Goedemiddag. ik heb een vraag kan iemand me helpen aan een aansluitschema voor een Graupner speed . ik heb van de week een billing boats zwarte zee gekocht (afgebouwd) maar nu zit er geen aansluitschema bij. weet nu niet welke aansluiting op de elektromotor + en - is. Er zit ook nog een aansluiting blok bij van Ansmann Racing type Elite 12 volt . Ben er uit wat en waar de gele en de blauwe draden zijn maar welke moet nu op de juiste aansluit punten komen op de elektro motor zonder deze te laten door te branden door verkeerde aansluiting. Helaas heeft de vorige eigenaar deze weggegooid dus hoop dat iemand mij kan helpen hier mee. Op internet niks kunnen vinden hier over. wacht op een antwoord.Piet
Elektromotoren kunnen niet kapot gaan door aansluitingen te verwisselen. Dit geldt voor zowel borstel- als borstelloze motoren. Alleen hun draairichting keert dan om. De commutator (achterschild) van een borstel-motor kan een paar graden verdraaid worden/zijn ('timing') zodat hij in één richting wat sneller of sterker loopt. Elektronica zoals de regelaar, is niet goed bestand tegen verkeerd om aansluiten van voedingsspanning. Krijgt in het gunstigste geval flink op z'n lazer, en zal waarschijnlijk op een beroerd moment definitief de geest geven. En anders gaat de regelaar meteen in rook op. Een borstel-motor moet voorzien zijn/worden van ontstoringscondensatoren. Ompolen van deze (3 stuks) componenten geen probleem. Een eventueel aanwezige ontstorings-Schottky-diode kan niet tegen ompolen, vormt dan een kortstondig een fikse kortsluiting. Deze moet bij ompoling omgekeerd geplaatst worden. Schottky-diode altijd met het dwars-streepje naar de plus op de motor solderen, in sper-richting.
De motor Speed 720 BB is een gelijkstroommotor met koolborstels en een collector. Aan de achterzijde zitten twee aansluitpunten. Vanuit de regelaar gaan er twee draden naar de motor. Hoe je deze aansluit op de twee aansluitpunten maakt niet uit. Mocht blijken dat de motor de verkeerde kant uit draait ( vooruit is achteruit en achteruit is vooruit) dan de twee draden op de motor verwisselen.
Vraagje hoe kan ik div. foto bekijken zie vaak dat er foto's zijn geplaatst maar zie alleen maar een blokje staan. bedankt alvast voor de info als ik die terug krijg piet
Piet, Waarschijnlijk staat het album, waarin de foto's zichtbaar moeten zijn, op privé en niet openbaar. Dan kan een ander ze niet zien. Kan ook zijn dat de foto's bij een provider stonden opgeslagen en inmiddels zijn verwijderd. Een paar jaar geleden is het forum gecrasht en zijn er een hoop foto's verloren gegaan. Enige forumleden zijn zo actief geweest om de plaatjes terug te zetten. Gr. Klaas.
Oke, bedankt voor deze info zal dat div. foto's van rond 2015 en daar voor niet meer te zien zijn jammer. bedankt voor de info. Piet