600mw immersion rc stuk?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door wdvanoyen, 8 jun 2014.

1. wdvanoyen

wdvanoyen

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Hee allemaal,

Gister ben ik begonnen met het in elkaar klussen van m'n tweede FPV toestel. Echter heb ik denk ik bij het testen van de nieuwe 600mw 5.8ghz zender van immersion rc een grote fout gemaakt.

Nadat ik hem werkend had gekregen en goed helder beeld kreeg op m'n monitor, viel het beeld ineens weg. Na een half uur zoeken naar het probleem kwam ik er achter dat de antenne die aangesloten zat op de zender, een SMA female connector was, en niet een male (dus met pinnetje in het midden). Er zat dus wel een antenne op aangesloten, alleen beide female, dus geen pinnetje in het midden die aangesloten zat.

Zou dit de oorzaak zijn voor het niet meer werken van de zender? is hij denk je overhit geraakt? hij werd wel redelijk warm. En is er nog een optie om hem te repareren?

Alvast bedankt!

2. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Ja dat is de oorzaak. Volgens mij is het niet zozeer de warmte waaraan hij overlijdt,, maar eerder de hoge gereflecteerde spanning omdat er geen antenne is aangesloten. Los daarvan vind ik het onbegrijpelijk dat er 2 (qua elektrische eigenschappen identieke) standaarden bestaan en SMA en RP-SMA vrouwtjes op elkaar passen zodat je deze fout kunt maken.

Uithuilen en opnieuw beginnen. Misschien kun je overwegen om alleen nog maar SMA of RP-SMA te gebruiken zodat je deze fout niet nog eens kunt maken. Op 5.8GHz moet je sowieso niet beginnen aan SMA/RP-SMA adapters. Beter kun je b.v. RP-SMA helemaal mijden en als het moet de connectors van vrx/vtx direct vervangen door SMA. Of andersom.

Martin

3. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Heb opzich ook wel eens de antennes vergeten op een 600mW IRC.
    Leeft nog steeds. Maar 30 min is misschien iets te lang.

Hoe dan ook is binnenhuis zo lang aan laten staan geen goed idee. Dan zal oververhitting een groter probleem zijn. Dan wordt hij ook nog eens heter omdat de antenne niet goed is.

Wordt hij nog warm als je hem een tijdje aan hebt?
    Bij de meeste brand de eindtrap er dan uit maar dichtbij zou het nog gewoon moeten werken.

4. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Volgens mij zegt Wessel alleen dat hij een half uur naar het probleem heeft gezocht, niet dat de zender zo lang heeft aangestaan ;)

Antennes moet je altijd aansluiten, maar ik was even vergeten dat IRC in principe ertegen kan als je dat niet doet. Hij zal dan idd eerder aan warmteontwikkeling stuk gaan.

Martin

5. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Ik heb idd begrepen dat die IMRC zenders er tegen zouden kunnen, maar inderdaad sowieso geen goed idee. Het probleem is dat de power amplifier een te hoog voltage krijgt en dus geroosterd wordt omdat er teveel stroom doorheen gaat. Hij zou aan warmteontwikkeling stuk kunnen gaan, maar dan moet ie lang aan blijven staan, en dat lijkt mij hier niet het geval. Ik heb ook wel eens een zender gesloopt op die manier, maar hij doet het dichtbij nog steeds. Pas na 50 meter is het beeld weg (ideaal als relay zender op grondstation ;)).

Als het beeld ineens verdween dan kan het best zijn dat de zender kapot is gegaan, maar niet aan warmteontwikkeling lijkt mij. Dan zou ik de oorzaak ergens anders zoeken :l

Deel Deze Pagina