52cc turnugy

hallo,

ik heb nu een 52cc motor besteld van turnigy.

moet daar euro 95 in en dat mengen met speciale olie?

KEVIN
 
ik gebruik sinds een jaar Aspen bezine ipv gewone benzine.Dit kan je in de grasmaaier winkel kopen.Dit is zeer zuivere brandstof ook gebruikt voor de echte vliegerij zoals Afgas 100.Je koopt die Aspen benzine in 5 10 of 25 l en meng er zelf een goede 2 takt olie bij .Bell ray is een zeer goede olie.Voordeel van deze benzine is dat je motor echt schoon blijft geen koolaanslag en de bougies zien er aals nieuw uit.Enig nadeel is mischien de prijs 17euro voor 5 l.Maar voor modelvliegen verbruik je toch geen lieters en de voordelen zijn veel beter.Je motor loopt veel rustiger betrouwbaar en hoeft geen onderhoud meer na een vliegseizoen.Hij blink gewoon vanbinnen.
 
heb een vraag.Weet iemand hoe het nu zit met de heer Seidel?heb een motor 250cc nodig voor mijn Stearman .Je kan hem in idia bestellen waar hij momenteel gemaakt wordt.Heeft iemand daar ervaring mee om via india deze motor te bestellen en op te sturen naar Belgie of europa?
 
is er verschil tussen 95 en 98

Jazeker, gelijk een beetje geschiedenis


Klopvastheid is een term waarmee een eigenschap van de brandstof (meestal benzine) voor mengselmotoren wordt aangeduid. Het slaat op de mate waarin die brandstof in een brandstof-luchtmengsel kan worden samengeperst (met de daarbij behorende temperatuursverhoging) zonder tot zelfontbranding te komen. Door het onvoorspelbare tijdstip van spontane ontbranding, kloppen of pingelen genoemd, ontstaat een onregelmatige loop en op den duur schade aan de motor. Benzine met een hoge klopvastheid heeft een hoog octaangetal doordat het veel vertakte koolwaterstoffen bevat.
Bij dieselmotoren is spontane ontbranding juist gewenst voor de goede werking.
[bewerken] Numerieke aanduiding

De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal vaak verward met de term octaangehalte. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Naar mate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan. Klopvaste benzine laat daardoor een hogere compressieverhouding toe zonder spontaan te ontbranden en kan daarmee hogere motorvermogens leveren. Dit is speciaal van belang voor motoren met een turbocompressor.
Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
[bewerken] Verbetering

Om de klopvastheid van benzine te vergroten werd vroeger tetraethyllood (TEL) toegevoegd. Deze zeer giftige chemische verbinding verhoogt het octaangetal zeer sterk en daarvoor waren slechts zeer kleine hoeveelheden nodig. Door het immens grote verbruik van benzine vormde TEL echter toch de grootste loodvervuiling van het milieu.
Een tijdje was het moeilijk om een goed alternatief voor TEL te vinden. Benzeen, dat een natuurlijk onderdeel van benzine vormt, heeft een zeer grote klopvastheid en kwam in de periode nadat TEL werd verboden in grotere hoeveelheid in superbenzine voor. Men was echter bang voor de gezondheidsrisico's. Tegenwoordig voegt men methyl-tert-butylether (MTBE) toe aan benzine. Ook deze stof is niet onomstreden, maar wel duidelijk minder gevaarlijk dan benzeen.
In de loop der laatste jaren zijn er steeds meer auto's gekomen die genoegen nemen met normale benzine, die een lagere klopvastheid heeft en minder toevoegingen behoeft.
[bewerken] Handel

Bij steeds meer tankstations kan men nog enkel benzine in twee soorten vinden, namelijk euro 95 en super 98. Deze laatste is benzine met een hogere klopvastheid. Men tankt liever geen euro 95 in auto's die super 98 nodig hebben, omdat de verbranding in de cilinders ongecontroleerd zal plaatsvinden en de auto zal gaan pingelen, zodat er beschadiging kan optreden. Omgekeerd mag wel, maar is niet nodig. De meeste moderne injectiemotoren zijn uitgevoerd met klop- of pingelherkenning. Zodra er gebruik wordt gemaakt van een brandstof met een lager octaangetal zal het motor-management bij pingelen ingrijpen. Dit kan door het ontstekingstijdstip minder te vervroegen. Deze ingreep gaat echter ook gepaard met een vermindering van het rendement.
raag.nl/.../verschil-tussen-euro-95-euro.8011
-
 
gebruik beter Aspen benzine veel ziuverder en beter voor je motor!

