Accu Laden????????????/

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Frans, 8 mrt 2003.

  1. Frans

    Frans Guest

    Hallo,

    Ik heb het volgende probleempje,.. Heb voor mijn parkflyer een accutje gemaakt uit 6 sanyo celletjes 1,2 volt 110mA. Mijn lader laad met minimaal 1 A das denk ik niet zo handig. Er blijft dan volgens mij niet veel van het accu pakje over. Nu heb ik ook een andere lader waarmee ik wel met kleinere stroompjes kan laden bv: 100mA deze slaat alleen niet uit zichzelf af als de accu vol is. Nu is mijn vraag..

    Hoe weet ik hoe lang ik deze accu moet laden,.. Meen me iets te herrinneren van een formuletje???

    Bedankt,

    Groetjes Frans
     
  2. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
  3. mike

    mike Guest

    als je veel prestatie wilt van je accu, dan moet je 2 tot 2,5 keer de capaciteit erin pompen, zodat de motor er zodoende meer power uit kan trekken. Dit doe je uiteraard met snelladen, dus bijv. 500mA ipv 100mA:

    2 x 660mA x 1.4 = 1848

    1848/500 = 3u en 40 minuten laadtijd

    ~ Mike
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Sanyo 110Ma, kunnen best fors geladen worden, ik pomp ze in ca. 15 minuten vol (~500 Ma laadstroom!!!)
    I heb nog een setje gele Sanyo's 110Ma héél vaak en zelfs meerdere keren per dag zo geladen, en ze doen het nog steeds !!!!...raken nu wel uit de gatie...250 en 350 GPtje (NiMh) zijn net zo zwaar, moet je alleen in een uurtje laden...elluk foordeel hep zo sein nahdeel...en dan praat ik nog niet eens van KOKAM's....
     
  5. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
     
  6. mike

    mike Guest

    het gaat hier toch echt om een pakketje van 6 cellen en niet van twee :?
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Mike, de cellen zijn in serie geschakeld... dat betekend dat ze nog steeds een capaciteit van 110mAh hebben, alleen is de spanning 6x zo hoog.

    jouw berekening is dus fout.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.762
    Locatie:
    Woerden
    Mike,

    Waar haal je deze "wijsheid" vandaan?
    Als een accu 110mAh is kan je er NOOIT meer instoppen en dus uithalen!!!!
    Een accu heeft een bepaald rendament dat betekend dat je er nooit net zoveel uit kunt halen als dat je erin hebt gestopt. In de praktijk betekent het dat je ongeveer 20% tot soms wel 40% meer energie in een accu moet stoppen dan je eruit kunt halen. Een accu snel laden heeft een paar voordelen. Je hoeft niet lang te wachten en de inwendige weerstand van de accu blijft laag. Er kleeft ook een nadeel aan en dat is dat de levensduur korter wordt. Tijdens het snelladen moet je ook heel goed oppassen dat je op tijd stopt met laden want overladen (te lang laden) is iets waar ALLE accus een hekel aan hebben. Er zijn zelfs accu's (diverse soorten lithium accu's) die uitelkaar klappen als ze te lang en te snel worden geladen.
    Ga eens op zoek op het internet bij de diverse fabrikanten van accu's daar kan je heel veel leren over het veilig laden van alle soorten accu's.
     
  9. mike

    mike Guest

    "Laadstroom.
    Zoals gezegd kan een akkupakket waar je prestaties van verwacht beter niet langzaam geladen worden. Als optimaal voor NiCads geldt een stroom van 2 á 2.5 x de capaciteits waarde. Dus een RC1700 met 3.5 á 4A, een RC2000 met zo'n 4.5 A, en een RC2400 met 5.5A. De 3000 NiMh cellen worden het best met ongeveer 4 á 5 Amp geladen. Ook met het varieren van de stroomsterkte tijdens het laden kan de ontlaad-karakteristiek van de cel veranderd kan worden. Een hogere laadstroom geeft een hogere ontlaadspanning, dus meer “power”, waarbij bovenstaande waarden met max. 1 Ampère verhoogd mogen worden om b.v. voor een finale maximale “boost” te krijgen"

    http://pkracing.colo.bit.nl/akkudocnl.html

    maar goed, blijkbaar heb ik dit verkeerd geinterpreteerd [​IMG]

