Accu opladen zonder lader

hallo,

tijdje geleden dat ik hier weer ben geweest. ik heb een rc auto gehad met veel problemen en die uiteindelijk verkocht :( tijdje niets meer gedaan in de modelbouw maar mijn broer was nu zelf een rc boot aan het maken en ik vond dat toch weer zo leuk dat ik een rc speedbootje heb gekocht, niet veel bijzonders maar iets dat gewoon vaart op een geinig snelheidje voor niet te veel geld want het mag niet weer uit de hand lopen vind ik.

Het bootje komt morgen binnen maar heeft een nicd accu van 1700 mah og 1800 mah 1 van die 2 maar op deze accu vaar je maar 10-15 minuutjes. de lader die erbij zit moet 5 uur laden... erg korte vaartijd dus.

nu was mijn vraag: ik heb hier voedingskasten staan die aardig kunnen doordouwen (20 amp max) is het ook mogelijk om gewoon die accu aan een voedingskast te hangen en die dan terug te regelen naar een bepaald amperage bijvoorbeeld 1,8 ampere of iets in die richting. of is dit erg sterk af te raden? zo niet: hoeveel ampere zou ik op zo een ni-cd accutje kunnen zetten?

ik hoop op snel antwoord

Met vriendelijke groet

Jelmer

Laatst bewerkt:
Hallo,

Je mag een accu niet achter een voedingskast hangen!!!!!!!!!!!!

Voedingskasten worden vaak voor laders gebruikt die externe voeding nodig hebben...

Accu moet je op 1c laden, dat betekent 1x de capaciteit. als je accu 1800 Mah is moet je hem op 1.8A laden.

Koop een goede lader die geen ingebouwde voeding heeft en je kan prima laden..:D

Greetz,
Joram

Ook met je bootje ga je veel problemen krijgen als je zo gaat beginnen :p

Investeer gewoon in een extra accu zodat je toch lang kunt varen in plaats van de boel te slopen.

Technisch zal het wel goed gaan met een "laboratorium" voeding te laden .... alleen wanneer is hij vol ... in een goede NiCAD/NiMH snel-lader zit een stukje elektronica die zorgt dat het snelladen stopt (en meestal terug regelt naar een veilige stroom) ... als je niet tijdig stopt met laden met een hoge stroom, wordt de accu heet en gaat hij kapot (met kans op brand of erger) ... met zo'n regelbare voeding en een temperatuurbeveilging kan je prima laden overigens ...

Bedankt voor het super snelle antwoord

ik snap het: dus ik kan hem aan de voedingskast gooien op 1xc 1,8 amp maar hij komt niet zo vol als met een snellader. heeft zeker met deltapeak te maken?. en ik moet de temperatuur van de accu goed in de gaten houden. deze mag neem ik aan niet veel warmer worden dan handwarm (max 45 graden of minder?)

dan zou het dus mogelijk moeten zijn om hem aan de voedingskast te hangen.

en van die 20 ampere kast: hij kan tot 20 ampere maar ik heb ook lichtere kasten en ik kan ze allemaal terug regelen.:D

ik hoop op snel antwoord.

Ik weet niet waar je het idee vandaan haalt, dat de accu niet zo vol zou raken als met een snellader. Het probleem is juist, dat-ie dan té vol raakt als je niet heel erg goed oplet. In dat niet goed opletten zit 'm dan ook het probleem. Dat gebeurt namelijk gegarandeerd vroeg of laat en dan heb je op z'n minst een geplofte accu.

en als ik hem dan bijvoorbeeld 3 kwartier aan de voeding hang en dan de rest aan de lader die bij de accu zit??

dat van dat niet helemaal vol komen had ik er uit opgemaakt maar inderdaad is niet gezegt (sorry)

Ach,

begrijp nu toch dat er mensen zijn die liever het risico nemen om hun model te verliezen door een defecte batterij, of hun huis in brand zetten door een ontploffende batterij, dan even te investeren in een goede lader. :p:D

Of.... waarom 60€ uitgeven voor een goede lader als je evengoed 300€ kan uitgeven aan een nieuw model omdat je vorige verloren is door een defecte batterij....

