5 Packs 2s Lipo's tegelijk laden.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door cheb60, 3 dec 2009.

1. cheb60

cheb60

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hallo,

ik wil de overstap van nihm naar lipo's maken.
    maar als ik lipo's wil gaan laden vroeg ik me af is het mogelijk om 5 lipo's tegelijk te laden met een lipo balancer. is dit mogelijk?
    het zou namelijk prettig zijn om in 1 uur bijv 5 packs opgeladen te hebben.
    hoe duur gaat dit worden?

Mvg Jeroen

2. Jan scholten

Jan scholten

Lid geworden:
    8 sep 2002
  3. hanskez

hanskez

Lid geworden:
    13 sep 2004
    hoi

als je alle 5 packs van 2 cellen in serie wilt laden zijn de packs zo kapot. Er zijn geen 5 balance ingangen dus met balansen kan je het vergeten dus zou het zonder moeten.
    Tenzij ze allemaal het zelfde blijven, qua belasting en ze allemaal hetzelfde leeg zijn als je ze serieel gaat koppelen en laden.

of je moet een lader hebben die 5 uitgangen heeft om te kunnen laden

dus het GAAT NIET.

en ga niet proberen want het pakt verkeert uit met brand als gevolg

gr Hans

4. Jan scholten

Jan scholten

Lid geworden:
    8 sep 2002
    met genoemde lader kan dat wel, wellicht moet je een balancerkabeltje maken. 10 cellen is geen enkel probleem met een 10 cellen lader.

5. hanskez

hanskez

Lid geworden:
    13 sep 2004
    er is hier spraken van 5 verschillende pakketen.
    die kan je niet in serie zetten en als 10 cell pakket laden, daar verschillen de pakketen na gebruik te veel voor.

gr hans

6. JiB

JiB Guest

deze zou het ook moeten kunnen en kost bijna de helft minder.
    En Hans, ff naar de link kijken voordat je begint te piepen, beide genoemde laders hebben balanceer ingangen. Er zijn potentieel nog wel wat problemen, maar zonder het electrische schema van de lader gezien te hebben kan je daar niet veel over zeggen.

7. hanskez

hanskez

Lid geworden:
    13 sep 2004
    Hoi

ja dit is inderdaad een lader die 4 accu's tegelijk kan laden, deze heeft ook 4 uitgangen en die andere heeft er maar 1, dus met die andere lader die in een berichtje een stuk hiervoor word beschreven kan dat niet. en nog heb ik mijn twijfels over hoeveel ampere er kan worden geladen per kanaal. ze zeggen 4,5 amp per kanaal, of dit ook haalbaar is weet ik niet. ik denk van niet

gr Hans

Laatst bewerkt: 4 dec 2009
  8. cheb60

cheb60

Lid geworden:
    15 apr 2009
    ken je toevallig iemand die hier ervaring mee heeft?
    lijkt me een hele fijne lader. :).
    maar met die lader kan ik dus 4 packs tegelijk laden?

Bedankt voor jullie Reacties en tijd! :D

9. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Ik heb die icharger 1010B+ en die kan inderdaad tot 10S laden (met 10A).
    Als je dus zelf een goed kabeltje kunt maken waar je die vijf 2S accu's met balanceer kabel aan kan hangen, dan kan het wel degelijk!!!

Standaard zit er al een balance board bij waar je drie 2S of drie 3S accu's kunt aansluiten.
    Je moet alleen handig genoeg zijn om een balanceer kabel te maken waar je vijf 2S accu's op kunt aansluiten.
    En dan natuurlijk nog een kabel om de 5 accu's in serie te laden.

De ballancer in het apparaat is goed genoeg om er uiteindelijk voor te zorgen dat er in elke cell netjes 4.2V zit.

10. cheb60

cheb60

Lid geworden:
    15 apr 2009
    maar er zitten toch 4 uitgangen op dus heb ik maar een paar kabeltjes nodig of moet ik ook nog iets zelf maken?

11. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Die lader waar er vier op kunnen hoef je waarschijnlijk niets te maken. Misschien alleen het laadkabeltje als je andere connectors gebruikt.
    En afhankelijk van het merk accu past het ballanceer kabeltje misschien niet in de lader, maar zo te zien is die lader universeel gemaakt, dus je kunt zo het ballanceer kabeltje van je accu erin pluggen.

Ik bedoelde echter die lader die als eerst genoemd werd. Daarvan werd gezegd dat je niet vijf 2S accu's in serie kunt laden. Dit kan echter wel, als je maar zelf een balanceer kabel maakt hiervoor.

12. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    HO. 5 verschillende accu's tegelijk in serie laden? NOOIT DOEN. Je laadt ze nooit allemmaal goed vol. Zodra er 1 vol is slaat hopelijk je lader uit om dat je balancer gaat zeuren dat de spanning te hoog wordt van dat pack. Gebeurd dat niet sloopt je het pack en kan het in de fik vliegen.

