Aanschaf 6s lipo met traxxas lader

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jordievb, 12 feb 2025.

1. Jordievb

Jordievb

Lid geworden:
    15 nov 2023
    Hallo,

ik ben in het bezit van een traxxas udr, en zoals vele weten is hier wat lastig om lipo’s bij te vinden. Dat is de reden dat ik nu nog op traxxas lipo’s rijd. Een laad deze met een traxxas dual lader.

nu heb ik ovonic 6s lipo gevonden die in het batterijcompartiment passen en had ik er een paar vraagjes over.

heeft er iemand van jullie ervaringen met dit merk lipo? Prijs/kwaliteit?

is het mogelijk deze 6s lipo met een traxxas lader op te laden door evenveel 2 balanceerpoorten te gebruiken?

zit er nog verschil in lipo’s voor auto of vliegtuigen etc etc?

mvg jordie

2. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    1) de enige ervaring dat ik heb met dat merk is dat ze graag spammen. Gezien je een 6S monster hebt is het van belang dat ze een hoge C-waarde hebben.

2) nee, het combineren van poorten op een dual lader is niet aan te bevelen tenzij de lader die optie biedt en dat doet een Traxxas lader niet. Je zit dus vast aan een nieuwe lader, zeker als je 6S fatsoenlijk snel wilt laden zal je toch iets van een 200 watt poort moeten hebben (goed voor een 7A bij 6S) En dan moet je opletten dat dit soort laders met een 220v aansluiting vaak dit niet kunnen dan alleen met een externe 12v of 24v voeding.

3) in theorie niet alleen een auto trekt veel meer stroom dan een vliegtuig.

Zijn die Traxxas accu's echt moeilijk te vinden of wil je goedkoop klaar zijn? In ieder geval als je dan een andere lader nodig heb ben je niet goedkoper uit....

3. Jordievb

Jordievb

Lid geworden:
    15 nov 2023
    Hallo roelof, bedankt voor je snelle reactie.

om even op het eerste terug te komen, wat bedoel je met spammen? Per mail, of dat ze meer beloven dan dat ze echt bieden?

Over het 2de, heeft een 12v oplader een nadeel ten opzichte van een 230v lader? Minder laadcapaciteit? het 12 volt klinkt niet heel raar om mee te nemen voor laden in de auto.

De traxxas accu is niet moeilijk te vinden, maar 2x een 3s lipo van traxxas is al snel samen 150/160 euro. Waar ik bij ovonic voor een kleine 40 euro minder 2x een 6s lipo van 5000mah

Ik zat dus snel te rekenen dat bij 2 setjes van beide ik inclusief oplader hetzelfde geld kwijt ben. Alleen dan een keer zolang kan rijden

4. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Met spammen bedoel ik dat ik wel eens ongevraagde mail en ook spam posts op forums heb gezien, het zegt niets over hun accu's maar wel iets over hun bedrijfsvoering waar ik persoonlijk geen fan van ben.

Veel hoogvermogen laders kennen niet eens een eigen voeding en dienen dan ook via een externe 12v (of hoger) gevoed te worden. Veel laders met een eigen voeding voor op 220v kunnen ook op 12v maar het is wel goed opletten wat het laadvermogen op 220v is want vaak is dat maar de helft van wat op 12v mogelijk is. De simpele reden is dat een vol vermogen voeding in de lader de lader duur maakt en groot. Wil je thuis of op locatie via een netspanning laden kan het zijn moet je rekening houden dat het wat langer duurt. Uiteraard vanaf een 12v accu heb je vol vermogen. Wat de beperkingen kunnen zijn voor een lader kan je vooraf wel bekijken door het opzoeken van de manual die veelal wel ergens online in PDF vorm te vinden is.

Op de RCTECH forums lees ik veel goede dingen over Zeee accu's, die zitten in een dezelfde klasse.

Maar ga je voor de nieuwe lader, zorg dan ook voor de juiste laadkabels. Ook voor je Traxxas accu's kan je laadkabels vinden om op andere laders aan e sluiten.

5. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    Waarom niet gewoon gens ace accus? Zijn goed verkrijgbaar en hebben ook gewoon accus die dezelfde configuratie hebben als traxxas accus.

2x 3s 5000mah met een trx stekker. En werken op je huidige lader.

6. Jordievb

Jordievb

Lid geworden:
    15 nov 2023
    Oke, ik wist niet dat deze optie er ook nog was bedankt allebei voor de info

Deel Deze Pagina