Accu(s) Zwarte Zee (Billing Boats)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door CoBo, 17 aug 2003.

1. CoBo

CoBo Guest

hoi,

weet niet of deze vraag hier of in "bouwtips" plaats hoort.
    Maar ik zit met het volgende, ben bezig met de ZZ van Billing boats en ben nu bij het gedeelte waar ik dus de voorzieningen moet gaan treffen voor de radio-bestuuring.

toen ik hem/haar kocht heb ik er op advies van de modelzaak een 12V loodaccu bij gekocht. opzich niets mis mee (denk ik) maar als ik hem nu inbouw en straks het dek er op lijm, krijg ik hem er dus, never, nooit niet meer uit. (tenzij in het dek weer open breek natuurlijk)

Nu is mijn vraag is dit een probleem? en kan ik beter uitwijken naar de zeg maar 6-cell accupacks, welke ik ook voor mijn auto's gebruik.
    Of gaat zo loodaccu nooit stuk en kan je hen rustig inbouwen, omdat hij niet vervangen hoeft te worden.

Vr. Grt.
    Cor

2. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Persoonlijk zou ik een accu er nooit zo inbouwen dat ie er niet meer uitgaat.. Ook loodaccus hebben niet het eeuwige leven. Hoe is het aangegeven op de bouwtekening dan? Met accupacks?

Robert

3. CoBo

CoBo Guest

tuut tuut, dat is snel!

dank voor de snelle reactie, robert.

op de tekening staat niets over de inbouw van de radio, accu en motor.
    wel jammer eigenlijk want het is mijn eerste boot, zwem nu dus een beetje.

maar als ik jou begrijp is het beter om naar een andere (kleinere) accu te kijken.

kan ik die accu-packs van mijn auto gebruiken of wordt de boot dan te licht?

Grt
    Cor

4. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Het gewicht is achteraf goed te maken, je moet aan het einde van de bouw toch de boel uitlijnen met lood, dan kun je dat probleem ook oplossen.. Echter, je kunt loodaccu's in verschillende formaten en voltage krijgen. Zelf kom ik vaak bij Conrad, daar hebben ze zeer veel keuze. of kijk anders even op www.conrad.com .

Een accu 'vast' inbouwen zou ikzelf in ieder geval nooooit doen.

Iemand een andere mening toegedacht?

Robert

5. Pjotr

Pjotr Guest

:idea: je kunt bij het laden van een accu hem beter uit de boot halen
    dan krijgt de accu meer koeling :zon: en als je hem in de boot laat staan en je hebt je ontvanger en regelaar nog aan staan kans dat die kapo gaan :hammer: :hammer: :hammer:

6. Pjotr

Pjotr Guest

en ik probeer altijd zoveel mogelijk accu en zo weinig mogelijk (liefst niks) lood in mijn modelen te bouwen met een paar accu`s kun je het model ook uit trimmen wel de accu`s zo diep mogelijk (liefst op de bodum) in de romp plaatsen :idea: :pc:

7. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Tja... Ik heb ook minder plezante ervaringen met het 'vast' inbouwen van een lood-accu in een model. In mijn geval het "Flower-korvet" van Matchbox. Had ik een 6V loodaccu ingebouwd, maar die kon er ook niet meer uit. Na 2 jaar gaf de accu de pijp aan Maarten, en toen moest in het dek openbreken. Einde model. Jammer, het was een lief scheepje en ze voer prachtig. :cry:
    Dus: een formaat accu kopen die in- en uit je boot is te halen! De Conrad-catalogus laat in ieder geval goed zien wat er op de markt is: ze zetten er meestal de afmetingen en het gewicht erbij, dus dat is makkelijk.
    :lol: M.b.t. het gewicht: Accu's zijn beter dan lood, dus zoveel mogelijk accu en zo min mogelijk lood! Om te bepalen hoeveel gewicht je model kan hebben kan je, als de romp waterdicht is, de opbouw, electronica en alles wat er nog in moet in de romp leggen, de accu erbij en dan kan je bepalen hoeveel gewicht er nog bij (of af!) kan. Aan de hand daarvan kan je ook het soort accu bepalen; Loodaccu of NC. En uiteraard de plaats, als je daar speling in hebt.
    Succes met je ZZ!
    Roel

8. Droopy'ke

Droopy'ke verslagschrijvers

Lid geworden:
    21 apr 2003
    Ik heb ook nog met de ZZ van Billing Boats gevaren en dit probleem is heel eenvoudig op te lossen:

Lijm op je dek, rondom het gat waar je kasteel (de opbouw) over staat een opstaand kraagje van p/m 1,5 cm hoog dat gelijk is aan de binnendiameter van de opbouw. Zorg dat de naden goed waterdicht zijn.

