Aantal onderdelen laten frezen

Discussie in 'CNC' gestart door ptrtjee, 17 feb 2013.

1. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Goede nacht,

Ik ben momenteel bezig met een zelfbouw quadcopter (schoolproject) en voor het frame heb ik een ontwerp gemaakt. Vandaag ben ik bezig geweest met het zagen en boren van de onderdelen maar ben daar helaas weer snel mee gestopt.

Weet iemand waar ik goedkoop (of wellicht gratis) onderdelen kan laten frezen? Ik heb de bestanden sowieso digitaal (in vectorbestand Illustrator) met dimensies maar ik kan er eventueel in Autocad Inventor ook een speciale uitdraai van maken.

Ik heb absoluut geen ervaring hiermee. Op school heb ik toegang tot een zeer professionele watersnijder maar ik wilde het eerst even hier proberen.

Alle tips zijn meer dan welkom.

Met vriendelijke groet,
    Peter de Leeuw

2. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Waarom ben je gestopt? Als ik het goed begrepen heb gebruik je 1mm aluminium plaat en 1,5mm aluminiumn koker? Wat is het probleem precies?

Oh ja, wat jij een "boorgatrubber" noemt, heet in het dagelijks leven een doorvoerrubber (Engelse term: "grommet")

3. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Ik gebruik inderdaad een 1mm dikke aluminium plaat en een 1 meter lange 15x15mm aluminium koker met wanden van 1,5mm dik.

Vandaag (eigenlijk al gisteren) ben ik begonnen met het zagen en boren van de onderdelen maar ik mis simpelweg het juiste materiaal. Zagen d.m.v. een klein ijzerzaagje en gaten boren d.m.v. een accuboormachine met botte bitjes. Geen zaagtafel of kolomboormachine tot mijn beschikking helaas.
    Het eindresultaat is een absoluut fiasco waardoor ik sowieso het aluminium profiel bij het oud ijzer kan gooien en een nieuwe aan kan schaffen.

Ik heb zelfs de frame plaatjes gesneden door middel van een scherp stanleymesje, net zo lang tot het diep genoeg was om het te breken.

Ik doe het liever dan in een keer goed en wil het laten frezen/snijden/laseren. Zo weet ik zeker dat, als alles correct is ingesteld, het eindresultaat zo perfect mogelijk is.

4. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Tja, kwestie van een figuurzaag met een paar ijzerzaagjes en een paar knappe boortjes. Allemaal voor niet al te veel geld gewoon te krijgen bij de bouwmarkt.
    Een paar simpele plaatjes aluminium laten laseren/frezen schiet natuurlijk wel je oorspronkelijke doel een beetje voorbij. Had je net zo goed een kant-en-klaar framepje kunnen kopen.

5. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
  6. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Daar heb je inderdaad wel een punt. Het zelfbouw aspect daarentegen vind ik wel leuker dan een kant-en-klaar frame.

Ik zal eens even wat navraag doen bij kennissen of zij iets van een kolomboormachine hebben zodat ik in ieder geval de gaten netjes uitgelijnd kan hebben.
    Dat de onderdelen niet allemaal even recht gesneden/gezaagd zijn is het grootste probleem nog niet. Als die gaten maar goed kloppen en passen.

Toch wil ik ook even kijken welke oplossing CNC frezen/watersnijden kan bieden. Wellicht voor de V2 variant van de quadcopter.

7. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Tip voor netjes boren (ook uit de hand met een accuboormachine): eerst aftekenen en dan een putje slaan met een centerpunt. Dit voorkomt dat je boortje wegglijdt.

8. TRML

TRML

Lid geworden:
    5 mei 2012
    Ik heb mijn Hexacopter frame ook gewoon met de hand uitgezaagd met een figuurzaagde zoals Micropuller beschreef, ook bij mij is het 1mm alu plaat en de gaten in de armen heb ik dan wel met een kolomboor gedaan, maar wel ook eerst met een center punt voor slaan. Het kan dus wel, als je maar probeert zo precies mogelijk te werken. ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Wat ook scheelt volgens mij is het werken op de dag
    Ben je wat fitter toch
    mvg
    Frederik

Goede nacht,

in het eerste topic

10. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Stuur me je tekeningen eens.

11. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Ik zal morgen (vandaag zijn de bouwmarkten bij mij in de buurt helaas dicht) eens nieuwe metaalboortjes en een goede centerpunt gaan kopen. Het materiaal dat ik heb kan goed al jaren oud zijn en is helemaal versleten.

Wauw die ziet er echt netjes uit! Mijn complimenten.
    Heb je dat gedaan d.m.v. een simpel handfiguurzaagje met metaalzaagjes of heb je daar zo'n elektrische voor gebruikt?

Die centerpunt hoor ik vaker terugkomen dus ik zal daar meer aandacht aan gaan besteden.
    Mijn ontwerpen zijn 1:1 gemaakt dus ik plak het gewoon op het ruwe metaal en gebruik dat als mal voor mijn afmetingen.

Haha, ik ben uiteraard hier niet 's nachts mee bezig geweest. Ik heb zo laat alleen nog de eerste topic gepost :rolling:

Ik plaats ze zometeen online en zal de foto's hieronder toevoegen.
    Momentje :)

12. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
  13. TRML

TRML

Lid geworden:
    5 mei 2012
    Nee alles gewoon met de hand met een figuurzaag waarin ik een metaal zaagje heb geklemd, dus niet elektrisch.

Maar als ik zo jou tekening bekijk moet dat met de hand toch niet zo moeilijk zijn, is gewoon een vierkant plaatje met afgeronde hoeken. En zelfs die afgeronde hoeken zijn niet noodzakelijk maar enkel voor het mooie. :D

14. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Het zagen is niet zo'n probleem, ik maak me vooral druk om het boren van de gaten. Een kleine afwijking zorgt er al voor dat het geheel niet goed past en dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor een quadcopter.

Al zou het allemaal niet zo netjes gezaagd zijn, dat maakt niet zo veel uit voor een allereerste quadcoptertje. Het boren vind ik het belangrijkst en aangezien ik geen geld heb om voor dit ene project een kolomboormachine aan te schaffen zal ik daar een andere oplossing voor moeten zoeken.
    Scheef boren is zonde van het materiaal omdat het dan afgeschreven kan worden.

15. TRML

TRML

Lid geworden:
    5 mei 2012
    Zo heb ik het ook gedaan, gewoon je ontwerp 1:1 uitprinten vanuit Illustrator en op het alu plaatje plakken met spuitlijm (gaat later er weer makkelijk af) en dan gewoon met de hand uitzagen. een stukje cake. :cool:

16. TRML

TRML

Lid geworden:
    5 mei 2012
    Je kan ook met een schaar een center puntje maken, klem dan die twee plaatjes aan elkaar met b.v. een lijmklem en boor dan de twee plaatjes tegelijk met een boormachine / accuboor uit de hand, kan niet missen, anders eerst even oefenen op een afval stukje alu. suc6

gr. joost

17. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Dat idee had ik dus ook al. Alleen voor de armen gaat dat wat lastiger.
    Ik wilde ze per setje van 2 op elkaar plakken en dan van bovenaf er helemaal doorheen boren.
    Toch denk ik dat ik daarvoor wel een kolomboormachine nodig heb want het risico dat ik scheef boor is zeer groot.

18. TRML

TRML

Lid geworden:
    5 mei 2012
    Met een kolomboor gaat het idd wel een stuk makkelijker, maar als je secuur werkt kan het uit de hand ook wel lukken als je maar eerst oefent op een afvalstukje en de gaten in de armen aan de boven en onderkant aftekenen met een winkelhaak moet ook wel lukken toch ?

Anders maak je de gaten in de armen 1mm groter dan nodig is, dan kan je nog wat schuiven. Met die boutjes komt het allemaal toch wel goed vast te zitten.

19. Micropuller

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Gewoon aan twee kanten aftekenen en boren. Als je netjes werkt is dat bijna nog nauwkeuriger dan doorboren met een kolomboor, zeker als je ook nog eens twee kokers op elkaar wilt klemmen.

20. ptrtjee

ptrtjee

Lid geworden:
    4 feb 2013
    Ik zal morgen eerst eens een aantal goede HSS boortjes en een scherpe centerpunt kopen. Eergisteren heb ik nogal wat materiaal verpest door botte en kromme boortjes. Zonde!

Deel Deze Pagina