Aanhangwagen tips!?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door henky, 3 feb 2015.

  1. henky

    henky

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Hallo rij al een tijdje rond met een zelf gemaakte aanhanger compleet van hout gemaakt. Ik heb daar een aparte bak op gemaakt zodat ik de aanhanger eventueel ook nog als normale aanhanger zou kunnen gebruiken. Hier onder een foto de betonplex bak kan eraf gehaald worden.
    [​IMG]

    Nou rijdt deze aanhanger niet zo fijn over de snelweg en is ie naar mijn idee veelste zwaar. Daarom wil ik de hele aanhanger strippen en er een nieuwe bak opbouwen. Ik wil een stalen frame lassen en deze dan betimmeren met betonplex van 9 of 12mm van wegen het gewicht.

    Hier heb ik drie tekeningen gemaakt hoe hij er ongeveer uit zou moeten zien. Hier het boven aanzicht:
    [​IMG]

    Zijaanzicht:
    [​IMG]
    Het voorste stuk (links dus) komen aan beide kanten deuren van 60cm breed.

    achteraanzicht:
    [​IMG]

    en hier een fototje met de vliegtuigen die erin moeten komen:
    [​IMG]

    Heeft iemand ervaring met het bouwen van een gesloten aanhanger en eventueel tips waar ik rekening mee moet houden? Of dingen die handig zijn om in of op de aanhanger te bouwen?

    Groeten Leon
     
    Dickie vindt dit leuk.
  2. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    is t niet handiger een gesloten aanhanger aan te schaffen
    of opbouw maken van polyester plaat is lichter dan betonplex
    of zoek bovenkant van oude paardetrailer en maak die pas op je aanhanger die u nu heeft
     
  3. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411
    Let op je gewicht, door het gebruik van betonplex maak je hem topzwaar.
    ( zo te zien is je lading niet zo zwaar )

    En waardeloos weggedrag als resultaat.

    Is het niet verstandiger om te kijken naar een losse huif opbouw ? ( zeil )

    Gesloten kom je al snel richting de dure materialen om het in elkaar te zetten
    zonder het zwaar te maken.
     
  4. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Je zou ook nog eens kunnen experimenteren met een laag stoeptegels er in. De aanhanger wordt weliswaar zwaarder, het zwaartepunt komt wel lager te liggen.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.746
    Locatie:
    Sassenheim
    En monteer een stabilisator op de aansluitimg met de trekhaak.
     
  6. henky

    henky

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    @Markioo,
    Ik heb al een aantal keer gekeken naar een gesloten aanhanger maar als je ziet wat voor een geld ze voor zo'n aanhanger vragen.. Dan ga ik liever zelf aan de haal met een las-apparaat en wat betonplex platen.

    @Stefan666,
    Dat klopt dat hij op het moment topzwaar is. Hij is op het moment ook veelste hoog en begint op de snelweg afentoe ook behoorlijk te slingeren. Ik denk dat hij op het moment wel tegen de 2.5 meter hoog is. Daarom wil hem ook helemaal aanpassen en een stuk verlagen.

    @Roelof,
    Wat bedoel je met een stabilisator? Dat heb ik nog nooit gezien bij een aanhanger. Is dat een soort demper die het slingeren tegen gaat ofzo?

    Groet Leon
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.434
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik denk dat je jezelf niet zo druk moet maken over het slingeren.
    Als ik het goed begrijp maak je hem een meter lager.
    Als je een houten frame maak met 12 betonplex er op zal hij niet meer slingeren.
     
  8. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    En denk aan je kogeldruk. Hou die zo rond 40-50 kilo. De juiste banden eronder en het slingeren is grotendeels opgelost.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.746
    Locatie:
    Sassenheim
  10. henky

    henky

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    @Bertus,
    Hij blijft de zelfde lengte hij word ongeveer een meter lager ongeveer. Ik vervoer op het moment de zelfde vliegtuigen in de aanhanger als op de laatste foto van mijn eerste post.

