In het kader van een ontwerp dat ik aan het maken ben voor een kleine 250-class quadcopter, zit ik met een vraagje in verband met de armen. Op dit moment is het frame ontworpen rond 10mm vierkante carbon buisjes (verkrijgbaar bij HK). Ik heb die buisjes in die maat ook gebruikt bij mijn vorige Rcexplorer tricopter. Daar was ik zéér tevreden van. Dus was nu het idee die armen ook te gebruiken op mijn 250 quad omwille van makkelijke montage, verkrijgbaarheid, prijs en duurzaamheid. Nu kwam ik echter uit op 8mm carbon buizen die ik voor weinig geld zou kunnen kopen. De buitendiameter is in dat geval 8mm, de binnendiameter 6mm. Het gaat overigens ook om écht gewoven carbon, terwijl die 10mm armen enkel vezels in de lengterichting hebben lopen. Nu vraag ik mij af: zou het verstandig zijn die 8mm buizen als arm te gebruiken voor mijn quadcopter? Qua stevigheid op zich maak ik mij niet ZO veel zorgen, aangezien ik ergens las dat louter de buisconstructie op zich al X aantal keer sterk is dan vierkante buis, waar ik voordien heel tevreden van was (zij het dat die 10mm waren). Ik vraag me vooral af of 8mm buis (met wanddikte 1mm dus) voldoende stijf gaat zijn. De armen steken pakweg 100mm uit de quadcopter. Iemand daar ervaring mee? Of ervaring met buisjes in vergelijkbare maten of materialen? Of kan ik toch beter voor bijvoorbeeld 10mm buisjes gaan? Alvast bedankt!
Ik gok dat de armen van de hammerhead nano de zelfde diameter zijn en ongeveer 7cm lang voor 6inch propellers. Ze zijn niet flexibel, maar wel sterk; ik denk dat buigen barsten is. foto van een ander http://i.vimeocdn.com/video/466336863_1280x720.jpg