5mm LED aan draad solderen: dringend hulp gezocht

Beste allen,

Excuses dat ik hier zo maar kom binnenvallen maar er zit haast bij aangezien ik vanavond aan de slag moet.

Gister heb ik voor het eerst in mijn leven gesoldeerd: 3x 5mm IR LEDs met draad in serie (incl. weerstandje) aangesloten op een USB connector om via een USB adapter van stroom te voorzien. Dit was een proef en vanavond ga ik de werkelijke versie maken die ergens op gemonteerd wordt.

In eerste instantie brandde de middelste LED niet want hier raakten de poten mekaar en had ik de tape doorgebrand met soldeer. Dit heb ik gefixt en nu branden ze alle 3. Probleem is dat ze veel te zacht branden (weerstand berekening klopt). Ik heb het sterke vermoeden dat dit door mijn baggere soldeerwerk komt. Is dit overigens mogelijk, kan slecht soldeerwerk voor 'een beetje' resultaat zorgen of is het altijd een kwestie van volledig werken of totaal niet?

Ik ben als volgt te werk gegaan:

Kabeltjes 2cm gestript.

  • Aders getwist tussen 2 vingers.
  • Aderbundel van 2cm als een kurkentrekker om de poten van de LEDs/weerstand gevlochten.
  • Vanwege het piepkleine en uit gebrek aan houders/klemmen liet ik een dikke druppel gesmolten tin op een houten bord vallen. Vervolgens liet ik deze opnieuw smelten en sleepte ik dit met de bout richting de LED om het op het vlechtwerk te smeren. Het viel mij meteen op dat bij de eerste keer smelten de tin een op water lijkende vloeistof achterlaat die naderhand zwart uitslaat op het hout. Bij de tweede keer smelten was dit niet zo. Tevens is de tin bij de tweede keer smelten stukke stugger en duurt het langer eer ie smelt. De afgekloelde prop tin op de verbinding ziet er dof en mat grijs uit.

Nu lees ik op internet dat dit allemaal fout is. Zo meen ik te begrijpen dat ik de boutpunt moeten tinnen door er tin op te smelten en het overschot er af te schudden. Ook lees ik dat je eerst de voorwerpen zelf moet verwarmen alvorens de tin er bij te halen, maar wat is wijsheid..

Zo te zien is mijn kennis van solderen waardeloos. Ik hoop van harte dat iemand mij hier in leken termen kan uitleggen hoe ik dit aanpak.

  • Moet ik de boutpunt preventief tinnen en opnieuw als er geen zichtbare tin meer op zit?
  • Moet ik de LED poot en kabeluiteinde eerst apart van tin voor zien en dit laten afkoelen?
  • Moet ik alvorens ik ergens soldeer op wil aanbrengen, eerst het voorwerp zelf verwarmen?
  • Moet de tin met de bout in aanraking komen of juist alleen met het voorwerp door de bout aan de andere zijde te houden en alleen het voorwerp op te warmen, niet de tin zelf?
  • Is het slim om de aderbundel zo om de poot te vlechten, of moet ik de punt van de poot en de punt van de bundel eerst tinnen en vervolgens aan elkaar smelten?

Ik gebruik een rolletje tin van een bouwmarkt, geen idee van de samenstelling van de legering, ga maar niet van bijzonderheden uit. De soldeerbout is eveneens een standaard ogend ding van zo'n 15 jaar oud. Ik ga vooraf proberen een klemconstructie van houten wasknijpers te maken, die soldeer ik tenminste niet per ongeluk vast.

Hulp en uitleg is meer dan welkom!

PS: Ik zie allerlei Youtube filmpjes maar die gaan allemaal over solderen van voorwerpen op printplaten. Dit lijkt totaal anders te gaan dan draad aan LEDs solderen.

Bedankt,
 
Solderen van een print gaat niet anders dan draad met led.

Maar zoek eens een filmpje op over solderen van connectors. Zo moeilijk is solderen niet.

En jouw berekening klopt ergens niet.
Ik zou zeggen deel hem eens hier op het forum kunnen we zien wat er misgaat. Maar volgens mij zijn IR leds ook zon 2 volt per stuk. Dus drie in serie gaat niet.

Daarnaast ir leds kun je niet zien branden met het blote oog dus hoe constateer je dat ze zwak branden?
 
Gebruik altijd harskernsoldeer. In het tin bevindt zich dan een vloeimiddel dat het solderen vergemakkelijkt. Als je tin uit de bouwmarkt voor het solderen van b.v. waterleidingen hebt gekocht, dan is dit voor elektronicatoepassingen ongeschikt.

Omdat de hars het te solderen object moet kunnen bereiken altijd de tin toevoegen op de verwarmde soldeerplaats.

Je kan controleren of de IR led werken door er via het beeldscherm van een fototoestel naar te kijken. De beeldsensor is ook gevoelig voor IR licht.