    @Schilper,
    Dat kan ik wel is doen, de kogeldruk meten en kijken of ik in de buurt kom van de 40 kg.

    Bedankt voor de link Roelof kzal dit is bekijken morgen :).
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Ff een vraagje Leon.

    Hoe vaak heb jij nou de bak los gebruikt?
    Denk dat kje dat op 1hand kan tellen, zo ja. Gewoon definitief ombouwen.

    Een kar met huif is niks, veelste diefstal en schade gevoelig en we staan nogal eensop meetings.


    Nou je kent mijn kar, 120km/uur zonder maar 1 slinger, ligt als een blok op de weg.
    Maar ook wil ik mijne tzt gaan aanpassen (10 jaren project ofzo :lol: ).

    Voornamelijk uit 18mm betonplex, alleen neusje uit 12 en 9.
    2 beton tegels achterin om kogeldruk beter te krijgen was ook goed merkbaar in rijgedrag.

    Echter in het kader van bezuinigingen wil ik tzt ook lichter.

    Zit zelf te denken aan een frame uit staal (of misschien zelfs alu hoekprofielen), en dan platen 4mm betonplex rondom van 153x305 om net wat breder en hoger te gaan.

    En dan achterdeurtjes en een zijklep erin :cool:

    Ideëen zat hier :D


    Ahja, een goed beladen (gebouwde) aanhanger heeft geen stabilisator nodig.

    Ik denk eerder dat je een aerodynamisch probleem heb, de voorzijde is te platmet daaronder een grote opening waar turbulentie optreed wat mogelijk de stabilisatie niet ten goede komt.

    En dan ook die hoogte, da`s sowieso al minder.

    En de rest kan je ook afkijken bij Ray straks ;-)


    Wel klaar voor ProWing hé! T-33vliegen daar :cool:
     
  12. henky

    henky

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Hey Berto!

    Daarom wil ik hem ook gaan ombouwen naar een vaste kar.. de tekening die boven ziet is een frame van metalen hoek profielen van 40x40x3. En die wil ik dan weer dicht maken met betonplex 9 of 12mm.
     
  13. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411
    Iets lager zal je leven een stuk aangenamer maken.
    ( en, minder topzwaar ) :)

    Ow, haal bij de action zo'n koffer-weegschaal ( 5 euro )
    Kan je heel makkelijk je kogeldruk afstellen met behulp.. ( byv ) van stoeptegels
    - wel vastleggen hé -

    Je kan ook de voorkant iets schuin laten lopen ( stroomlijn )
    Beetje het knollenkar idee.
    Laag beginnen en omhoog laten komen, op die manier.
    ( rij nooit met dié karren maar het zal vast een goeie reden hebben dat ze het vaak hebben )
     
  14. henky

    henky

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Enter
    Dat zijn idd goede ideeën Merci!
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik zou zeker net als mijn kar er wel iets van en schuin stuk zowel aan de zijkanten als de bovenzijde maken, rijdt lekkerder en scheelt peut (zeggen wij die met turbines brullen :roll: ).
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2015
  16. stefan666

    stefan666

    Lid geworden:
    10 nov 2014
    Berichten:
    411
    Kar trekken kost altijd geld, die moet je niet meenemen voor de show
    Beetje beheersbaar houden is prettig meegenomen.

    Zelf in het verleden... nee, sterker nog.. heb hem nog :) Een bagage aanhanger gebruikt voor naar meetings te rijden.
    Klein genoeg om te man-handelen dus op een meeting rol je hem zo naar binnen.

    Weegt niks, goedkoop , droog en je auto merkt er niet veel van ( brandstof )
    Alleen zullen die voor Jets / vliegend materiaal gewoon te klein zijn.