    ~ mike
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.762
    Locatie:
    Woerden
    Mike,

    Ik heb op die site gekeken en ik denk dat je inderdaad het verkeerd hebt begrepen. Men zegt er dat door het snelle laden de inwendige weerstand van de accu laag blijft. Dat is dus precies wat ik ook schreef.
    Doordat de weerstand laag blijft gaat er minder spanning verloren en blijft er dus meer over voor de motor. De (ontlaad) spanning wordt er dus niet hoger door maar er zijn minder verliezen in de cellen van de accu zelf.
     
  11. Mr.DEPRON

    Mr.DEPRON Guest

    het laden van NiCads met 2 tot 2.5 maal de waarde
    (C) is juist,
    maar de NiMh kun je toch beter met 1C laden
     
  12. Mathijs

    Mathijs Guest

    nu jullie hier het over accu's hebben zou ik mijn vraag ook maar stellen.
    moet er bij een nieuwe (ontvanger)accu nog iets bijzonders gebeuren?
    bij een mobieltje moet je hem n.l 24 uur opladen.
    en is een accu van 4.8 volt en 900 mah voldoende voor 4 vluchtjes van +/- 20 min?, hij hoeft alleen 2 standaard servo's en een ontvanger stroom te geven.
    het is namelijk niet de bedoeling dat hij crast...
    :help:
     
  13. Tiepje

    Tiepje

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    179
    Locatie:
    Den Helder
    Een nieuwe accu zo'n 5 keer langzaam laden en ontladen.
    Bij het ontladen niet lager gaan dan 1 volt per cel
    zie ook de side www.elfa.nl voor vele faq. over batterijen.
     
  14. Rob Buijs

    Rob Buijs

    Lid geworden:
    28 jan 2003
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Maarssen
    Koop een tester voor je ontvanger accu. Kost een paar centen (€25 dacht ik) maar dat is nog altijd minder dan een nieuw vliegtuig. Die vertelt je precies wat er nog in zit.
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    ssssssttttt vertel dit niet aan mijn GP cellen die worden namelijk door mij mishandelt en functioneren nog steeds perfect (GP 600 met 2 ampere en de 350 met 1,2 Ampere)en dan gelijk van de lader (handwarm) in het model en vliegen (handwarm) en daarna gelijk weer aan de lader.
     
  16. Mathijs

    Mathijs Guest

    zelf heb ik geen ontlader, is er een andere manier om hem te ontladen :?: bijv. gewoon de hele tijd de ontvanger aan te laten staan??
    heb de andere tread gelezen maaruh presteerd een accu echt beter als hij snel geladen word?? of scheelt het niet veel
     
  17. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    ontladen met een lampje gaat ook goed en met een voltmeter kan je de spannig in de gaten houden :sleeping:
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.762
    Locatie:
    Woerden
    Mathijs,

    Wanneer je de accu ontlaad is het echt raadzaam om hem goed in de gaten te houden. In tegenstelling tot wat sommige beweren vindt geen enkele accu het leuk om te ver ontladen te worden. Zoals al geschreven is ga niet lager dan ongeveer 0,8V per cel, liever niet lager dan 1V zelfs.
    De winst die totaal ontladen (tot 0V toe) accu's hebben ten opzichte van niet totaalontladen accu's is maar heel gering. De levensduur wordt er echter dramiatisch korter door. Normaal kan een goed behandelde accu minstens 500 keer geladen worden. Tijdens laboratoriumproeven is 1500 keer laden zelfs gehaald. Mensen die hun accu's teveel "mishandelen" komen soms niet verder dan 200 keer laden!

