60" GeeBee ARF (JR models) incl. video

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door MarcelB, 7 nov 2005.

1. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    Bij deze even een kort impressie van mijn huidig project.
    Ik wil het geen bouwveslag noemen, want het is meer een assemblage verslag.

Het gaat hier om een Schaal 1:5 Gee Bee R2 Super Sportster van JR models (CZ) http://www.jr-models.cz/modely_detail.php?model_id=38&letadla=true&typ=24&kategorie_id=8&lang=en

De GeeBee ga ik in eerste instantie opbouwen met de volgende componenten (mogelijk komt er later nog een sterkere motor voor, let op sterker niet zwaarder... :wink: )
    - OS 91 Surpass (met een 14x7 of 15x6 prop)
    - Graupner 5077 -> richting en 2x rolroer
    - Futaba 3152 -> hoogte roer
    Vliegklaaar hoop ik onder de 3500gram te blijven :|

Intussen heeft de motor gedraait en is afgesteld (met dank aan de clubleden met meer 4takt ervaring dan ik heb :) )
    De motor is er weer af en de tank er weer uit zodat we verder kunnen opbouwen.
    Wat moet er nog uitgevoerd worden voor de 'maiden' ;
    - hoogte roer in de romp
    - servo t.b.v. hoogte roer plaatsen
    - bijde rolroer servo's
    - wheel pants
    - motor kap
    - remote glow
    Dan nog even duimen voor een mooie zondag middag, en vervolgens het lef hebben om gas en een tikkie up te geven 8) :D

2. Muxje

Muxje Guest

Leuk kistje! Hoe veel tijd heeft het je gekost om alles in elkaar te zetten?

3. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    @Muxje,
    Durf het bijna niet te zeggen hier op het schaalmodellen forum, waarbij voor een aantal projecten de uren bijna niet meer te tellen zijn... :roll:
    Maar ok, ik denk +/- 30 uur :)
    Een dergelijke ARF als deze kan je, indien je elke avond ruim in de tijd zit en bijna een volledig weekend er aan kan 'bouwen', in een week klaar hebben. Als je af en toe tussendoor met moeite even een paar uurtjes vrij kan maken is het in een maand prima te doen.

4. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Ziet er wel heel wat echter en mooier uit dan mijn profiel GeeBee.

Graag je ervaringen na je Maiden en foto`s of film zou helemaal mooi zijn.

Hou hem in iedergeval heel.

Succes,
    Berto.

5. Arjan van Werde

Arjan van Werde

Lid geworden:
    2 mei 2003
    Het vliegen wordt geen probleem, een GeeBee vliegt ontzettend strak en snel. Maar landen dat wordt nog een ander verhaal. Hij gaat o zo gemakkelijk over kop omdat het rompje te kort is.
    Succes, Arjan

6. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    @Berto,

Foto's en/of film van de maiden ga ik uiteraard hier wel even plaatsen.
    En hopelijk een landing zonder 'groundaerobatic' :wink:

@Arjan,

Moet eerlijk bekennen dat ik nu al een natuurlijke vorm van spanning heb als ik aan de maiden denk.
    En ben het meest huiverig voor de landing.
    Hopelijk heb ik genoeg ervaring opgedaan met m'n Great Lakes, die je ook tot de laatste centimeter van de landing, tot ie echt stilstaat, moet blijven 'vliegen'.

7. Arjan van Werde

Arjan van Werde

Lid geworden:
    2 mei 2003
    Nou dan heb je een ieder geval een goede basis. :lol:

8. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    We zijn weer een paar uurtjes GeeBee bouwtijd verder :D
    Helaas gaat niet alles probleemloos, maarja je mag natuurlijk ook aan een ARF een uitdaging beleven :wink:

Aileron servo's gaan probleemloos m.b.v. een L-vormig kunststof profieltje op de triplex bevesting in de vleugel.
    Er was al een draadje aangebracht om gemakkelijk de servo kabel door te voeren.
    Zoveel ruimte als dit heb ik nog nooit gehad om m'n servo's in te bouwen :) . Als ik naar deze ruimte kijk ga ik gelijk aan een smoker denken, maar dat is niet 'scale' en laten we het eerst maar eens zonder proberen.
    Mooie oplossing om de roerhevel van het richtingsroer in de roer zelf te monteren.
    Tja, houten stuurstangen... :roll: ik heb dat nog niet eerder toegepast en had ook zo m'n twijfels hierover. Maar er zijn voorbeelden genoeg te bedenken waarbij het prima werkt dus wijk ik niet af van het systeem die de fabrikant bedacht heeft.

'minor problems';
    De hoogteroer 'roerdelen' waren voorzien van versteviging om de roerhevels op de bevestigen, helaas staat het niet in de beschrijving en is het met kunstlicht nauwelijks waar te nemen, en de 50% kans die ik had ging natuurlijk verkeerd om. Dus de 'mylar hinges' maar doorgesneden en besloten om er 'echte' scharnieren in te monteren.
    De stuurstang/stok van het richting roer paste perfect, waarna ik die van het hoogte roer had klaargemaakt, en helaas niet gepast van te voren want die is +/- 10cm te lang...
    Maar ach waar hebben we het over, dit is na mijn bescheiden mening een top kwaliteit ARF! Misschien is de beschrijving niet geweldig, maar dat houd je alert en creatief.

9. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    Vet project! ziet er erg goed uit. heb je eraan gedacht om de houten stuurstangen als volgt te maken: gaatje boren met sleufje uitvrezen (waarschijnlijk al gedaan) gaatje moet zo zitten dat je ongeveer 2 a 3 cm naar binnen zit, draadstang erin, omwikkelen met naaigaren en dan insmeren met secondenlijm. en dan als extra de krimpkous erom? Als je dit niet hebt krijg je namelijk veel te veel speling op dit systeem en krijg je misschien problemen.