Zie ook: s39-s65-en-soldeer-vet-pasta-zijn-grote-bagger
 
Laatst bewerkt door een moderator:
USB bron 5V
LD271 IR LED, If 70mA bij Vf 1.25V (max. Vf 1.5V) volgens curve uit datasheet

R=U/I
5-(3*1.25) / 0.07=R=17.86, dus 18Ohm 5% gebruikt.

Vanavond wil ik If 100mA bij Vf 1.3V gebruiken, wederom volgens de curve uit de datasheet.

5-(3*1.3) / 0.1=11Ohm, 5%

Getest via webcam en smartphone camera. IR LED in afstandsbediening brandde nog veel feller. De tin lijkt overigens hol van binnen te zijn. Of het is iets zwarts dat er in zit. Zegt jullie dat wat? (Mij niet..)

Bedankt voor jullie antwoorden!
 
Ik heb ff gecheckt, tin heeft idd een donkerbruine kern dus dat is een meevaller.

LEDs dus parallel aansluiten, N.P.S.? Dan moet ik even aan de slag met berekeningen want de tools die ik vind via jullie links geven constant een seriële schakeling.
 
I
LEDs dus parallel aansluiten

Is een keuze, als je er 3 in serie zet gaan ze alle 3 uit als er 1 defect raad. Ik heb op een boot een heleboel setjes van 6 of 7 in serie geplaatste 20 mA 3V leds met resp. een 300 en een 150 Ω weerstand op een 24 volt spanning staan, gaat perfect. Maar ja, 1 kapot, gelijk 6 niet brandende leds:(.

Groet,

Ad Bakker
 
Begrepen!

Maar het feit dat de LEDs te weinig oplichten, kan dit überhaupt aan het soldeerwerk liggen (lees: mijn soldeerwerk in de openingspost) of moet ik dit probleem ergens anders zoeken?
 
Begrepen!

Maar het feit dat de LEDs te weinig oplichten, kan dit überhaupt aan het soldeerwerk liggen (lees: mijn soldeerwerk in de openingspost) of moet ik dit probleem ergens anders zoeken?

Ja dat kan. Door slechte verbindingen zal de overgangsweerstand van elke verbinding (veel) te hoog zijn. Dat opgeteld bij de weerstand die je berekend hebt en de stroom valt veel lager uit.
Overigens kan er nog een andere reden zijn dat de Led's zwakker branden. Misschien doen ze dat namelijk helemaal niet maar is jou camera minder gevoelig voor het licht van die infrarood Led's. Het is heel goed mogelijk dat de Led in de afstandsbediening een andere "kleur" (is dus frequentie) IR licht uitzendt dan de Led's die jij zelf in serie hebt gezet.

Zorg eerst voor goede solderingen. Is (of lijkt) de helderheid dan nog steeds minder controleer dan eerst of er wel voldoende stroom loopt. Je hebt 70mA uitgerekend dus moet er ook ongeveer zoveel lopen. Is dat duidelijk minder, 20, 30mA of zo, dan is er meer aan de hand en moet je kijken of de spanningen over de Led's wel kloppen. Is de stroom rond de 70mA dan denk ik dat je camera niet voldoende gevoelig is voor die kleur Infra rood.
 
Volgens tests van anderen met dezelfde webcam en dezelfde LEDs, zouden deze LEDs zeer goed zichtbaar moeten zijn zonder het verwijderen van de IR filter. Bij 100mA geven deze LEDs 15 (minimaal 10) mW/sr. Dit zou zeer goed zichtbaar moeten zijn op de cam. Wanneer dit niet zo is, ga ik uit van een fout bij het solderen en zal ik de stroom moeten meten.
 
Meet de spanning over de weerstand, de stroom is dan: Spanning over de weerstand delen door de weerstand. In jouw geval zal de spanning over de 18 Ohm weerstand 1,26V moeten zijn, dan loopt er 70mA doorheen.
 
Zal ik doen! Bedankt voor de uitleg.

Ik heb de YT clips gekeken en de conclusie tot nu toe is: Altijd bout preventief tinnen en overtollig tin er af schudden.

Twee draaduiteinden: om elkaar heen vlechten, vervolgens bout er tegen om te verwarmen en dan pas tin bijvoegen.
Draaduiteinde en LED: beide apart verwarmen en dan puntje tin aanbrengen. Even laten koelen, vervolgens uiteinde en LED poot tegen mekaar houden en bout er onder om te smelten, eventueel nog wat extra tin toevoegen.

Hoop dat het wat beter uitziet dan de proef van gisteravond.
 
Wanneer dit niet zo is, ga ik uit van een fout bij het solderen en zal ik de stroom moeten meten.

Dat lijkt me een verstandige aanpak.