Gewoon een lader kopen die meerdere uitgangen heeft of meerdere losse (goedkope) laders. NOOIT packs die verschillend (los) zijn gebruikt in serie op laden. Dat gaat 100% fout.

13. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Of het verstandig is om 5 verschillende accu's in serie te laden is een tweede.
    Maar als het om 5 dezelfde paketten gaat, die allen tegelijk gebruikt worden, is dit best mogelijk.
    Dit is toch precies hetzelfde als een 10S pakket... Ook daar zul je nooit 10 exact dezelfde cellen in 1 pakketje hebben.
    De icharger zorgt er wel voor dat hij bij 4.2V per cell stopt. Je kunt dat goed zien op het voortgang schermpje.
    Als bijvoorbeeld 1 3S pakket al drie cellen heeft die op 4.2V staat, dan houd ie dat vast en zorgt ie ervoor dat het andere pakket vanzelf bij trekt.

Er werd alleen gezegd dat het niet mogelijk is op die lader. Dat is het echter wel...

Zelf zou ik er ook niet aan beginnen. Vind 2 accu's in serie al genoeg.

14. cheb60

cheb60

Lid geworden:
    15 apr 2009
    bedankt man voor jou reactie. ik denk dat ik dan die lader neem met 4 uitgangen. um ik ga er turnigy 5000 mah 2S 1P 5000 mah 20c nemen.
    hoeveel c mag ik die laden en 1c van 5000 mah is 5 ampere als ik het goed heb dus mag ik hem met 5 ampere laden?

EDIT: ik wil snel kunnen laden als ik met me vader ga rijden want ik heb een bandit hij een rustler en dan wil ik in 1 dag ff snel kunnen laden :p

15. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Ja dat is geen probleem.
    Als de lader het aankan, dan kun je ze zelfs op 10A (2C) laden.

16. cheb60

cheb60

Lid geworden:
    15 apr 2009
    hoe snel heb ik dan eigenlijk 5 lipo's wel niet vol als ik met 10 ampere kan laden!?
    half uur?

EDIT: ik zie bij die ene niet staan hoeveel ampere die kan laden heeft iemand dat kunnen zien?

17. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    NEE. De packs worden afzonderlijk leeg gereden en zijn dus niet gelijk gebruikt. Dit in serie laden is vragen om problemen. Het kan in theorie wel MAAR NIET VOOR DE Toppic Starter. Dus niet verwarrend maken ;)

Gewoon 1 lader nemen met meerdere uitgangen OF losse laders maar niet gaan lopen klooien met packs in serie laden die niet in exact die config zijn gebruikt.

18. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    In theorie een half uur.
    In praktijk gaat de lader aan het eind van het laad proces wat langzamer laden totdat ie afslaat.

Daarom duurt op 1C laden altijd iets meer dan een uur.
    Als ik mijn 3S 5000mAh op 10A laad, dan doet ie er zo'n 40 minuten over (als ik me goed kan herinneren).

Hou er wel rekening mee dat je een goede voeding erbij koopt die het vermogen kan trekken.
    Zelf heb ik deze. Werkt prima voor twee 3S 5000mAh in serie op 10A laden. Wordt netaan handwarm.

19. cheb60

cheb60

Lid geworden:
    15 apr 2009
    weet iemand met hoeveel ampere deze lader kan laden?
    als ik dat weet kom ik er wel uit. nog over die voeding is dat niet een engelse stekker ofzo? moet ik hem omsolderen?
    kan het namelijk zelf niet vinden

edit: PIR3lly mooie e revo :)

20. PIR3lly

PIR3lly

Lid geworden:
    20 aug 2009
    Die lader heeft 50W per kanaal.
    Een 2S lipo zit als ie vol is op 4.2V per cell, dus 8.4V.
    50/8.4=5.9A

Een 3S lipo zit dan op 12,6V. Dus deze zou met max 50/12.6=3.9A kunnen laden.

Deze uitleg staat ook in de beschrijving van de lader (als je kijkt bij specification).
    Dit is theoretisch. In praktijk zou het iets minder kunnen zijn.
    Eronder staan wat reviews, waarbij 1 persoon aangeeft wat in realiteit gehaald word bij laden van 2S, 3S of meer...

De stekker is inderdaad een beetje een rare. Ik heb gewoon bij de gamma een zwarte stekker gekocht, die rare eraf geknipt en de nieuwe erop geschroefd.

Mocht je het gaan bestellen bij hc, hou er dan wel rekening mee dat het een zwaar pakketje gaat worden.
    Mijn lader met voeding werd door de douane eruit gepikt en ik moest er (nadat ik een brief had toegestuurd gekregen en ingevuld met de echte waarde) uiteindelijk zo'n 47 euro inklaring en btw over betalen.

edit: thanks!

Deel Deze Pagina