aanvang bouw

Discussie in 'Werkschepen' gestart door kolibri, 13 feb 2006.

1. kolibri

kolibri Guest

:roll: hallo ,wie kan mij aan een tekening helpen met maten van een werkende anker lier van de smit nederland schaal 1:33 ,mij dank is groot
    :worship: :D :lol: :lol:

2. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Kolibri,

Nog even geduld, ik ben de sleeplier die bij de Smit Nederland zit werkend aan het maken. Een deel hiervan staat al in het bouwverslag van de Walcheren.

De motor die ik daar beschreven heb ga ik alleen niet meer gebruiken, dat past niet tussen het dek en de accu's :(. Dus ben ik naar een andere motor aan het zoeken geweest. Robbe heeft een leuke;

Foto; Robbe

Dit is de 4127 van Robbe, lekker klein en lekker sterk dus een prima motor voor een sleeplier, alleen de prijs................... €50,- :( .

Maar dan hebben we gelukkig Conrad nog........... :D

Foto; Conrad

Als je het mij vraagt precies dezelfde motor :D en schrik niet deze zijn "maar" €25,- :D.

Maar goed, als ik zover ben hoor je het wel,

Groetjes, Danny.

3. kolibri

kolibri Guest

Danny bedankt voor je reactie ik blijf het volgen.
    ondertussen ben ik wat met wat tand wielen /assen enz aan het knutselen
    van oude onderdelen van cd rom disk drivers .het is allen lastig als je moet schatten naar verhoudingen van het geheel.ik ben niet snel tevreden ,het moet toch redelijk op schaal zijn.ik namelijk geen tekening van dit onderdeel.
    Waar mij grote vraag is is er ook een werkende ANKERLIER.

4. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Kolibri, wat wil je?
    De lier zoals hij op het dek staat, maar dan werkend óf
    een 'dummy'lier op het dek en de feitelijke winch verstopt er onder?

Als het het laatste is, kan ik je wellicht helpen.
    Die motortjes van Conrad zijn overigens prima. Lekker krachtig en compact.

5. kolibri

kolibri Guest

Roel bedankt mischien heb ik mijzelf wat slecht uitgedrukt.
    Inderdaad hier ben ik op zoek naar.
    Een dummy ankerlier op het dek en een werkende er onder ,alleen ik heb totaal geen schaal maten(1:33) voor de smit en dan wordt het moelijk.
    Mischien kun jij die mij bezorgen,kan ik kijken of ik zelf wat in elkaar kan prutsen met wat sloop onderdelen.

Alvast bedankt eddy.

6. Martin '70

Martin '70

Lid geworden:
    7 jan 2006
    Volgt dit draadje ook even met intresse want heeft ook nog een ankerlier op het program :wink:

Het is er weleens waar 1 voor de Hunter maar de basis principes blijven toch wel gelijk.
    Alleen mijn insteek was om het zowel elektrisch te laten vallen als weer ophalen ( maar dan met een dubbele snelheid vallen en een halve snelheid weer ophalen ) :roll:

GR Martin

7. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Kijk eens even bij De Locloods .
    Klikken op "Aanbieding"
    Hier staat een Buhler motor op 12V met vertraging. Omwentelingen uitgaande as ongeveer 62.
    En het leukste is de prijs: € 5,= :D

8. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Hier een Lier die onderdeks staat, wel in een schip van 250 CM lang maar het principe blijft hetzelfde.
    De Trommel kan over de Aandrijfas heen en weer.
    Hier wordt gebruik gemaakt van een Klauwkoppeling van Mecano.
    Trek je de Trommel uit de Klauwkoppeling dan valt het Anker.
    Er moet wel een Kleine Servo als Rem bijgebouwd worden anders gaat 10 meter Ketting eruit, die je ook weer binnen moet halen.

9. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    @ Kolibri:
    Sinds kort heb ik deze
    ankerlier van Krick in m'n Norderney zitten.
    Is niet goedkoop, ziet er wat 'blikkerig'uit, maar doet het prima!
    (Ankerwinde groB, bestnr 65302)

Ik heb het principe nu door, en zelfs zonder heftig metaalbewerkingsgereedschap kan je zo'n ding zelf maken. Iets wat ik de volgende keer ook ga doen! Het principe is simpel.

In de trommel zit een losse as. Deze is verbonden met het onderste tandwiel. Aan de andere zijde van de trommel zit een rubber schijfje, wat door een drukveer tegen de trommel gedrukt wordt.
    Dat rubber schijfje zorgt voor de verbinding tussen as en trommel.
    Het tandwiel grijpt in het motortandwiel. De motor (een Bühler met ernstige vertraging) is scharnierend opgehangen.

Als de servo in 'middenpositie' staat, grijpen de tandwielen in elkaar. Motor staat stil, anker kan niet vallen door de vertraging van de motor.

Staat de servo in de stand 'up', (dat is een fractie verder dan neutraal) wordt er (door het boutje en moertje op de servoschijf) ook een microswitch ingedrukt, die de motor activeert.

Staat de servo 'down' wordt de motor door de servo weggedrukt, grijpen de tandwielen niet meer in elkaar, en valt het anker. Door de servo tijdens het vallen in de middenstand te zetten, grijpen de tandwielen weer in elkaar en blijft het anker 'hangen'.

Het vallen gaat natuurgetrouw met een boel geraas, het ophalen heel mooi langzaam. Mocht er 'een kink in de kabel zitten' fungeert het rubberschijfje als slipkoppeling. De motor draait dan door, maar de trommel niet. Da's het mooie aan dit systeem. De enige modificatie die ik er aan heb gedaan is de 'scherpe kanten'van het alu huis bekleed met ABS buis, in de lengte doorgesneden, zodat de ketting daar glad en vlot overheen kan lopen.

Wil je meer bijzonderheden, stuur maar een PB.

10. Tom Boere

Tom Boere

Lid geworden:
    1 okt 2004
    En weet je wat het leuke is, de motor welke Adam bedoelt van 5 Euro is exact de motor welke in Roel zijn " dure " systeem heeft zitten.

zo zien ze eruit....

Tom Boere

11. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Ga naar de autosloper.

Daar hebben ze motor met vertraging die op electrisch bedienbare autospiegels zitten.

12. wiggie

wiggie

Lid geworden:
    21 jul 2003
    Ik heb een overbuurman die maakt obderwatercamera's voor de off-shore industrie en daarin zitten hele kleine vertraagde motortjes met ingebouwde, instelbare slipkoppelingen. Hiermee heb ik op dezelfde manier als de lier van Krick een ankerlier gemaakt van hout. Werkt perfect en er kan 20 meter ketting op. Dit liertje is ook te gebruiken voor de Smit Nederland. Dan geen ketting maar touw. Vrij uitlopen, vasthouden en binnenhalen met een servo.

Deel Deze Pagina