ik gebruik nu een lipo accu van 8,4V 1500mah voor mijn projet ecu maar daarmee start mijn turbine traag op datwil zeggen hij toert met het opstarten zeer traag op de start motor wordt aangezet de turbine gaat draaien stopt daarna waarna dan pas het gas ontsteekt dan wordt weer de start motor aangezet waarbij de temperatuur ligt oploopt en de turbine stop zet daarna weer de start motor aan omdan vervolgens wel goed door te starten . nou hat ik eerst met het proefdraaien een 8 cellen paket erop zitten en daarmee starte hij wel goed op . nu wil ik er een lipo pakket vna 3s1p 1500mah opzetten . maar volgens projet gaat de spanning voor de ecu maar van 6v tot 12v terwijl een volgeladen lipo pakket 12,6 volt is is het verstandig dit te doen zonder dat mijn ecu uitfikt :?: :?: :?: :?:
uitgaande dat als er op een apparaat staat "tot 12 volt" zal daar in mijn ogen wel een tolerantie opzitten en je lipos zakken ook vrij snel naar nominaal 11.1 volt, dus ik denk dat het prima gaat.
Jetpower, heb je al eens de stroom gemeten wat door dat systeem verbruikt wordt. Zoals jij dit beschrijft lijkt het dat je teveel stroom verbruikt voor een 2s1p Lipo pakket van 1500 Mah.
@Jetpower Heb mijn turbine ook met 8 cellen (penlite,s) proefgedraaid, precies hetzelfde gebeurde tijdens het opstarten bij mij, ging allemaal erg treuzelend, echter met gewone sub/C cellen van Sanyo ging het veel beter, ga maar na, de startmotor moet worden opgetoert, gloeiplug moet gloeien, gas solenoid moet bekrachtigd worden en de pomp moet aanlopen, volgens mij gaat hier heel wat spanning inzitten, heb van Sandor bericht gehad dat hij de LIPO 3s1p (11,1volt) 2500Mah van 160 gram verkoopt, weet niet of deze ook een hoge spanning ineens aankan, misschien kan Sandor dit beamen. En van dat opfikken van de ECU, volgens mij valt dat wel mee want heb al 12,4 volt afgelezen in de Terminal en alles doet het nog. Alleen na een paar keer achter elkaar opstarten (5x) wordt de ECU een beetje warm. Hopelijk heb je hier wat aan. Groet Ger Kovacs.
heb het even gevraagd aan bert tijdens de indoormeeting in hoofdorp gisteren en die zei dat het met een 3s1p 1500mah paket goed moet gaan. dus de eerst volgende keer dat het goed weer is dan gaan we het uitproberen
let op dat je lipo,s niet kapot gaan ik heb zelf geprobeerd met 1500 Mah deze werden te warm en al na 3 weken nog maar 75% over hierna de tarabats 2500 erin en geen problemen meer voor het gewicht hoef je het niet te laten trouwens Simjet www.simjet.com verkoopt nu ook mijn lipo paketten bij al hun turbine,s
zodra het weer mooi weer is om ermee te vliegen zal ik de stroom tijdens het opstarten meten en dan besluiten of er eventueel een grotere capasiteit aan lipo's in gaat.
gloeiplug= ongeveer 3-5 amp starter 10-20 amp ik zou zeker zijn van mijn zaak daar 160 gram voor een pakket zeer licht is en voor het prijs verschil hoef je het ook niet te laten ik zeg alleen maar wat onze bevindingen zijn
Hmm... De Jetcat piekstroom tijdens het opstarten is maar 7 amp bij 7,2 Volt. (Motorelectronica, ventielen, gloeiplug en startmotor.) Gaat prima met 2s 1500 Kokam. (66 gram) Ongeveer 50Watt dus. Een 3s 1500 Kokam kan ongeveer 110 Watt continue leveren dus dat zou geen probleem moeten zijn. @Sandor: Heb je wel goed gemeten? 20 Amp door zo'n klein motortje geeft anders een levensduur van een flitslamp! Ook vraag ik mij af welke gloeiplug op 2V 25A! trekt om het 3s lipo pack (11,1V) met 5A te kunnen belasten? Ik had niet verwacht dat er zo'n groot verschil in stroomverbruik tussen de verschillende pluggen en startmotoren zat. Ik kan het me eigenlijk ook niet echt voorstellen. Wellicht dat de metingen van "Jetpower" meer duidelijkheid scheppen over zijn specifieke toepassing.
nou hier komen mijn bevindingen met een 3s1p 1500mah lipo paket. startmotor 10A ecu+pomp+brandstofklep 3,2A bij volgas en hij start nu goed door alleen bij de tweede vlucht een flame out gehad met een leuk rookspoor van de onverbrande brandstof hoe het kon gebeuren weet ik nog niet ga vanavond alles eff uitbouwen dan gaan we het morgen weer proberen