Nu hoef je het kasteel niet op je dek vast te lijmen maar kan je het heel eenvoudig over dat kraagje schuiven en zodoende kan je dan gemakkelijk je loodaccu in de romp leggen en d'r terug uit uit doen. :wink:

Het voordeel van dit systeem is dat het nog het water buitenhoudt en dat het zelfs het kasteel op zich ook nog goed vasthoudt.

Als je niet goed begrijpt wat ik bedoel dan moet je eens op mijn webpage gaan kijken (de link helemaal onderaan) en de 1ste foto op de 4de rij aanklikken. Daar kan je het kraagje van mijn Yorkshireman heel goed zien.

Groet
    Droopy

9. CoBo

CoBo Guest

dank alle voor de reacties,

op de bouwtekeing staat al zo'n opstaand randje, ging er dan ook van uit dat de opbouw hier los (klem) overheen geschoven wordt zoals droopy beschrijft.

maar de batterij is breder dan de opbouw.
    denk dan ik maar een pack maak van NiCd of MiMH cellen, als ik er 10 neem heb ik ook 12V. (motor is 12V)
    of ik moet naar een andere moter uitkijken zodat ik zo'n standaard pakket kan gebruiken.
    weet niet wat het beste is.
    Grt
    Cor

10. Droopy'ke

Droopy'ke verslagschrijvers

Lid geworden:
    21 apr 2003
    Kan je de batterij eerst niet vertikaal in de boot steken en eens dit gebeurt is deze plat leggen?
    Normaal gesproken moet dit gaan hoor.

Groet,

Droopy

11. CoBo

CoBo Guest

neen, de accu is gewoon te breed omdoor de uitsparing van de opbouw te gaan. het zou wel gaan als ik die opstaande rand weer weghaal. het scheeld ook maar 1,5 mm.

is een loodaccu better als een accu-pack gemaakt van 1.2V cellen??
    grt.
    Cor

12. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Hoi,

De capaciteit van een lood accu is doorgaans groter, afhankelijk van de grote van de accu. Door de grotere capaciteit kun je langer varen en dat wil je graag.

Ik heb in mijn zwarte zee een jumbo 540 motor met een rokraft 100 en een 5 cellen accutje, hier kan je niet lang mee varen maar de accu kan je wel snelladen wat met een lood accu niet kan. door het snelladen kun je uitijndeleik nog genog varen.
    Ik denk dat beter meer te maken heeft met je persoonlijke voorkuer.

Groeten Halmar

13. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Tja... de voor- en nadelen van lood versus NC...
    Oud probleem!
    Lood: lekker zwaar (is wel fijn bij een werkschip)
    Relatief veel capaciteit (mAh)
    Goedkoper dan NC met dezelfde capaciteit
    Kan niet snelgeladen worden

NC Relatief licht
    Snelladen kan
    Meer mAh betekent duur
    Een redelijk vlakke spanningscurve
    Pas overigens op met het 'neerleggen' (op de zijkant) van loodaccu's.
    Ook onze 'dichte' accu's kunnen daar op den duur niet tegen.

