Aansluiten balancer-kabel?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door JPV, 24 mei 2013.

1. JPV

JPV

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Hallo.

Omdat ik nu toch maar eens m'n eerste lipo moet gaan laden even een vraag m.b.t. het aansluiten van een balancerkabel.

Trouwens, eerst nog even een klein vraagje vooraf: ik heb van jongs af aan geleerd dat je niet aan een kabel mag trekken als je 'm uit het contact haalt, maar altijd aan de stekker moet vastpakken. Nu heb ik eens even naar die balancerkabeltjes zitten kijken maar je moet mijns inziens al bar kleine vingertjes hebben wil je die nog aan het stekkertje vast kunnen pakken om hem uit het contact te treken (hetzelfde geldt misschien ook voor servokabels die strak naast elkaar in een ontvanger zitten). Klopt het dat je de balancer wel aan het kabeltje uit het contact mag trekken?

Maar goed, nu mijn vraag, om een kort verhaal maar lekker lang te maken: Ik heb een Graupner Ultramat 18 lader, en een Graupner 3s zenderlipo, met daaraan dus een 3s balancerkabeltje. Omdat er bij de lader (die zat tot vandaag nog in z'n doos) verschillende "verloopbordjes" zaten, ging ik er van uit dat je de 3s-kabel (zal ik hem maar even noemen) in de 3s bus van zo'n bordje stak, en van daaruit met het 7-aderige kabeltje dat ook bij de lader zit naar de balancerbus van de lader. Ik had al eens iets van een JST-XH stekker gelezen, en nam aan dat die het dan wel zou zijn. Maar, helaas past de balancerstekker van die Graupner accu daar niet in, zal ook wel niet zo horen, want op de achterkant van het bordje lees ik dat het een verloop van Graupner naar JST-XH is. Dus, toen kreeg ik het heldere idee dat ik in dit geval helemaal geen bordje nodig heb, maar gewoon rechtstreeks de Graupnerstekker van de Graupner lipo in de balancer-aansluiting van de Graupner lader kan steken. En dat brengt mij dan bij m'n eigenlijke vraag, want op het stickertje bij de bus op de lader staan 7 polen, bij de meest rechtse staat "pin 1", en dan van rechts naar links gewoon 1 t/m 6. Nu dacht ik dit te snappen, want de 7 aderige kabel die erbij zit heeft één rode ader, en 6 zwarte, dus ik dacht dat die ene rode wel in die aansluiting "pin 1" zou horen, en dan die 6 zwarte in 1 t/m 6. Maar, dat blijkt dus niet zo te zijn, die rode komt juist links te zitten (die stekker kun je er namelijk niet verkeerd om in doen, dat snap ik nog wel), dus in aansluiting 6. Vraag is nu dus of ik die 3S kabel gewoon rechtstreeks in de balancerbus van de lader kan steken, maar als dat zo is kan ik 'm dus aan de linkse vier pinnen aansluiten, of aan de rechtse vier? Want, om het voor mij nog iets ingewikkelder te maken: de (originele verleng-) kabel van de 3s accu heeft een rode kabel, dan twee blauwe, en een zwarte. Wat hoort nu waar te zitten? Toch nog een heel verhaal, maar duidelijkheid gaat voor alles, voordat mijn lipo (en zender) begint te roken, dacht ik zo.

Groet, Jan.

Laatst bewerkt: 24 mei 2013
  2. mawi 1.

mawi 1.

Lid geworden:
    15 jan 2012
    Beste JPV ik heb een Graupner 16S lader waar ik in eerste instandsie 2 Robbe lipo,s bij
    heb gekocht welke ook niet in mijn balancer bordje paste en deze sluit ik ook rechtstreeks aan op mijn lader deze lipo,s zijn ook 3s. stekkertje van deze lipo,s
    moet je tegen de rechter kant van de balance aansluiting van de lader aansluiten
    daar staad bij pin 1=gnd dan blijven de overige aansluitingen gewoon leeg.
    Ik ben hier dus wel uitgegaan dat het bij jou Graupner 18 lader het zelfde zit dus pin1=
    gnd rechts. Succes Gr Giel.

3. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Als er één of meerdere zwarte aansluitdraden op de Graupner / Robbe balanceerstekkers zit, moeten die altijd helemaal rechts op pin 1, 2 enz. aangesloten worden. De positie van de rode draad, welke overeenkomt met de + draad van het pakket, varieert met het aantal cellen, dus pin 3 voor 2s, pin 4 voor 3s enz.

Het antwoord is dus ja, je kunt de balanceerstekker van je 3s pakket rechtstreeks op de lader aansluiten, met de zwarte draden op pin 1 t/m 3, en de rode draad op pin 4.

Bij JST-XH stekkers is het weer anders, maar ik ga uit m'n hoofd hier niets op zeggen met het risico dat ik het niet juist heb. Maar het gaat jou alleen maar om een Graupner lipo pakket begrijp ik.

4. JPV

JPV

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Hallo.

Oké, bedankt voor de antwoorden. Het zal voor ervaren modelvliegers wel gesneden koek zijn, maar ik vraag het maar even na voor ik iets fout doe. Ben inmiddels vol op aan het laden. Enne, die stekkertjes: gewoon aan de kabeltjes trekken?

Groet, Jan.

5. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Je hebt niet veel keus, lijkt me. Ik probeer altijd zoveel mogelijk draadjes tegelijk te pakken. Bovendien zitten alle pennetjes gewoonlijk goed op de draadjes gekrompen, het is niet zo als bij een ouderwetse banaanstekker waar alle trek op het klemschroefje terecht kwam.

6. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jan, wat meer over aansluiten van balance connectors. Lees ook wat er daar onder notes geschreven staat.
    www.scriptasylum.com
    -> RC calculations [​IMG]
    -> electrical menu
    -> LiPo pack wiring
    -> Balance connectors
    Zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items, toevoegen aan favorieten?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Taildragger

Taildragger

Lid geworden:
    7 sep 2011
    Niet aan de kabeltjes trekken.
    Bij HK verkopen ze kapjes die je over de JST balanceerstekkers kunt plaatsen zodat je meer houvast heb en de kabeltjes ontziet.
    Deze kapjes zijn er voor 3,4,5 en 6 cellen en kosten maar een paar euro per 5 stuks.
    Mvg Ron

8. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Maar de TS heeft geen JST stekkers.......

9. Taildragger

Taildragger

Lid geworden:
    7 sep 2011
    Dan zou ik proberen er een krimpkousje zo ver mogelijk overheen te doen, zodat de trekkracht over de draden verdeeld wordt.
    Mvg Ron

Deel Deze Pagina