Aanloopgedrag EZRun 100

Discussie in 'Model elektronica' gestart door pompebled, 16 okt 2024 om 15:44.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.855
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb een (hele) poos geleden een topic gezien, waar kleine buitenlopertjes in een sleper werden aangestuurd met Hobbyking EZRun regelaars.
    Je kon de sticker op de motor bijna lezen, zo langzaam konden ze draaien.

    Ik zit met een soortgelijk iets met een 2836 buitenloper met een negenpolige stator.
    Laat mijn EZRun 100 zich ook dusdanig instellen, dat het aanloopgedrag acceptabel is in een boot?
    Standaard ingesteld schiet de boot gelijk weg, weinig subtiel...

    Groeten, Jan.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.192
    Locatie:
    Rotterdam
    vaak (!) heb je dan met timing te maken.
    Een normale brushless motor, zonder sensor, moet de regelaar stomweg door te proberen erachter komen hoe de stator staat.
    en zodoende wanneer welk veld aan/uit moet om de motor op gang te krijgen.
    Dat is zo'n beetje het grootste deel van de programmering, die motor aan het draaien krijgen...

    dan kan het inderdaad gebeuren dat als hij eenmaal gaat draaien, hij ook meteen een aardig toerental heeft.

    in veel regelaars heb je instellingen die je kunt maken, 1 daarvan is normaal timing.
    Meestal is automatisch goed, soms moet je dat echt goed instellen.
    kwestie testen en proberen.

    Normaal gesproken, eenmaal draaiend, kun je de motor een stuk langzamer laten lopen dan de eerste aanloopsnelheid

    Houdt wel ff in de peiling, als de motor niet gaat draaien als je gas geeft, houdt dan niet zomaar het gas erop.
    geef hem 1 of 2 tellen, daarna gas op 0.
    Anders kan het wel eens zijn dat de regelaar af fakkelt
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.855
    Locatie:
    Sneek
    Ik zal eens met de timing aan de slag, helaas moet ik met de schakelaar op de regelaar werken, want geen van de zak vol programmeerkaarten werkt met deze regelaar.

    Dat terug regelen naar 'stapvoets' varen heb ik wel bij mijn M.A.S. waar een 4250 800Kv in ligt, maar deze 1400Kv motor is al op leeftijd en zal waarschijnlijk te weinig magneten in de rotor hebben, want écht langzamer wil 'ie niet draaien.

    Groeten, Jan.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.855
    Locatie:
    Sneek
    Update: standaard staat de regelaar in standje middle, ik heb 'm in stand low gezet (de laagste) en de motor laat zich een fractie verder terug regelen dan in de default stand.

    Ik zal nog eens andere buitenlopers proberen m.b.t. het langzaam willen lopen.

    'Probleem' is, dat het eentje met een Ø4 mm as moet zijn, want ik wil de rotor rechtstreeks op de schroefas zetten; geen koppeling en dus minder uitlijnings lawaai.

    Groeten, Jan.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.855
    Locatie:
    Sneek
    Tja, een N4045-B 800KV 12 pool stator en de bell stampvol magneten doet het dan een stuk beter, maar dat ligt hoofdzakelijk aan het lagere KV...
    Ik een dikke sleper zou deze motor niet misstaan, maar in een 70 cm halfglijder is 'ie te zwaar en krijg ik het zwaartepunt van z'n levensdagen niet goed.

    Groeten, Jan.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Heb mijn bevindingen geplaatst bij je vraag bij werkschepen. Gr. Klaas.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.550
    Locatie:
    Woerden
    Het "grootste" probleem met sensor loze borstel loze motoren is dat er een minimaal toerental nodig is om de regelaar te kunnen laten werken. Het is niet alleen dat de regelaar door proberen moet uitvogelen hoe rotor staat en welke kant hij op gaat draaien. Om dat te kunnen "meten" wordt gebruikt gemaakt van de wikkeling in de motor die op dat moment niet wordt gebruikt. Om een voldoende hoog signaal op te wekken in die wikkeling is een minimaal toerental nodig. Draait de motor langzamer dan is het signaal niet groot genoeg om te kunnen meten en kan de regelaar niet werken.
    Hoe snel de motor minimaal moet draaien is helemaal afhankelijk van de regelaar en de motor. Over het algemeen zullen motoren met een lage kv langzamer kunnen draaien dan die met een hoge kv.
    Als je een borstel loze motor en regelaar gebruikt die sensors heeft dan is dat allemaal niet nodig. Die motoren kunnen met een veel lager toerental draaien. Die sensors leveren bij elk toerental een goed signaal zodat de regelaar op het juiste moment van het ene naar het volgende wikkelingen paar kan overschakelen.
    Als je dus een borstel loze motor heel erg langzaam ziet draaien is het bijna zeker een motor met sensors.
     

Deel Deze Pagina