Waarschijnlijk heb je hier over na gedacht, maar zou het zonde vinden als er op zo'n punt iets mis ging.

Keep them flying!

10. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    @Peter,

Heb je tijdens het bouwen over m'n schouder meegekeken :wink: .

Ik heb het exact zo gedaan als jij het hebt beschreven, voor het omwikkelen heb ik polyester draad (vliegerwinkel) gebruikt en daarna 'gelakt' met dunne CA. Heb ook nog overwogen om de 6mm stuurstang/stok in een holle 8mm carbon buis (6mm binnen diameter) te lijmen, maar denk dat dat 'overdone' is en tevens mogelijk een storings bron. (Een aantal storing/interferentie berichten gehoord die mogelijk veroorzaakt zijn door koolstof stuurstangen.)

11. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    ;-) ja heb je die cam in de hoek niet gezien? :lol:

12. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
  13. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Wat een melig muziekje :)

De beste man kan er goed mee overweg. Leuk

Mark

14. Simbolo

Simbolo Guest

Supermooi vliegtuig maar ik kreeg wel de neiging om mijn vliegenmepper te pakken. :wink:

15. Arjan van Werde

Arjan van Werde

Lid geworden:
    2 mei 2003
    MOOOOOOOOI!!! :lol:
    Landing was niet slecht

16. Arjan van Werde

Arjan van Werde

Lid geworden:
    2 mei 2003
    Marcel,

Vliegt hij al??
    Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
    Arjan

17. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    (helaas (nog) geen video)

Zaterdag 3 juni was het zo ver, na weken (maanden) van uitstel, zowel goede excuses (slecht weer) als minder goede (er moet nog een schroefje in... jaja..) de maiden van de GeeBee.
    Rond 11:30 met een vlieg maat afgesproken (iemand die kan trimmen en zinnige dingen roept tijdens een maiden is altijd prettig) en ik hoopte verder op zo min mogelijk 'publiek'.
    Zowel de Great Lakes (om even gevoel te krijgen) als de GeeBee opgebouwt en getankt.
    Eerste even een paar rondjes met de Great Lakes gevlogen, de windkracht is +/- 3 met uitschieters naar 4, maar er is prima te vliegen.

De GeeBee gestart (OS FS .91 met 14x7) helaas pakt de motor niet lekker op en vertrouw het niet genoeg om er mee te vliegen.
    Door de stationair stel schroef +/- 60 graden in te draaien, draait de motor als een zonnetje en reageerd nu goed.
    'Ground handeling' is waardeloos... mischien dat het op een biljart laken wel lukt maar op een gemiddeld grasveld is taxien bijna onmogelijk.

De GeeBee dus maar op een start plek gezet, tja en dan is het zover... gas geven en sturen (niets moeilijks aan... ;-) ).
    Binnen een paar meter is de GeeBee 'los' (volgens mij met iets meer dan halfgas...) gelukkig staat m'n vliegmaat in de buurt om te trimmen want als ik hoogte even loslaat gaat de kist wel erg snel weer richting de aarde.
    Alle functie's (hoogte en rol) reageren erg goed, ik ben erg blij dat ik alles op veilig had afgesteld (80% van de opgegeven minimale uitslag en 30% expo).
    Nadat alles getrimd was (3 tikjes up & 2 tikjes rol links) even op adem komen en een paar rondjes gevlogen.
    Volgens mijn vliegmaat is de gas stick niet boven de 50% gekomen, en de snelheid zat er al lekker in, dus deze motor prop combi kan er prima voor blijven.

Voordat ik ben gaan landen nog even een paar lage en langzame circuitjes gevlogen, wat eigenlijk redelijk probleemloos verliep.
    De eerste landingspoging een doorstart gemaakt voor m'n gevoel de snelheid nog net iets te hoog.
    De tweede poging zag er super uit (dacht ik) maar zodra de wielen de grond raakten was het net of ik er een anker werd uitgegooit.
    De Geebee stond gelijk stil en lag ook gelijk op de kop met een best harde klap... oeps...

Vanaf het punt waar we stonden zagen we wel wat 'brokstukken' maar konden nog niet goed zien wat.
    Gelukkig viel het allemaal redelij mee, de 'wheelpants' waren los gesrongen in 2 delen en de motorkapbevestigging is op meerder plaatsen gescheurd.

Al met al vonden we het toch wel een geslaagde maiden, en ook wel een beetje zoals verwacht, een tricky start vervolgens na het trimmen prima te vliegen en dan afsluiten met een slechte landing...
    Nu z.s.m. de schade reparenen en dan de tweede vlucht.

18. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Gefeliciteerd met je maiden en hou hem heel.

Lijkt mij een rottige kist om te vliegen maar zo te lezen valt dat nog wel mee maar de landingen zijn dus iets om rekening mee te houden.

Veel plezier met de volgende vluchten.

19. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    THNX,

Tja, die landing wordt nog flink oefenen.
    Ter voorbereiding ook veel met de GeeBee op AFPD simulator gevlogen, en daarmee had ik de ervaring dat een goede landing alleen maar lekker lukt als je onder een hoek land i.p.v. strak op +/- 1 meter hoogte binnen komt zeilen...
    Maarja daar sta je dan bij de eerste vlucht tijdens de landing met een kist waarvan iedereen beweerd dat ie moelijk land. Hartslag op dubbele snelheid en erg goed waarneembaar in de hals, op zo'n moment vergeet je weer even al je goede voorbereiding, en wil je zo netjes mogelijk alles weer heel aan de grond hebben 8)

20. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Top :thumbsup:
    Waar werd de maiden gevlogen? In Smilde?

Deel Deze Pagina