aansluiten 2 speed 400 of 2x borstelloos

Hoi,

gisteren een EAM DeHavilland DH-88 Comet ARF gekocht.

side2_t2.jpg

echter zonder electronica, moet alles dus nog gaan inbouwen en aanschaffen. Ik heb een paar vraagjes waar jullie vast wel het antwoord op hebben.

hoe sluit ik nu 2 speed 400's aan?
elke een aparte regelaar, of beide op een regelaar?
en hoe sluit ik dat dan aan?

Als ik voor borsteloos ga hoe werkt het dan?

Frank

Gewone speed 400's kan je gewoon op één regelaar aansluiten. Dan moet je een paralel schakeling gebruiken. Dus niet doorlussen.
Hoe het bij borselloos gaat weet ik niet, maar ik denk dat je ze dan ook gewoon paralel moet aansluiten.

Bij borstelloos iedere motor een eigen regelaar. Y kabeltje ertussen aanpassen zodat er maar eenje stroom naar de ontvanger stuurt.

mooi kistje...

Als je een uitgebreide computerzender hebt (en voldoende kanalen op je ontvanger) kan je bij de SP400's ook twee regelaars toepassen en deze mixen met richtings functies = meesturen met je motoren ...

Overigens twee borstelloze motoren kunnen ook op één regelaar alleen werkt het niet altijd even goed .... meer trial&error .... de combinatie regelaar/motor veel kritischer ...

dank jullie, dat van de speed 400 paralel met een regelaar dat begrijp ik.

de combinatie met twee regelaars en bolo begrijp ik niet helemaal.

sluit ik dan de accu (liefst lipo) aan op een regelaar of op beide regelaars? Of moet ik dan 2 accu's gebruiken (lijkt me niet)

ps als ik toch bezig ben, welke prop kan ik voor een speed 400 het beste hebben en is een 50 amp regelaar genoeg voor 2 speed 400's?

voor speed 400 in direct aandrijving op die kist is een Guntherprop de beste keus. Die 50 amp regelaar is lichtelijk overkill, 25 maximal 30 ampere is beter.

een SP400 overlijdt bij 12A ..... dus een 25A regelaar is voldoende ..... wil je SP480 gebruiken die 15A "nominaal" slurpen ... dan is een 35A regelaar voldoende ...

Regelaars kan je gewoom parallel op één accu aansluiten ..... "nadeel" van twee regelaars met onderspanningsbeveiliging (voor Lipo's aan te bevelen) is dat de motoren niet gelijktijdig afschakelen ......

sanka zei:
Bij borstelloos iedere motor een eigen regelaar. Y kabeltje ertussen aanpassen zodat er maar eenje stroom naar de ontvanger stuurt.

Bij regelaars van het zelfde merk en type is dit niet echt nodig.
Sommige fabrikanten "stapellen" soms meerdere BEC chipjes om meer stroom te kunnen leveren.
Zeker met een Y-kabel hoef je geen probleem te verwachten.

dus y kabel hoeft niet aangepast te worden?

de ontvanger krijgt dan dus van de 2 regelaars stroom?
of is het toch beter om de plus en de min een van de kanten niet te gebruiken en om alleen de signaal draad in tact te houden.

(of heb ik het nu verkeerd begrepen.)

Ik denk dat ik er toch maar borstelloos in ga doen.

maar moet dan de y-kabel wel of niet aangepast? zo ja hoe moet de kabel an aangepast worden?

Frank

Als de regelaars van het zelfde merk en type zijn hoef je de Y-kabel niet aan te passen. Is dit niet het geval dan alleen de plus van 1 regelaar los halen. Bijvoorkeur alleen het pennetje uit de stekker halen, wel goed isoleren dan.

Dank je,

Zodra kistje klaar is en maiden heeft gemaakt zal ik het laten weten.
(waarschijnlijk wel met filmpjes en foto's)

Frank

Back