat is trouwens de beste methode om de schroeven te borgen?
    Ik was van plan om Loctite te gebruiken, maar ik weet niet of dat in dit geval afdoende is, en de schroeven zijn te duur om op een zompige vijver van de assen te laten vallen.

    Groeten, Frans.
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.816
    Locatie:
    Salland
    @Frans:
    Een aanvulling op het idee van Wim: Met twee microswitches op de roerhevel kan je wellicht ook de "binnenbochtschroeven" tegengesteld laten draaien. Ik noem maar wat:
    Roer maximaal (zonder trim) naar stuurboord: Stuurboordmotoren stil, bakboordmotoren draaien normaal.
    Roer (inclusief trim) maximaal naar stuurboord: Stuurboordmotoren draaien tegengesteld, bakboordmotoren draaien normaal.
    Op die manier heb je keuze uit drie draaicirkels: zonder schroefwerking, met de binnenmotoren stil én met de binnenmotoren contra.
    Als je denkt dat die switches niet allemaal in het achterschip passen, kan je met een V-kabel een extra servo aan je roeren parallel laten werken die die microswitches bedient. Die kan je bijv. vlak bij je regelaar plaatsen (spaart ook bedrading uit).
    m.b.t. het vastzetten van de schroeven: Als daar een contramoer opzit, moet je die met een tangetje goed tegen de schroef vastzetten; zo niet, dan lijkt me Locktite een redelijk goed middel. Wel steeds controleren of ze na een vaart nog goed vast zitten. :?
    Het kleine roer zou ik inderdaad laten vervallen; ik denk dat dit het 'omzetten'van het achterschip alleen maar belemmert.
    En houdt er rekening mee dat je 'nieuwe'roeren wel eens behoorlijk wat groter uit zouden kunnen vallen dan de originele, wil je een acceptabele draaicirkel hebben...
    Hoe dan ook: Succes met dit project!

    Roel
     
  19. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

  20. Panzerfrans

    Panzerfrans Guest

    Hoi Wim / Roel / Jan :worship:

    Door deze hele discusie heb ik mijzelf gerealiseerd dat de wisselwerking tussen schroeven en roeren toch heel wat complexer is dan je in eerste instantie zou denken :roll:

    Ik moet hier eens even goed over nadenken :wc:

    alvorens ik besluit wat ik precies allemaal appart ga aansturen, en in welke combinatie.

    Als ik er uit ben zal ik jullie met mijn bevindingen verblijden :proost:

    En als ik er niet uit kom..... :banana:

    Groeten, Frans.
     

Deel Deze Pagina