Aansturen turbine

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door barry lawijt, 1 dec 2013.

  1. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Hallo Beste medeforummers,

    Ik heb al enkele jaren een RT HAMMER 130 turbine liggen. Deze word geregeld door een ECU van PROJET.
    Deze start perfect op en draait prachtig.
    Nu word dit geregeld door de zender. Dus trim naar boven , gas naar boven , naar beneden & meteen terug naar boven. Dan start hij op.

    Maar ik zou graag de zender laten wegvallen , en werken met een soort van potentiometer en een schakelaartje om de trim te vervangen.
    Toerental zou ik dan willen regelen met de potentiometer.

    Iemand zoiets al gedaan??

    Barry
     
  2. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Je kan middels een arduino de start procedure laten uitvoeren door een drukknop. Dan een pot meter erop om je toerental te regelen.

    Hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.
     
  3. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    ik gebruik gewoon een servo tester
     
  4. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Hoi Martin,

    Ik heb een servotester. Maar hoe gaat dat nu in zijn werk?? Hoe vervang je dan "trim omhoog" ??

    Héél graag wat meer info aub. Of heb je hier een filmpje van , foto's , moet ik de ECU dan helemaal aanpassen??

    Alvast dank

    Barry
     
  5. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Wat is eigenlijk de toepassing van het gebruik zonder RC?

    Mvg. Richard
     
  6. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Hallo Richard,

    Ik gebruik deze niet om te vliegen. Ik heb deze bij in mijn collectie modelmotoren staan.
    En ik laat deze soms eens draaien. Maar dan is de zenderaccu weer leeg , of word deze voor iets anders gebruikt.
    Dus ik zou met de turbine aan de slag kunnen gaan zonder zender.

    Ook is het misschien eens de bedoeling om deze eens op een fiets , gokart , enz....te monteren om eens te zien wat die stuwdruk aankan.

    Maar ik zou niet weten hoe ik die autostart procedure welke ik nu met de trim en de sticks van de zender moet doen , kan doen met een servotester.

    Barry
     
  7. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    ik heb een zelfgebouwde servo tester
    die heeft iemand voor mij uit spanje gebouwd
    bij mij zit er een pot meter op
    en een schakelaar
    met de schakelaar kan ik dus de trim nabootsen
    en de draaiknop is de gas stick
    ik dacht dat dit ook op servo testers zat die je zo kan kopen
    ik heb de servo tester getest op een 44 wren turbine
    je moet dan eerst de schakelaar om zetten , en krijg dan ready te zien
    dan draai je de knop helemaal door ,en weer terug , en dan begint de opstart
    de motor stop zetten ,is de schakelaar om zetten
    Mvg,
    martin.
     
  8. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Hoi Martin,

    Heb daarstraks even geprobeerd met mijn Robbe servotester. De potmeter bij deze moet in het midden staan. Draai ik deze naar links , komt er 'ready' op het schermpje. Dat is al goed. Maar draai ik terug naar rechts valt ready terug weg. Schakelaar of wat dan ook staat er niet op.
    Dus met degene die ik heb , kan ik niets mee doen.
    Wat nu?

    Gr. Barry
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2013
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoi Barry,

    ik denk dat je eerst de ECU moet leren bij welke stand hij wat moet doen.
    Dus het manual erbij en dan Learn RC of iets dergelijks uitvoeren.

    Met de draaiknop helemaal links staat alles uit 0%,
    Met een klein stukje naar recht (25%) staat ie op ready (Idle)
    En volledig naar rechts is 100% / volgas.

    Zonder inleren weet de ECU niet hoe of wat.

    Misschien werkt dat?

    Grt,
    Berto.
     
  10. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Hallo Berto,

    Heb ik mee bezig geweest. Maar ik denk dat het niet zal lukken met deze servotester. Het middenpunt van de potmeter is de netraalstand van de servo zal ik maar zeggen.
    Dus ik geraak wel op de stand ready , maar verder kan ik niet meer helaas.
    Zal morgen eens een belletje doen naar jet-zubehoer vanwaar deze turbine komt. Al zie ik zonet dat deze de RT HAMMER niet meer verkoopt.

