Accu - laad instructies

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door C.N.H., 26 feb 2024.

1. C.N.H.

C.N.H.

Lid geworden:
    8 aug 2023
    Goedemorgen allemaal.
    Hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende.
    Ik heb een nagenoeg nieuwe ( in ieder geval zéér weinig gebruikte) acculader gekregen met alle kabeltjes en een instructie boekje.
    Het is de B6 AC pro. Deze lader is voor diverse accusoorten geschikt.
    Echter, ( ondanks dat ik redelijk goed Engels spreek en lees) ik kan helaas niet met deze lader/ ontlader omgaan.
    Heb een LIPO accu 2250 mAh, 3S , 11,1V , 25C.
    en een LIPO accu 1300 mAh , 11,1 V ook 3 cellen.
    Als ik de respectievelijke accu aansluit op de lader moet je via de druktoetsen eerst de juiste accu opzoeken, daarna de laadstroom ( 1,3 Amp) en dan zou deze moeten opladen..... naar ik aanneem.
    Ook zou na het laden van iedere cel afzonderlijk het geladen voltage te zien moeten zijn...
    Dát lukt me helemáál niet.
    Kan iemand mij misschien zeggen of er een Nederlandse handleiding voor deze lader beschikbaar is of....mij anderszins kan helpen ?
    Graag zie ik reacties tegemoet waarvoor alvast mijn dank.
    Bert.

Bijgevoegde bestanden:

2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Wanneer ik naar de tweede foto kijk lijkt het mij dat je de accu alleen met de laadkabel op de lader hebt aangesloten. Om gebalanceerd te laden en de cellen afzonderlijk te kunnen meten moet je ook de balanskabel op de lader aansluiten. Dat is dat kleine kabeltje met 4 draden en een witte connector. Het kan zijn dat je een verloop kabel of printje nodig hebt om jouw accu op de lader aan te sluiten.

3. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004

Andere kleur, dezelfde lader.

Groeten, Jan.

4. C.N.H.

C.N.H.

Lid geworden:
    8 aug 2023
    Hallo Ernst.
    Komen we elkaar weer tegen via het forum!
    Hartstikke leuk. Dank voor je reactie op mijn topic over de lader.
    De foto's waren alleen bedoeld om het laadapparaat en de twee accu s te laten zien. Uiteraard sluit ik de desbetreffende accu eerst aan op de + en - aan en vervolgens het kleine kabeltje welke geschikt is voor de aansluiting voor het aantal cellen...
    Groeten.
    Bert.

5. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Even een waarschuwing. Dit is niet handig:
    upload_2024-2-26_15-31-21.png

Je hebt de laadkabel aangesloten op de accu. De banaanstekkers zijn beide uiteraard ontbloot, en onbeschermd, en liggen strak naast elkaar op een paar millimeter afstand. Bij contact ontstaat kortsluiting, smeltende bedrading, waardoor een permanente kortsluiting kan ontstaan, en er uiteindelijk een onbeheersbare kettingreactie begint.

Wat ik zelf doe om dit te voorkomen: altijd eerst de banaanstekkers in de betreffende laderbus, en DAN pas de lipo aansluiten.

6. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
    Voor wat betreft je vraag:

upload_2024-2-26_15-37-9.png

In de handleiding staat duidelijk dat na invoeren van laadstroom en spanning, je de "start/enter" knop 3 seconden ingedrukt moet houden.
    Je krijgt dan ter controle de vraag of het aantal cellen klopt: bevestigen met "start/enter".
    Daarna begint het laden.

Deel Deze Pagina