    Het voordeel is, die dingen zijn niet bedoeld om zwaar te laden, dus de vering is er op aangepast.
    ( heb je niet zo'n stuiterbak achter je haak hangen die alles molt wat d'r in zit )

    In jou geval zal de betonplex zwaar zat zijn, ander kan je ook kijken ( afhankelijk van je achteras natuurlijk )
    Om er schokbrekers bij te steken of autobanden ( Geen aanhanger banden!! ) te gebruiken.


    persoonlijk ( sue me ! ) vind ik het plaatsen van een stabilisator het verstoppen van een probleem / symptoom bestrijden.
    Zonder hoort een kar er strak achter te hangen.


    Maar , je zal (denk ik) de winst al uit de nieuwe lage opbouw kunnen halen
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.746
    Locatie:
    Sassenheim
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.434
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Koop een oude Alphen kreuzer.
    Die zijn perfect geveerd en hebben schokdempers.
    Ook zijn ze voorzien van een oplooprem.
    Je kan hem dus makkelijk loskoppelen van de auto zonder angst dat hij weg rijd.
    Je kan ze vaak voor heel weinig kopen.
    Je kan dan de opbouw maken hoe je zelf wil.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Ligt ernet aan welke je hebt Bertus.

    Vind van de meeste Alphen kreuzers het frame van mindere kwaliteit (maw lastig een goed stevig frame op te bouwen.
    Er zijn er met en zonder schokdempers, met hebben dan de voorkeur, diegene zonder gaan vaak stuiteren als ze te licht zijn.
    Wielen staan vaak wat te ver naar binnen om een mooie bak tussen te bouwen.
    Oplooprem is soms handing.

    Maar zoals ik al begon, ligt er helemaal aan welkeje hebt.


    Maar Leon heeft een mooi onderstel, nu de opbouw nog ;-)
     
  20. justme

    justme

    Lid geworden:
    30 okt 2013
    Berichten:
    121
    Ik kan me goed voorstellen dat dat rijd als een baksteen achter de auto. Helemaal met een lage auto ervoor komt de wind onder de oversteek en daar word je niet vrolijk van.

    De tip van roelof over de gedempte koppeling is helemaal niet verkeerd, (het kost idd wel aanzienlijk meer maar als geld geen rol zou spelen) hij vangt wel klapjes op die jij in de auto niet voelt maar je (kwetsbare) lading wel. Daarnaast zit hij een stuk beter gezekerd achter de auto dan bij de normale koppelingen. Tuurlijk moet hij wel stabiel achter de auto aangaan maar zn koppeling helpt zeker daarbij. Maar elke kar gaat op een gegeven moment (bij een te hoge snelheid slingeren).

    Wat je getekend hebt is niks op aan te merken. Ik zou het gewoon zo uitvoeren. Scheve voorkant kan, in theorie is hij dan erodinamisher maar heb zat karren gehad met een platte voorkant waar niks op aan te merken was. En een scheve voorkant scheelt toch laad ruimte.

    Als ik het goed zie gebruik je best dik mdf. Een goed frame en (wat is het ook alweer) 8 9 mm dikke platen is meer dan genoeg. Scheelt je een hoop gewicht, en met de opbouw die je nu hebt zul je al aardig zijn aan het maximaal beladen gewicht en ook dat zal de rijeigenschappen niet ten goede komen.

    Als ik het karretje zo zie zal de maximale belading tussen de 400 en 600 kg liggen. Dat lijkt veel maar valt in de praktijk tegen. Platen hier tegels daar enz enz en je zit er zo overheen.

    Zorg er ook voor dat de as op de juiste plaats zit, Die zit maar met 4 bouten vast en je kunt beter de as verplaatsen dan met tegels gaan werken.

    Maar boven alles kijk wat de regels zijn in nl, niet alles mag zomaar en het zou zonde zijn dat jeje best doet geld erin steekt en oom agent je vervolgens keer op keer van de weg haalt en je bankrekening helpt te legen.


    Als ik het goed heb mag een ongeremde kar (gewicht kar plus laadvermogen) max 750kg zijn. (klinkt veel is het niet) En zo ben je met oversteek ed ook aan regels gebonden.
     

Deel Deze Pagina