    Groetjes

    Barry
     
  11. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Middels een relatief een eenvoudig programma op een arduino van een paar euro kan je de startprocedure met een knop uitvoeren.
    Eerst waardes uitlezen wat de ontvanger geeft, dan deze waardes genereren.
    Als je genoeg geduld hebt kan ik eventueel wel wat maken. Wacht nog steeds op mn prominis uit china.
    Mvg
     
  12. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    servo tester

    Met een servo tester moet het kunnen.
    Een servo word gestuurd door een puls 1ms is volle uit slag de ene kant op 1.5 midden stand en 2ms de andere kant op
    met de trim verander je alleen de lengte van de puls.
    veel succes het moet je lukken.
     
  13. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Een trim veranderd niet de puls.
    Het bereik waar een servo op reageerd ligt tussen de 1000 en 2000 waarbij 1500 het midden punt is. we praten dan over maximale uitslag. 1000 en 2000 zijn normaal alleen middels trim en 150% uitslagen te halen.
    Dus gas dicht kan 1150 zijn. Dan met trim naar 1200 om start signaal te geven vervolgens naar 1900 voor vol gas plus de 50 trim)
    Deze waardes verschillen per zender en servo tester. Bij een regelaar voor electro motor moet je deze waardes inprogrameren zodat de regelaar de waardes van de zender kent.
    Het lijkt mij logisch dat.de regelaar van de turbine dit ook moet kunnen.
     
  14. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    puls

    Oke de puls lengte dan.
     
  15. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Hoera , hallelujah , ik ben eruit geraakt. Moest inderdaad de ECU terug paren met de servotester.
    Maar toch vind ik het niet echt je van het....
    Ik moet de pot iets naar links draaien , dan vol naar links , terug meteen rechts en meteen terug rechts. Dan start de turbine op. Maar ga ik iets te ver naar rechts , stopt hij & start de koelingsmodus.
    Ik heb al een streepje gezet waar de turbine zal stoppen. Maar dit zie ik niet goed & vind ik niet zo makkelijk werken.

    Véél beter zou zijn zoals bij Martin. Dus met een schakelaar & potmeter.
    Zo'n ARDUINO ken ik niet , en het is al meer dan 20 jaar geleden dat ik nog iets met electronica gedaan heb. Dus schema's ontwerpen , printen maken , enz...Behoort echt tot het verleden.
    Of ik moet mijn oude Elektuur boeken eens raadplegen.

    Niemand een idee waar je zo'n servotester kan aanschaffen met pot + schakelaar??

    Alvast dank aan iedereen trouwens voor de tips.

    Barry
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Kijk toch weer een stap verder, en het kan dus wel ;-)

    Maar even dan op deze manier:
    Stel je zet in 1 van de draden een extra weerstand welke je kan in en uitschakelen.


    Dus met de weerstand ingeschakeld staat de ECU op uit = 0%. (is weerstand + draaiknop vol links).

    Weerstand uitgeschakeld is ECU op ready = +/- 25%. (is draaiknop vol links zonder de weerstand)

    ECU op volgas = 100% (draaiknop vol rechts)


    Dat zou het opstarten makkelijker maken.
     
  17. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Bedankt voor het meedenken Berto. Maar ik ben een beetje bang om wat te verknoeien. Ik weet dat electronica vol rook zit , en als die eruit is werkt het meestal niet meer. Maar we zoeken verder.

    Barry
     
  18. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    @Martin,

    Zou je aan die man dat schema niet eens kunnen vragen? Als ik een schema heb , kan ik het wel nabouwen.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Drive Calculator
    -> Servo Driver eliminating the need for a receiver during motor measurement
     
  20. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    die spreek ik nooit meer
    ik heb ook geen adres of email meer
    en op de spaanse site waar hij wel eens post , kan ik niet inloggen
     

Deel Deze Pagina