95 ,98 ongelood of gelood

• Topicstarter Topicstarter stormracer
  • Startdatum Startdatum
S

stormracer

Guest
hey ik heb hier 95 ongelode benzine staan maakt het wat uit of het euro 95 of 98 ongelood of gelood is of maakt dit nietst uit anders moet ik extra 98 halen of kan ik gewoon de 95 ongelood gebruiken ?

over olie is zat genoemd ja maar over brandstof alleen maar discussie over shell v power?

en ook over 95 of 98 brandstof, niet zoveel maar is wel duidelijke welke benzine je kan gebruiken.

95, 98 of v-power kan je gebruiken en dat is dus de ongelood. Gelood wordt tegenwoordig ook haast niet meer gebruikt.

Er is geen benzine meer die lood bevat, wel een lood vervanger... Het "lood" deed dienst als smeermiddel voor de motor...

95/98 slaat op het octaan gehalte... wil je meer hierover weten moet je Googe maar ff gebruiken...

Voor de duidelijkheid... Het is octaanGETAL.

En zoals ik al eerder deze week getypt heb (op dit, of het marderforum), 95 en 98 vormen beiden geen probleem. Dit, omdat het octaangetal de mate van klopvastheid aangeeft, en laat dit nu net niet (of nauwelijks) op onze motortjes voorkomen.

en dat ligt dus maar net aan de compressie......

maar testen is de enige oplossing :)

Er zijn bij ons dus wel gevallen dat er verschil is tussen 95 en 98.
Op 95 liep een motor verschrikkelijk vet dus sloeg als hij even stationair liep gewoon af.
Toen dezelfde olie gebruikt in dezelfde mengverhouding alleen met 98, en er was geen enkel probleem, dus er kan wel verschil zijn in 95 en 98

De praktijk wijst uit dat het in een normale motor nauwelijks uitmaakt....

Ga je werken met een hogere verdichting, spelen met de ontsteking en dergelijke, dan vraag je om problemen.

Lijkt me vrij duidelijk..... Ik..?
Ik heb overigens nergens gesugereerd dat dat bij jullie aan de orde was.

Waar het mij om gaat is dat RON95 gewoon geen probleem is voor een motortje als de onze.... Zelfs RON91 is geen probleem, klopvstheid is meer als genoeg voor onze motoren.

En het verschil in lopen kan ook door andere factoren te verklaren zijn. Let wel, KAN...

Verschil tussen benzine met een octaangetal van 95 of 98 is puur en alleen de klopvastheid. Dit heeft te maken met de zelfontbrandingsgraad.
Bij echte motoren of auto's is RON95 toereikend. Heb je een snelle wagen, met bijvoorbeeld geforceerde luchttoevoer of gewoon een getunede motor (met meestal een verhoogde compressieverhouding) dan is het noodzakelijk op RON98 over te stappen. Dit omdat er kans bestaat op kloppen/pingelen/detoneren. Wat dit is zal wel bekend zijn neem ik aan.

Het verschilt dus niet in hoeverre een brandstof schoon, vettig of zwavelvrij is.

Ik rij gewoon met 98 , voorheen met 95 maar van de overstap kon ik geen drol merken.

Ik gebruik v power daar word ten eerste de moter rustiger van als ie stationair loopt en is beter dan euro ongelood.
Maar dat is mijn mening en ervaring met v power.

:lol:

dan geloof je het niet.
Ik hep er ervaring mee dus.
Als je me niet gelooft dan niet.
powerpete vaart op v power.

V power is ontwikkeld om de motor rustiger te laten draaien ja, dus het zou wel kloppen... :yes:

Back