14. CoBo

CoBo Guest

Hmm, als een accu-pack beter is voor de romp! zit ik effe hard op te denken hoor.
    voor mijn auto's laad ik ook voor ik de deur uit ga 3 of vier pakken op.
    die geeft gemiddled tussen de 15 a 20 min rijplezier per pakket.
    plus (begrijp dat dit met een lood accu dus niet kan) kan ik in de auto een pack nog snel herladen.

hoelang vaar je ongeveer met zo'n lood accu??
    grt
    cor

15. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Cor, voor het verschil van laden van een NC-pakket en een loodaccu kan je beter contact opnemen met Ernst Grundmann (Zit vaak bij de electronica-boys) Die weet er veel van. Ik ben maar een simpele ziel, en volg dociel de gebruiksaanwijzing van een fabrikant op. :wink:
    Met betrekking tot de rij/vaartijd op één accu: Dat ligt natuurlijk helemaal aan de capaciteit van de accu en het stroomverbruik van je auto/schip.
    Als voorbeeld: Momenteel bouw ik een schip waarin 2 x 9 Ah loodaccu's liggen. Daar kan ik (theoretisch) 8 á 9 uur mee varen, als ik de verlichting steeds laat branden een uurtje minder. (Ik krijg al kramp in m'n vingers als ik eraan denk :wink: )
    Als ik datzelfde amperage in NC-accu's zou willen hebben, heb ik 6 pakketten van 12V, 3000 mAh nodig. Misschien wat minder gewicht, maar met het prijskaartje is m'n echtgenote niet zo blij. Die verandert waarschijnlijk meteen in een :twisted: als ze op mijn bankafschriften ziet dat ik zo'n bedrag bij 2Brothers heb uitgegeven.
    Nogmaals: meet exact op wat je wél in je romp kwijtkan, en kijk eens in de Conrad-gids. Of neem je model mee naar je modelbouw-leverancier (die ook accu's heeft) en ga gewoon passen! ('t Is net een jurk)
    Groet!

16. CoBo

CoBo Guest

Ben even links en rechts wezen kijken.
    Loodaccu's die wel passen zijn, 12V-1.3Amp & 12V-2.1Amp.
    of 2 stuks 6V in serie geplaats dan kom ik op 4Amp, maar is wel een gewurm om ze er iedere keer er in en uit te halen.

dus kom ik met NiCd of NiMh daar heel dicht in de buurt of ga ik er overheen.
    van wegen mij "auto" achtergrond ben ik redelijk bekend met dit soort accu's en heb ik besloten om toch met cellen te gaan werken.
    zal dus wel, als ik het goed begrijp het model moeten verzwaren.
    ik bewaar de lood accu gewoon voor mijn tweede schip. (als die past.)

heb trouwens geen eens een lader voor loodaccu's, behalve dan mijn lidmaatschap van de ANWB. :lol: :lol:

In iedergeval dank voor het meedenken en de reacties
    Vr. grt.
    Cor

17. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Hoi,

Als je lood gaat plaatsen doe dat dan zo laag mogelijk want de zz is smal en van zichzelf niet zo stabiel.
    Een soortgelijk schip heb ik met een windvlaag al eens zien omslaan.

Groetjes Halmar

18. Ronald

Ronald

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Hoi,

Om de ZZ stabieler te krijgen zou je natuurlijk een zwaard er onder kunnen monteren, met helemaal onderin een stukkie lood..........

Wel demontabel maken anders ziet het er op het droge niet uit natuurlijk.

groet, Ronald

19. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Hoi,

en dan vaar je op helder water, wat heb jij onder je boot hange????? :wink:

Groetjes Halmar

20. wimg

wimg

Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Cor,

Ik heb heeeeeel lang geleden :wink: ook een ZZ gebouwd. Dat was nog de "oude" van Billing Boats. (Met houten romp)
    Ik meen dat er nu een andere is, met een kunststof romp, die ook iets groter is.
    In ieder geval: ik heb bij mijn zwarte zee in eerste instantie dezelfde problemen gehad. De accu lag OP de kiel, waardoor de ZZ zo'n beetje omviel.
    Ik heb over de gehele lengte van de accu (een gewone loodaccu) de kiel er uit gesloopt en de spanten ook, waardoor de accu plat op de bodem van de romp lag. Bleef een onstabiel geheel, maar ik heb d'r veel mee gevaren. Dus: zonder hulpkiel (tweede nadeel: die kiel kan overal achter blijven hangen)
    Advies: leg alles zo diep als je durft te leggen (sloop zoveel mogelijk uit de romp)

Wim

Deel Deze Pagina