Ik ken deze leds niet, maar bij "gewone" 3V 20 mA leds is het me wel opgevallen dat de lichtopbrengst over een groot stroomtraject aanvaardbaar blijft. Zo bleken ze zelfs bij 2 mA nog redelijk licht te geven. Uit nieuwsgierigheid heb ik toen eens wat karakteristieken opgemeten:

full

De blauwe lijn (DIL leds) lijken wat af te wijken, maar die werden we indertijd wel verkocht als 3V 10mA, en dat klopt weer verrassend goed.


Groet,

Ad Bakker
 
Laatst bewerkt door een moderator:
IR LEDs hebben verhoudingsgewijs een lager voltage en grotere stroom. Daarbij zou 100mA een sterkte van tenminste 10 mW/sr moeten opleveren en dat is voor een IR LED erg veel. Probleem bij IR LEDs is wel, als de stroom afneemt, neemt niet alleen de sterkte af maar verandert ook de golflengte. Wanneer je cam net die ene golflengte nog goed ziet en de andere minder, dan heb je al gedoe.
 
... Gister heb ik voor het eerst in mijn leven gesoldeerd: 3x 5mm IR LEDs met draad in serie (incl. weerstandje) aangesloten op een USB connector om via een USB adapter van stroom te voorzien. ...
Waarvoor is dit? Wat wordt/is de toepassing?

....weerstand berekening klopt ...
Permanent bovenaan in het Model elektronica subforum deze sticky/FAQ/belangrijk:
LED calculator en veel LED-info

... Ik heb het sterke vermoeden dat dit door mijn baggere soldeerwerk komt. ...
Pictures, or it did not happen :)
Permanent bovenaan in het Helpdesk subforum deze sticky/FAQ/belangrijk:
FAQ - Plaatsen van foto's en filmpjes in berichten

... Het viel mij meteen op dat bij de eerste keer smelten de tin een op water lijkende vloeistof achterlaat die naderhand zwart uitslaat op het hout. ...
Vloeistof is gesmolten hars :) Zwart is verbrande hars.

...Bij de tweede keer smelten was dit niet zo. ...
Want harskern is dan al ge-/ver-bruikt/brand.

... eerst de voorwerpen zelf moet verwarmen alvorens de tin er bij te halen ...
In het algemeen bij solderen, en ook hardsolderen, het grootste stuk metaal verwarmen, of groot en klein tegelijk.Verhit je alleen het kleine deel dan zal het meteen afkoelen bij aanraking met grootste deel. Heet genoeg dan tin tegen metaal houden.

Permanent bovenaan in het Model elektronica subforum deze twee sticky/FAQ/belangrijk draadjes/threads/discussies met veeeel tips:
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!
Solderen (Do's and don'ts)

... had ik de tape doorgebrand ...
Krimpkous of isolatiekous om de draadjes. Tape is rommelig. Kousje om draadje schuiven voor! solderen. (Wie van ons heeft die fout nog nooit gemaakt?)

LED's in serie zetten is niet zo'n goed idee. ...
Vanwege kersboom-effect als 1 LED uitvalt? Elektrisch gezien geen bezwaar, en alle LEDs krijgen evenveel stroom.

... Gister heb ik voor het eerst in mijn leven gesoldeerd ...
Forumtipjes:

  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, natuur- en wiskunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ron, ik zal je tips zometeen verwerken.

Constructie wordt 3 IR LEDs, recht afgevijld om er wide-angle LEDs van te maken (was nog niet het geval toen ik ze testte overigens). Deze worden in een bepaalde opzet gemonteerd op een pet. Webcam wordt de lens van bedekt (demontabel vanwege gewoon gebruik) met visuele lichtfilter in de vorm van een oude diskette of mislukte negatief van een foto. Webcam ziet dan alleen 3 IR lichtpunten. Te samen met het gratis programma FreeTrack of FaceTrack zorgt dit voor 6DOF motie detectie.

Krimpkousen ga ik ook al gebruiken. Tape is maar geklungel op afstanden van 2mm en 3mm.

Als ik soldeerverbindingen van anderen zie op foto's en YT clips, zijn die van mij waardeloos. Ik heb beter begrepen hoe het solderen werkt maar ik weet nog niet zeker of ik 1) de draad om de LEDjes vlecht, verwarm, en dan tin er op, of 2) eerst beide uiteinden apart tin en vervolgens de puntjes tegen mekaar smelt.

2 lijkt erop als of het beter functioneert, 1 heeft wat minder precisie nodig denk ik..

Nee, de LED's niet parallel zetten. Eerst alle LED's voorzien van een eigen weerstand en dan de LED's mét de weerstand parallel aansluiten op 5 volt.
Ja dus 3 maal een combinatie van weerstand+LED parallel.. dus parallel zetten? Of snap ik het nou niet?


--R--LED--
l............. l
--R--LED--
l............. l
--R--LED--
l............. l
---bron---
 
waarschijnlijk bedoeld hij:

--R--LED--R--LED--R--LED--
l......................................l
-------------bron----------
 
Back
Top