Hallo ik wil een andere ( betere/ grotere ) accu op mijn ontvanger bouwen! nu heb ik een 6 Volt accu, maar is het mogelijk om deze dmv een weerstand om te bouwen naar 4.8 Volt? zo ja, met welke weerstand kan dat? ik heb op dit gebied niet heel veel kennis! zo nee, hoe moet dit wel? het is een gewone grote zwarte accu uit een voerboot o.i.d! het is geen officiele RC accu! met zo'n stekkertje alvast bedankt, Jonne van de Vliert
Nee, kan niet omdat de spanningsval over een weerstand evenredig is met de stroomsterkte. In principe kan het iets beter met een geschikte diode, maar het blijft geknoei. Een UBEC kan dat veel beter, maar de vraag is, waarom wil je dit. Daarvoor zijn ook wat meer gegevens nodig van je installatie nodig: welke ontvanger welke servo's welke regelaar(s) welke motor(en) Uit je beschrijving maak ik op dat je een loodaccu van 6 volt hebt. Maar maak eens een paar foto's van alle hierboven genoemde componenten, dan kunnen we daar misschien wat mee. Groet, Ad Bakker
Waarom wil je hem zo nodig ombouwen naar 4,8 V. Heb je een foto van de accu in kwestie? Eenvoudigste is een nieuwe accu kopen of zelf samenstellen. Als hij een loodaccu als ontvanger accu heeft, wat moet daar nou nog groter aan worden? Hans
nee, ik had eerst batterijen! maar omdat deze zo snel leeg zijn, dacht ik mijn loodaccu om te bouwen! Robbe Luna FM S-40 ontvanger, gaat op 4.8 Volt! de servo's gaan ook op 4.8 Volt, de motor, geen idee eigenlijk! wordt aangedreven door een aparte accu!
Batterijen zijn als ontvangerstroomvoorziening volkomen ongeschikt. Maar dat had je zelf ook al ontdekt. Een loodaccu als ontvangeraccu gebruiken is misschien mogelijk maar op z'n minst onhandig. Je hebt een ontvangeraccu nodig, iets als dit: Quartel Modelbouw - Scen 4.8v 700mA ontvangeraccu vierkant JR De accu bestaat uit vier cellen van het penlite formaat. Die kunnen de ontvanger uren van stroom voorzien. Een probleem zullen de bij jou ontvanger gebruikte stekkers zijn. Dit zijn de niet meer verkrijgbare oude Robbe stekkers. Al heel lang worden anders stekkers gebruikt, die niet op je ontvanger passen.
Ja, maar toch wel via een snelheidsregelaar? Als die een BEC (Battery Eliminating Circuit) heeft, heb je geen aparte ontvanger accu nodig. Als de regelaar dat niet heeft, dan is de oplossing die N.P.S gaf (oplaadbaar 4,8 volt pakket) het beste. Nogmaals, maak eens een foto waar het een en ander duidelijk op staat. Hoe je foto's kunt plaatsen staat in de link hieronder: [193392] faq-plaatsen-van-fotos-en-filmpjes-berichten Groet, Ad Bakker EDIT Eventueel kan er ook nog gekozen worden voor een UBEC tussen je accu en ontvanger.
Ad, uit een eerder door TC gestart item blijkt dat hij een losse ontvangervoeding gebruikt. Zie: robbe-luna-fm-40mhz-problemen-met-voerboot
OK, dan is het dus een ontvangeraccu of een UBEC, toch? Is dan waarschijnlijk zo'n voerboot met "alles in één" elektronica. Groet, Ad
Op de foto's is een batterijhouder te zien en een ontvanger met een snoertje in de "accu" aansluiting van de ontvanger.
Dat accupakketje is de oplossing voor jou Jonne. Past in een enveloppe dus veel portokosten zullen het niet zijn. Misschien heeft die vorige eigenaar nog een passend stekkertje met een stukkie draad eraan. Of anders iemand die meeleest. Even de draadjes aan elkaar solderen en stukjes krimpkous erover en klaar is voeding. Maar je had toch al een aansluiting/voeding naar de ontvanger, hoe ziet die eruit? Kun je dat stekkertje niet gebruiken? Niks prutsen met een loodaccu enz. Motor en ontvanger zo ver mogelijk bij elkaar vandaan. Succes.
Jonne, net nog even wezen kijken in de doos "zeer oud spul" en daar ben ik nog drie originele stekkertjes tegen gekomen en nog drie verlegkabels van 25 cm. Dus als je interesse heb stuur me maar een pb met je adres gegevens dan stuur ik ze wel op.
allemaal bedankt voor de reactie's! ik heb FStrating een PB gestuurd, en de ontvangeraccu ga ik ook aanschaffen!! bedankt allemaal! Mvg Jonne
Hoi Jonne, Ik heb ook weleens een voerboot gebouwd voor een vriend. Ook van pvc buis enz. Hoe wordt de motor aangestuurd? En welke accu gebruik je hiervoor. Foto's?
@Jonne, stekkertjes heb ik net in de brievenbus gedaan, dus dinsdag zullen ze wel bij je op de mat liggen.