    Wat is de winst dan eigenlijk?
    Electrische stroom ondervindt altijd enige weerstand wanneer het door een geleider gaat. Door die weerstand treed er verlies op welke evenredig is met de stroom en de weerstand. Twee keer zo'n hoge stroom of weerstand is twee keer zo veel verlies. Ook inwendig in de cellen van de accu ondervindt de stroom enige weerstand. Hoe lager die weerstand hoe minder het verlies dus is.
    Wanneer je een accu laad ontstaat er kristalvorming op de polen in de cellen waardoor de weerstand oploopt. Het snel ontladen helpt een klein beetje bij het weer afbreken van de reeds aanwezige kristallen maar helaas krijg je nooit alles meer weg. Dit is de reden waarom de accu's maar een beperkte levensduur hebben, na verloop van tijd (aantalkeren laden) wordt de inwendige weerstand zo hoog dat je de accu niet meer kunt gebruiken.
    Omdat de kristalvorming een functie is van de laadtijd, niet de laadstroom, kan je beter een accu in een korte tijd laden (snelladen). Door de korte laadtijd is er dus minder kristalvorming. Dit is ook de reden waarom accu's die lange tijd aan een druppellader blijven hangen steeds slechter worden, er treed veel kristalvorming op.

    Wat is het voordeel van helemaal ontladen?
    Voor zender- of ontvangeraccu's is helemaal ontladen niet nodig. Dit doe je hooguit 1 of 2 keer per jaar als een test om te zien hoe de accu's ervoor staan (niet verder dan 0,8V per cel ontladen!).
    Het fameuze "geheugeneffect" bestaat bij de moderne NiCad cellen al lang niet meer. Het hoger worden van de inwendige weerstand wordt nu vaak als het geheugeneffect gezien maar dat is het niet. Het geheugeneffect was een chemisch effect waardoor door het gedeeltelijk ontladen en weer opgeladen de accu schijnbaar minder capaciteid had. Door de accu goed op te laden en daarna te ontladen kon je dit effect kwijtraken. Soms was deze behandeling een paar keer achter elkaar nodig. De hoger wordende inwendige weerstand krijg je nooit meer weg dus is het GEEN geheugeneffect maar "slijtage".
    De elektrovliegers, autoracers en speedbootracers ontladen hun accu's vaak helemaal tot 0V. Dit is slecht voor de levensduur maar je krijgt alle cellen in je accu er wel mooi gelijk mee. Van een dergelijke accu zullen alle cellen vrijwel tegelijk leeg zijn en door de hoge ontlaatstromen zullen de aanwezige kristallen behoorlijk afgebroken worden. Hierdoor blijft de inwendige weerstand van de accu laag en heb je meer vermogen voor de motor tot je beschikking.
    Het probleem is echter dat de chemisch stoffen in de cellen definitieve veranderingen ondergaan doordat de cellen tot 0V worden ontladen. Dit is NIET terug te draaien, dus zal de accu veel sneller dan "normaal" op zijn. Dit merk je doordat de capaciteid snel minder wordt. Op een gegeven moment kan je nog 5 minuten vliegen, al snel is het nog maar 4 minuten en na een week is de accu al na 1 minuut leeg!

    Voor je zender en ontvangeraccu is het niet nodig dat alle cellen precies tegelijk leeg zijn en omdat het stroomverbruik ook niet zo hoog is, is een iets hogere inwendige weerstand ook niet zo'n probleem. Vandaar dat helemaal ontladen voor het opladen niet nodig is. Een enkele keer als test is voldoende. Supersnel laden is ook niet nodig maar langzaam laden is af te raden. Laad je accu's met minimaal 0,3C tot maximaal 1C dan zijn ze redelijk snel vol en hou je de inwendige weerstand op een niveau waar je er geen last van hebt terwijl de levensduur ook goed blijft.

    Zo dat is toch weer een lang verhaal geworden, als ik teveel doordraaf laten jullie het me maar weten 8)
     
  19. Mathijs

    Mathijs Guest

    ernst, hartelijk bedankt voor je uitleg, ik snap het nu.
     
  20. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    Ik vind dit soort resumé's altijd erg verhelderend :) ...

    Ontladen tot 0.9 V / cel is een veel genoemde waarde en klopt dus goed met jouw verhaal. Het wegleggen van de accu's met een weerstand erover is dus om deze op 0 Volt te houden. Ik had echter begrepen dat als de cellen dus niet zo mooi in balans zijn dat je dan dan het gevaar loopt dat de meest ontladen cel van polariteit verandert wat niet handig is. Klopt die uitleg?
     

Deel Deze Pagina