Of.... waarom 60€ uitgeven voor een goede lader als je evengoed dakloos kan worden nadat je huis is afgebrand omdat de batterij ontploft is....

Of... nu ja ik ken nog mensen die altijd eerst zelf alles willen uitproberen :rolleyes:

nounou zo erg is het nu ook niet, meestal zijn dit de uiterste gevallen.

ik ga denk ik gewoon de accu aan de lader hangen en niet aan de voeding. k ben aan het kijken voor een leuk ladertje voor niet al te duur, heeft er iemand nog een mooie lader?

Ik heb nog een overtollige 12 volt lader liggen die redelijk uitgebreid is. Kan eigenlijk alles behalve lipos laden en ontladen (en is daarom ook overtollig geworden).

Uit mijn hoofd:

1-25 cellen Nicad of NiMh
laadstroom tot 5 ampere
ontlaadstroom tot 1 A
laad, formeer, etc programmas
extra aansluiting voor het gelijktijdig laden van ontvanger accu

Met 4mm goudstekkers om direct in een bus van je voeding te plaatsen of met klemmen voor op een 12 volt auto accu.

Stuur maar een PM bij interesse
Mvg
Arthur

Een accu laden met een lab voeding? Dat kan prima zolang je maar heel erg voorzichtig bent en heel precies weet wat je doet. De reeds gegeven waarschuwingen zijn 100% op hun plaats want het kan echt gevaarlijk worden. :puppydogeyes:
Je kent de speuk wel hoop ik? "Been there and done that!" Dat betekend dat ik het ook heb gedaan en ja... het is ook fout gegaan! :oops:
Destijds werkte ik bij Fokker op het Electronisch Calibratie Centrum. Daar hadden we digitale multimeters die op een accu konden werken. Een stevige accu van 10 NiCad cellen van formaat "C" zorgde voor de energievoorziening van de meter (een Fluke 8120 met Nixie display buisjes). We haden die meter 's middags nodig en de accu was bijna leeg. Opladen met de normale lader zou te lang duren dus zette ik de accu op een voeding om hem met 0,5A te laden. Een uurtje of twee zou ruim voldoende zijn om de meter die middag te kunnen gebruiken.
Alles leek goed te gaan tot na minder dan een half uur er een vreselijke klap uit de hoek kwam en er een paar metalen busssen door de reparatie ruimte vlogen. Tegelijkertijd steeg er een rookwolk van de werkbank in de hoek op. Ik ging kijken en kwam met een rood hoofd terug. "Een klein instel foutje". De meter schakelaar op de voeding stond op x10. Dat betekend dus dat er geladen werd met 5A en niet met 0,5A. :oops: :oops: :oops:
Ik had zo'n accu al vaker zo geladen en het was altijd goed gegaan. 8O

Dat bedoel ik dus met heel precies! Een heel klein foutje maak je heel makkelijk en dan kunnen de ergste dingen gebeuren. Wanneer er iemand vlakbij die accu had gestaan had hij één van die metalen bussen tegen z'n hoofd kunnen krijgen. Dat zou op z'n minst heel erg pijnlijk zijn geweest. Één van die bussen raakte de muur en er zat een deuk in het stuckwerk!

Dus kan het met die voeding? Ja!
Is het verstandig? NEE!

hey, ik heb inmiddels een leuke lader gevonden, een megapeak 3000 komt morge binnen, laad met 3,2 ampere nicd en ni-mh en kan op 220 en 12 volt. voor 15 euries op marktplaats. iniddels ook 2 extra cuu's opd e kop getike, voor 10 euro twee 1700mah nicd cellen (ik weet het weinig camaciteit en ni-cd maar voor 10 euries kan ik niet tobben) de accu'ws waren keurig ontladen en er zaten geen dooie cellen bij. allebij na 30 seconen(iets minder) op de lab-voeding weer 8 volt. helemaal oke dus

bedankt voor alle tips en moeite

mzzls, Jelmer

Back