Hallo, ik heb een vraag over een zender en ontvanger, het is vast eerder gevraagd, maar ik kan het niet vinden. Kan ik bij een 6-kanaals FM zender een ontvanger met 2,3 of 4 kanalen gebruiken, en werkt dat dan ook goed? Ik heb een Graupner X412 40MHz FM zender. Is deze te combineren met bijvoorbeeld een 'Modelcraft 3CH 40 MHz FM-ontvanger' van Conrad (Bestnr.: 234058 - 89) ? Age Jan.
Het gebruiken van ontvangers met minder kanalen als de zender werk in verreweg de meeste gevallen probleemloos. Incidenteel hoor je wel eens problemen bij het gebruik van "merkvreemde" ontvangers, maar zelf heb ik het nog nooit meegemaakt. Let er in ieder geval op dat de ontvanger op dezelfde modulatie werk, in jouw geval FM. De ontvanger moet natuurlijk werken in dezelfde frequentieband, 35 of 40 Mhz. Zelf gebruik ik altijd het merk ontvangerkristal dat bij de ontvanger wordt aanbevolen. Met vriendelijke groet, N.P.S.
Ik ben het met N.P.S. eens dat het in veruit de meeste gevallen goed zal gaan. Helaas zijn er wel enkele ontvanger types waarbij het niet zal lukken. Welke types dat zijn kan ik niet precies zeggen maar volgens mij zijn het allemaal oudere types. Ik heb zelf ergens nog zo'n ontvanger liggen maar welke het nu precies is weet ik niet meer. Ik heb nog een stel van die oude (kapotte) dingen liggen. Die doe ik niet weg want er kunnen nog onderdelen voor de reparatie van andere ontvangers bruikbaar zijn. Als het niet goed werkt zal je het probleem vrijwel direct merken want de servo op kanaal één zal vreemd staan te trillen en lijkt op twee kanalen te reageren, echt goed werken doet hij totaal niet! In sommige gevallen kan ook kanaal twee en zelfs kanaal drie het zelfde probleem vertonen. Werkt alles goed dan zal het goed blijven gaan en hoef je niet bang te zijn dat het een keer fout zal gaan.
Ok, dankjulliewel, dan kan ik het inderdaad proberen, ook fijn dat je er bij vermeld dat je het direct verneemt als het niet wil, dan blijf ik ook niet continu wantrouwend als het blijkt te werken. Age Jan.