Of het zoveel zuiverder is valt te betwijfelen, de additieven in de brandstof maken het grootste verschil. Lekker naar de BP rijden en ultimate tanken, is echt super spul en velen malen goedkoper, geloof rond de €1,60-€1,70 per liter ipv 3,4 (aspen).
De shell v-power is geen 98, is een vervanger van 98.
 
hangt van je budget af..
ik heb al mensen gezien die met dure voor gemengde stihl benzine vliegen (die geen geur heeft) maar waar de motor dan ook van vast liep..
iedereen die ik ken en bell ray olie gebruikt heeft nog nooit problemen gehad (wel 22.5 euro voor een liter olie)
 
ja maar wat olie en dan euro98 ongelood?

en hoe moet ik dit doen gewoon een jerrycan pakken daar bell ray olie en die brandstof in doen in de goed verhoudingen, dopje erop en dan schudden?
 
Benzine+ een goede vol synthetische olie voor 2takt motoren is gewoon goed.
Voordeel is gewoon dat gewoon benzine tanken goedkoop is en het werkt gewoon goed.
Nadeel is dat het stinkt, althans ik vind benzine best lekker ruiken maar als je kist b.v naar de zolder moet.... dan is benzine geur wat minder....
Ook al is de tank leeg je ruikt het gewoon.



Je kunt ook voor aspen 2 gaan.
ASPEN speciale benzine / AGIALUBE smeermiddelen


Dit is de meest zuivere benzine die je zo kunt kopen.
Zit standaard al vol synthetische 2 takt olie in.
1:50 gemengd.
Wil je meer smering? Dan kun je nog wat extra olie bijmengen.
Het echte voordeel is: het ruikt nouwelijks.
Wat met name boeiend is als je je kist vervoerd en b.v thuis neerzet.
Nadeel: het is duurder.

Bijkomend voordeel het verbrand schoner(beter voor milieu,motor etc etc).
Leuk dat als je de motor openschroefd alles er beter uit ziet maar maakt dit wat uit voor de levensduur etc?
Dat is de vraag natuurlijk. Maar kan me voorstellen dat de kleinere benzine motoren waarbij alles relatief klein is misschien beter blijven lopen.
Maar voor de rest.... een 50cc brommer loopt b.v ook 80.000km goed op gewone benzine.
Beter voor milieu en jezelf?
Tja dan kun je beter je auto op aspen gaan rijden...
Voor jezelf? Als je er heel de dag naast staat als bij een bladblazer/kettingzaag dan is het boeiend maar in een vliegende kist..

Dan heb je nog stihl benzine, beetje hetzelfde als aspen al is aspen nog iets zuiverder volgens mij.

Keuze is denk ik: Mag het stinken?
Gewone euro 95+ goeie syntetische 2 takt olie.

Geen stank?: dan aspen/stihl.


V-power etc allemaal leuk maar ook dat stinkt nog.
 
Laatst bewerkt:
Aspen is niet veel zuiverder, je zal dit ook nooit merken, en zeker niet voor het doel waar wij de motoren voor gebruiken! De kans is het grootst dat de motor stuk gaat door een crash, en zeker niet door onzuivere benzine!
Ten tweede we wonen hier in NL en niet in een bijzondere bananenrepubliek waar de benzine niet gefilterd wordt, als je je hier beter in verdiept kom je tot de conclusie dat wij hier in West-Europa de meest zuivere brandstof hebben!! Dus de conclusie over Aspen/Stihl brandstof kan bij deze gesloten worden.
V-power onderscheid zich alleen door extra toegevoegde additieven aan de brandstof ten opzichten van gewone euro95.
Het is in Nederland verboden om benzine met lood te verkopen, je kan alleen nog lood vervangers kopen om deze later toe te voegen aan de brandstof, echter is dit absoluut niet nodig voor de huidige motoren.

Je kan het beste Euro98 tanken of Bp ultimate (is ook Euro98 ), en dat zelf mengen met olie.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top