Aansluiten BosCam Transmitter TS-351 probleem

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Berster, 4 jun 2014.

1. Berster

Berster

Lid geworden:
    4 sep 2013
    Hallo Allemaal,

Ik dacht vanmiddag even eea te gaan testen en wilde de boscam TS-351 aansluiten op mijn 12V 9Ah lood accu maar deze brande direct kapot?!

Naar mijn idee had ik alles goed aangesloten + op + en - op - (van de 2-polige stekker op de accu). En geel, rood, zwart van de 5polige op dezelfde kleuren als op mijn PZ0420H camera.

Maar de 351 brande direct kapot?
    Iemand idee wat er gebeurt kan zijn?

Naar mijn idee waren de polen wel goed aangesloten, en weet iemand of er een beveiliging op hoort te zitten oid?

grt

2. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Een 12V loodaccu is meer dan 13V, maar dat is het niet. Weet je zeker dat de draden correct op de stekker zitten? Uit de manual haal ik dat de volgorde is, van l naar r: vin+, vin-, audio, video, vout+, vout- . Je hebt hoop ik toch niet vin/vout verwisseld? Ik zie trouwens staan "VOUT = DC IN" dus het zal wel niet uitmaken. Maar ik zou er niet vanuit gaan dat VOUT ook daadwerkelijk verbonden is met VIN (DC IN).

Kwam er rook uit, of deed hij gewoon niets? Had je wel een antenne aangesloten?
    Martin

3. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Controlleer nog eens of het echt geen reverse polarity was. Kan overigens ook zijn dat je ergens sluiting hebt gemaakt oid.

Zat er overigens een antenne op? Zonder antenne's kunnen zenders ook doorbranden, maar dan rooster je de power amplifier, niet de rest van het ding.

Heb je een foto? Wat is er precies doorgebrand?

4. Berster

Berster

Lid geworden:
    4 sep 2013
    Volgens mij moet hij tot 15V aan kunnen, ik heb al een nieuwe besteld en heb alvast een accupack van 8 penlights gemaakt en die ga ik er eerst aanhangen volgende x.
    Antenne had ik erop zitten, en er kwam echt rook uit kijk maar op de foto..

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Dat lijkt een condensator die doorgefikt is. De aansluiting v.d. draden lijkt me ok. Heb je echt niet rood en zwart verwisseld op de accu? In de manual staat idd 15V, dus het zou moeten kunnen.

Martin

6. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Hij zegt dat ie 6-12V voeding nodig heeft. Als je 'm 15V geeft dan gaat ie dat niet leuk vinden. 13V kan ie wel hebben (voor een tijdje), maar moet je niet vol houden of je brand 'm geheid door.

Heb je een duidelijkere foto (sorry), close-up op de doorgebrande componenten?

7. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Of nouja, op RMRC staat 6-12V. Ik zal de manual eens opzoeken.

En ik weet niet of het de condensator is, maar dat lijkt me wel waarschijnlijk bij reverse polarity. Close-up? Dan kunnen we zien of het alleen de condensator is, die is makkelijk te vervangen ;)

8. Berster

Berster

Lid geworden:
    4 sep 2013
    Je ziet 4 rechthoekige blokjes en de meest zwarte is de doorgebrande, zit ook echt een scheur in.
    En op de verpakking staat 7 - 15V.. dus daar kan het niet aanliggen, en ik weet voor 99% zeker dat ik ook de polariteit goed had!

grt

9. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Het is helaas niet goed op de foto te zien maar ik heb toch sterk de indruk dat het een tantaal condensator is die uitgefikt is. Dat was ooit net zo'n geel blokje als die andere drie die er op zitten.

Dit brengt mij tot de conclusie dat je de + en de - omgewisseld hebt. Daar kunnen deze condensatoren heel erg slecht tegen en fikken dan vrijwel direct door. Je kan daar geluk mee hebben want die condensator beveiligd dan de rest tegen die verkeerde spanning. Het is onwaarschijnlijk maar de rest zou nog heel kunnen zijn.
    Het beste wat je kan doen is met dat apparaat naar een elektronica techneut gaan en vragen of hij hem na kan kijken. Als je zelf de kennis en apparatuur niet hebt kan je er weinig tot niets aan doen. Net als bij je tv of computer, als daar iets in kapot gaat kan je er zelf meestal ook niets aan doen.
    Ben je lid van een club? Is daar iemand die de nodige kennis en apparatuur heeft? Je kunt hem ook naar de leverancier brengen of sturen voor reparatie.
    Eventueel kan je de "Service dienst" vragen of hij dit wil en kan repareren? Je kan hem bereiken door een PB te sturen naar forumlid "Corrien".
    Succes.

10. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Uhm, die condensator staat parallel aan de voedingsspanning, niet in serie zoals een zekering. Hij zou theoretisch alleen de rest kunnen beveiligen als hij bij doorbranden direct een kortsluiting vormt zodat de rest spanningsloos blijft. Maar dan gaan je accu of accudraden eraan en dat is hier niet gebeurd.

Martin

11. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Toch werkt het precies zoals jij omschrijft. De rook zette jouw ertoe om direct de stekker weer los te trekken. De condensator vormde toen inderdaad een kortsluiting en "beschermde" zo de rest. Nadat je de accu los hebt gekoppeld kon de boel weer afkoelen waardoor de kortgesloten condensator weer "open" ging. Dat gebeurt namelijk vrij vaak met dit soort condensatoren.
    De kabels zijn niet in rook opgegaan omdat je de accu op tijd los hebt getrokken. Zou je een minuutje gewacht hebben met het los nemen van de accu dan zou het een heel ander verhaal zijn geweest.

Ik ken dit fenomeen van m'n werk. Sommige reparaties van, soms splinter nieuwe, ritregistratie computers waren niet anders dan het vervangen van twee tantaal condensatoren. De monteur had zo'n computer in een auto gemonteerd en zich vergist in de plus en de min. Vraag me niet hoe het mogelijk is maar het gebeurde zeker elke maand een keer. Later is er een stevige diode anti parallel over de voeding gezet en een extra zekering in de plus lijn. Bij verkeerd aansluiten zorgt de diode voor een soort kortsluiting en blaast de zekering op. Daarna hoeft alleen de zekering vervangen te worden. En moeten de plus en de min goed aangesloten worden natuurlijk. ;)

12. cameraman52

cameraman52

Lid geworden:
    14 nov 2013
    Heb je de antenne eraan gehangen? Mij lijkt het van niet en dan gebeurt wat je omschriĆ­jft

13. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Zonder antenne brandt mogelijk alleen de eindtrap eruit. Dat is aan de buitenkant nooit te zien.

Martin

14. wippo76

wippo76

Lid geworden:
    18 jul 2010
    heb je meegeleverde kabel gepakt en niet perongeluk een immersionrc stroomkabeltje
    die zijn namelijk precies andersom

Deel Deze Pagina