Ik heb afgelopen dagen een indoormodel gebouwd van een bouwdoos die ik ooit van Onrej Mitas had gekregen. Hij is zelf de ontwerper en het ontwerp is als bouwdoos geleverd door de beroemde Jiri Kalina. De A-6 klasse is een beginners klasse, en in tegenstelling tot veel andere beginnersklassen blijft het redelijk basic. De meeste beginnersklassen hebben de nijging om gevorederden aan te trekken die de zaak binnen de kortst mogelijke tijd om zeep weten te helpen door moeilijke materialen en constructies te gebruiken. Maar genoeg gepraat, eerst de plaatjes: Het voltooide model, 1,23 gram zonder rubber motor De onbeklede onderdelen op de weegschaal. De bekleding is condensatorpapier wat bij de bouwdoos wordt meegeleverd. De bekleding en lijm is dus 1/3 van het totale gewicht. Ik ga het model zaterdag gebruiken op de techniekdag aan de Radboud Universiteit. Het zal vast wel wat bekijks opleveren! In mijn huiskamer vliegt het model mooi statige rondjes. Er zijn overigens 4 rubbermotoren bijgeleverd van wedstrijdkwaliteit rubber. Die bouwdoos is dus zeer compleet, het enige wat ontbreekt is de lijm en smeermiddel voor het rubber. Zelfs een scheermesje voor het snijden van het balsa is bijgeleverd. En superlicht hout voor de romp en liggers. De propellor wordt gemonteerd geleverd, met zorgvuldig gebogen haakje eraan, en het lagertje zit al aan de romp bevestigd.
Ziet er leuk en eenvoudig uit. Dat lijkt me wel iets voor een regenachtige weekend of zo...... Wat is de span eigenlijk?