Accuboor als startmotor: ervaringen, voors en tegens

• Topicstarter Topicstarter Steef78
  • Startdatum Startdatum
S

Steef78

Guest
Ik ben weleens benieuwd naar ervaringen van mensen die met een accuboor als startmotor werken of hebben gewerkt.

Het lijkt me voor een 30-er niet aan te raden ivm de krachten tijdens het starten. Dit is echter puur een gok, zonder dat het op feiten berust. Misschien werkt het juist wel beter (in combinatie met de slip).

Ook voor een 50-er kan ik indenken dat het een bruikbare oplossing kan zijn, of liggen de toerentallen ook ver uit elkaar?

Bij de Makro stond deze periode een 18V accu boor van 30 euro (incl) met extra accu, 1 uurs oplader en koffer (vergelijkbaar met die van de Gamma). Specs: 0-500/1400 tpm, L/R draaiend. Boorkop 10mm. Slip staat niet vermeld, maar is misschien op alle boren standaard.

In noodgevallen heb ik wel eens een Bosch 0-400/1150, 14,4 V accuboormachine gebruikt om een 90er motor te starten. Niet echt een goedkope machine maar mijn ervaring is dat het toerental te laag is en dat de machine ook niet genoeg kracht heeft. De slipkoppeling moet uitgeschakeld worden want ook in de hoogste stand slipt de koppeling nog.
De hele machiene is er niet op berekent.
Mijn electro starter was een Royal Jumbo starter en deze kreeg de OS 90sxh nooit gestart zonder de gloeiplug los te draaien.
Ik heb nu een Sullivan Dynatron Super Hi-Tork starter. Die kan ook op 24 V.
Deze gebruik ik op een motor accu van 12V 20 A.
Deze heeft met de OS 90sxh totaal geen moeite, dus gewoon op 12 V.
De dynatron is dus veel sterker dan bovengenoemde accuboormachine.

tieske

Die snelheid was dan in de hoogste stand?

Dan is misschien de combi 14,4V en maximaal 1150 tpm in ieder geval voor een 90-er te weinig.
Misschien voor een 50-er dat het weer wel werkt met die Bosch.

(Hooguit kan dan nog worden geprobeerd om de motor precies op de juiste positie te zetten enzo).

Dat was in de hoogste stand ja. De snelheid zal wel niet hoog genoeg zijn geweest omdat de accuboormachine niet sterk genoeg is voor een 90er motor. De motor in de "goede"positie zetten doe ik zowiezo altijd. Als ik de startmotor op de startadaptor plaats draai ik de motor 1 of 2 keer door de compresie. Zo weet ik meteen of er niet teveel brandstof of olie boven de zuiger zit.
Een 50er motor starten met een accuboormachine zal allicht een stuk gemakkelijker gaan.

tieske

Hallo,

ik start m'n raptor 50 (OS Max 46) met een accuboormachine van Black & Decker 14.4 V. Gaat tot 750 rpm en werkt perfect. Voordien gebruikte ik een startmotor met 12V batterij, maar was het geklooi met die zware batterij zat en dan maar voor een boormachine gekeken.

391156_CD14CA_1.jpg

Ik krijg op de club weleens minachtende blikken als ze zien dat ik m'n heli met een boormachine start, maar ik krijg hem er toch telkens mee in gang :wink:

Ik ben idd ook benieuwd naar de tegens,

Maar uiteindelijk hebben we nu dus een 46, met 14,4V op 750 rpm werkt dus al wel. Gebruik je dan de slip nog?

de koppeling staat op de hoogste stand (5) en slipt niet door. Op stand 4 slipt hij slechts heel sporadisch door.

let wel dat je met een goede accuboormachine en een hydrolock zo je drijfstangetje krom hebt of de glijlagers ovaal ipv rond.

beter een normale starter gebruiken, 2 6cellen racepacks erop getyrapt of met die speciale houdertjes en je hebt iets,, net zo zwaar als een schroefmachine maar iets veiliger voor je motor, met een schroefmachine met interne planetaire gearbox heb je geen enkel benul hoeveel kracht je aan het uitoefenen bent.

Gerard_nl zei:
let wel dat je met een goede accuboormachine en een hydrolock zo je drijfstangetje krom hebt of de glijlagers ovaal ipv rond.

goh dat komt me heel erg bekent voor heb er idd een drijfstang mee verprutst

Dat is idd ook een erg goed en belangrijk punt.

Totdat het tegendeel door een groter aantal mensen wordt bewezen. Ik geloof wel dat het bij een aantal mensen goed kan werken, ook vaak zonder fouten, maar een verkeerde handeling in je maakt meer stuk dan een pilsje weer goed kan maken...

Nu ben ik qua cellen etc. een echte nietsweter:
Welke cellen moet ik dan hebben, en dan 2 x 6 cellen? of 26 cellen???

Misschien is een starter met zo'n cellenhouder ook wel een mooi alternatief, geen losse snoeren en wel de power.

Weuh... Als ik (wij) gaan klooien (lees vliegen ;)) dan hebben we vaak een soort pits, met de brandstof en de startboxen. Daar moet je toch naartoe, om te tanken etc. dus maakt het niet echt uit vind ik of je je starter los kunt gebruiken... Gewoon lekker lange snoeren eraan.
Maar das mijn 2 cent.

Groetjes,

Ton.

Als dat gebeurt zul je het merken en je heli komt niet meer van de grond.
De motor gaat het geluid van een boorhamer nadoen :P dus als je met een flinke accuboor op het veld bezig bent valt het niemand op :D

Back